۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
عدم رونق گردشگری کشاورزی در ایلام
یادداشت؛

عدم رونق گردشگری کشاورزی در ایلام

ایلام-«گردشگری کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم در استان ایلام برای توانمندسازی اقتصاد روستایی مورد بی توجهی قرار گرفته است» این جمله بخشی از یاداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: استان ایلام، به عنوان یکی از استان‌های کشور، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص خود از استعداد مناسبی در حوزه کشاورزی برخوردار است، به گونه‌ای که نه‌تنها جایگاه والایی در زمینه تولید محصولات باغی و رزاعی دارد، بلکه به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در سطح کشور شناخته می‌شود.

در همین راستا با توجه به پتانسیل‌های صنعت کشاورزی ایلام گردشگری کشاورزی می‌تواند گام مؤثری در جهت بهرمندی از ظرفیت‌های کشاورزی استان و همچنین توانمندسازی اقتصاد روستایی بردارد.

اهمیت گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی یکی از انواع گردشگری مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی است که امروزه به عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری از اهمیت بالایی نزد جوامع برخوردار است، در واقع گردشگری کشاورزی، بازدید از یک مزرعه یا فعالیت‌های کشاورزی برای لذت بردن، آموزش و تجربه عملی فعالیت‌های مربوط به کشاورزی است.

به گفته کارشناسان، گردشگری کشاورزی یا گردشگری مزرعه، بهترین راهکار حاضر برای توسعه روستاها و رونق اقتصادی آن‌ها است، گرچه در دل این بهبود معیشت، فرهنگ‌ها و ریشه‌ها هم محفوظ می‌ماند و حتی آن بخشی که از یادرفته است دوباره احیاء می‌شود؛ همچنین ترویج این نوع از گردشگری می‌تواند هم کمکی به‌بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز باشد و هم تجربه‌ای متفاوت برای گردشگران اسیر در شهرهای بزرگ و صنعتی محسوب شود.

عدم استفاده از گردشگری مزرعه در ایلام

با این وجود درحال‌حاضر به‌دلیل عدم توجه، این سبک از گردشگری هیچ جایگاهی در بازار گردشگری استان نداشته و بخش توریسم ایلام همواره از درآمدهای ارزآور این بخش محروم مانده است.

همچنین خود روستائیان هم می‌توانند با ایجاد خانه‌های سنتی، جاده‌های گردشگری در مزارع، ساخت و فروش صنایع دستی، پخت غذاهای محلی، پرورش دام و نگهداری حیوانات در کنار تولید محصولات کشاورزی، روستاهای استان را به یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل کنند

لازم به ذکر است در استان ایلام کشاورزی تنها به عنوان صنعت تولید کننده محصولات خوراکی شناخته می‌شود و ظرفیت‌های دیگر این حوزه از جمله گردشگری کشاورزی نه‌تنها رونق نداشته بلکه برای عموم مردم استان واژه‌ای جدید و ناشناخته است، به گونه‌ای که باغ‌های پسته، نخلستان‌ها، مزارع برنج و باغ‌های مرکبات، باغ‌های انگور، مزارع زعفران و... در ابعاد وسیعی در سراسر استان وجود دارد که تنها در بعد کشاورزی بهره‌برداری می‌شود و از دیگر ظرفیت‌های آن همچون گردشگری که منجر به درآمد مازاد برای جوامع محلی می‌شود محروم مانده‌اند.

موانع توسعه گردشگری کشاورزی

تحقیقات نشان داده موانع گسترده‌ای بر سر راه گردشگری مزرعه در ایلام وجود دارد که شاید مهم‌ترین مانع، عدم حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی از این نوع توریسم و نبود زیرساخت‌های حداقلی در این زمینه است.

عدم رونق گردشگری کشاورزی در ایلام

ایجاد مزرعه گردشگری در استان ایلام تنها با شناخت محرک‌ها، بررسی آسیب‌شناسی علمی، ایجاد زیرساخت‌های متناسب با محیط‌های روستایی و برداشتن موانع در راستای دستیابی به توسعه پایدار صورت می‌پذیرد.

همچنین خود روستائیان هم می‌توانند با ایجاد خانه‌های سنتی، جاده‌های گردشگری در مزارع، ساخت و فروش صنایع دستی، پخت غذاهای محلی، پرورش دام و نگهداری حیوانات در کنار تولید محصولات کشاورزی، روستاهای استان را به یکی از پرترددترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل کنند که علاوه بر ارتقای گردشگری داخلی در بعد گردشگری بین‌الملل نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.

گردشگری کشاورزی با ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، ارتقا ارزش‌های اجتماعی‌فرهنگی در مناطق روستایی، حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از مهاجرت روستائیان بدون شک می‌تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی، توسعه، اشتغال‌زایی و رفع فقر و محرومیت در استان ایلام داشته باشد، از این رو الزامیست این بخش که تا کنون در استان ایلام کلیک نخورده به صورت ویژه مورد توجه مسئولان در دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری است که در آن کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آن‌ها، خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیازهای بازدیدکنندگان در محیط‌های کشاورزی ارائه می‌کنند و گردشگران در ازای برخورداری از خدمات مذکور، هزینه‌ای را به کشاورز و خانوار وی می‌پردازند.

کد خبر: ۲۴۷٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha