۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
تولید نفت ایران به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسید
بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز؛

تولید نفت ایران به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسید

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد تولید نفت اوپک در پی افزایش تولید نفت خام ایران و نیجریه در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت.

به گزارش بازار، بر اساس نظرسنجی روز دوشنبه (دهم مهرماه) این خبرگزاری، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه سپتامبر برای دومین ماه پیاپی در پی افزایش تولید ایران و نیجریه افزایش یافت، در حالی که کاهش عرضه عربستان و دیگر اعضای ائتلاف تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در قالب توافق کاهش عرضه برای حمایت از قیمت و بازارهای جهانی نفت خام ادامه دارد.

تازه‌ترین بررسی رویترز نشان داد تولید روزانه نفت خام اعضای اوپک در ماه سپتامبر با افزایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه اوت به ۲۷ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه رسید.

تولید نفت اوپک در ماه اوت امسال برای نخستین بار از فوریه گذشته افزایش یافته بود.

افزایش عرضه اوپک در ماه سپتامبر تا حدود زیادی به مدد افزایش تولید نفت نیجریه به‌دلیل مقابله با سرقت نفت خام و ناامنی‌ها در مناطق عملیاتی پدید آمده است.

تولید نفت خام ایران که با وجود تحریم‌های آمریکا در حال افزایش عرضه بوده، به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسیده است.

بر اساس داده‌های حمل‌ونقل و منابع در نظرسنجی رویترز، نیجریه در ماه سپتامبر بدون هیچ‌گونه اختلال عمده در صادرات، افزایشی قابل‌توجه در صادرات را تجربه کرد و تولید خود را ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

نیجریه در نظر دارد تا سال آینده میلادی بخش بیشتری از تولید نفت خود را احیا کند.

نظرسنجی رویترز نشان داد دومین افزایش بزرگ اوپک مربوط به ایران بوده است، به‌طوری که تولید نفت خام این کشور به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس نظرسنجی رویترز و ارقام جداگانه از اوپک، این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ است؛ سالی که واشینگتن دوباره تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

بر اساس این نظرسنجی، تولید ۱۰ عضو اوپک که مشمول توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس هستند، ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

عربستان و دیگر اعضای اوپک حاشیه خلیج فارس به‌شدت به توافق کاهش عرضه نفت و کاهش‌های داوطلبانه اضافه پایبند هستند.

بر اساس این نظرسنجی، عربستان در ماه‌های اوت و سپتامبر تولید نفت خام خود را نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشت، ریاض به‌تازگی تصمیمی گرفت کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کند.

عراق و امارات متحده عربی در ماه سپتامبر تولید نفت خود را اندکی افزایش دادند، در حالی که عرضه نفت آنگولا به‌دلیل کاهش صادرات ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

تولید اوپک هنوز حدود روزانه ۷۰۰ هزار بشکه کمتر از مقدار مورد نظر است، زیرا نیجریه و آنگولا ظرفیت تولید به‌اندازه سطح توافق‌شده را ندارند.

نظرسنجی رویترز با هدف پیگیری عرضه نفت به بازارهای جهانی تهیه می‌شود.

این نظرسنجی بر مبنای داده‌های حمل‌ونقل ارائه‌شده از سوی منابع خارجی، داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده حمل محموله‌های نفتی مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات ارائه‌شده از سوی منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره‌ای است.

کد خبر: ۲۴۶٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha