۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
عربستان و روسیه کاهش داوطلبانه نفت را ادامه می‌دهند

عربستان و روسیه کاهش داوطلبانه نفت را ادامه می‌دهند

عربستان سعودی و روسیه از تداوم کاهش داوطلبانه تولید نفت خام تا پایان سال خبر دادند.

به گزارش بازار، عربستان سعودی و روسیه روز چهارشنبه (۱۲ مهرماه) اعلام کردند که به‌دلیل تأثیر مثبت افت عرضه و افزایش تقاضا بر قیمت‌های نفت، به کاهش داوطلبانه تولید نفت خام خود تا پایان سال ادامه می‌دهند.

بیانیه‌های عربستان سعودی و روسیه ساعاتی پیش از آغاز نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) اعلام شد که اواخر روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس می‌تواند در صورت لزوم، خواستار برگزاری نشست کامل اوپک‌پلاس شود، اما منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که بعید است این ائتلاف سیاست کنونی تولید نفت خود را تغییر دهد.

قیمت نفت پس از انتشار اخبار به روند نزولی ادامه داد. قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه با یک دلار کاهش به ۸۹ دلار و ۹۲ سنت برای هر بشکه رسید، این در حالی است که تا ساعت ۸ و ۵۴ دقیقه به وقت گرینویچ با قیمت ۹۰ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه معامله می‌شد.

اوپک‌پلاس که متشکل از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش است، از سال گذشته میلادی تاکنون تولید نفت خام خود را کاهش داده است تا به گفته خود اقدامی پیشگیرانه برای حفظ ثبات در بازار نفت باشد.

ایالات متحده و متحدان غربی عنوان کرده‌اند که برای حمایت از رشد اقتصادی و اقتصاد جهان به کاهش بیشتر قیمت‌های نفت نیاز است.

عربستان اعلام کرد که به کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت خام خود در ماه نوامبر و تا پایان سال ادامه خواهد داد و این تصمیم را ماه آینده بار دیگر بررسی خواهد کرد.

وزارت انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه‌های نوامبر و دسامبر حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: این کشور ماه آینده تصمیم خود را برای کاهش بیشتر یا افزایش تولید بررسی خواهد کرد.

عربستان سعودی نخستین بار کاهش داوطلبانه تولید نفت خام را در ماه ژوئیه اجرا کرد و از آن زمان تاکنون تصمیم خود را هر ماه تمدید کرده است، این کشور در ماه سپتامبر اعلام کرد که کاهش تولید خود را تا پایان سال ادامه خواهد داد اما این تصمیم را هر ماه بازنگری خواهد کرد.

روسیه نیز در ماه اوت اعلام کرد که صادرات نفت خام خود را تا پایان سال جاری ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

کاهش داوطلبانه عربستان و روسیه افزون بر توافق کاهش تولید اعضای اوپک‌پلاس در ماه آوریل است. تولیدکنندگان عضو اوپک‌پلاس در ماه آوریل توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۲۴ کاهش تولید نفت خام خود را تمدید کنند.

کد خبر: ۲۴۷٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha