۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
ترامپ دیگر شانسی ندارد/ کارنامه ضعیف ترامپ برای مردم امریکا مهم است
گفتگوی «بازار» با استاد دانشگاه سانفرانسیسکو

ترامپ دیگر شانسی ندارد/ کارنامه ضعیف ترامپ برای مردم امریکا مهم است

«رابرت اسمیت» معتقد است که اعتراضات گسترده در امریکا بر فضای اقتصادی و اجتماعی امریکا تاثیر منفی داشته و این مهم شانس پیروزی ترامپ در انتخابات را کاهش می دهد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در ۲۶ مه ۲۰۲۰ آغاز شد و به سایر نقاط ایالات متحده آمریکا تسری یافت. این اعتراضات در برخی مناطق به صورت صلح‌آمیز انجام شد و در برخی دیگر به شکل شورش، غارت و آسیب به اموال عمومی بود.

اما این اعتراضات چه تاثیری بر اقتصاد امریکا دارد و اینکه آیا ترامپ شانس پیروزی در انتخابات را دارد یا خیر؟

جهت پاسخ به این سوال خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می آید.

* به نظر شما آشوب های اخیر در امریکا چه تاثیری بر اقتصاد آمریکا و به تبع آن بر اقتصاد جهانی آسیب دیده از بحران کرونا  دارد؟
فضای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی امریکا بی ثبات بوده و این فضا به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا، اعتراضات ضد نژادپرستی و سیاست ها و اقدامات دونالد ترامپ قرار گرفته است. به نظر من وضعیت در امریکا حداقل در طی نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است. در مورد اقتصاد جهانی باید گفت فضای حاکم بر امریکا - به عنوان یکی از قطب های بزرگ اقتصاد دنیا – بر بازار مالی در جهان و قیمت دلار تاثیر منفی دارد. همانطور که شاهد بودیم قیمت دلار در پی این اعتراضات کاهش یافته و قیمت طلای جهانی افزایش یافته است.

*برخی از کارشناسان بر این باورند که اقتصاد ایالات متحده امریکا آشفته و هرج و مرج گونه است و این مهم تاثیر زیادی بر انتخاب مجدد ترامپ خواهد داشت. نظر شما چیست؟
اقتصاد آمریکا نیز مانند دیگر اقتصادها به طور وسیع تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است. قتل جورج فلوید و اعتراضات ضد نژادپرستی بر وخامت اوضاع افزوده است. می توان گفت وضعیت سیاسی و اقتصادی امریکا در حال حاضر آشفته است. به دستور ترامپ و خیلی زود فعالیت های اقتصادی آغاز شدند و طبق گزارشها بیکاری در این کشور کاهش یافت. اما کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی نشانگر وضعیت آرام اقتصادی در این کشور نیست و از آنجا که برای مردم امریکا اقتصاد مهمترین فاکتور است پیروزی مجدد ترامپ سخت تر شده است.

* با ایجاد بحران کرونا و پاسخ ضعیف ترامپ به آن وضعیت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟
در ابتدای ورود کرونا به امریکا متاسفانه دونالد ترامپ و دولت وی نتوانست پاسخی در خور و مناسب ارائه دهد و وضعیت بیماری در این کشور روز به روز وخیم تر شد. ار ابتدای امر تاکنون تعداد افراد مبتلا به طور صعودی افزایش یافته و مرگ و میر نیز زیاد بوده است - به طوریکه تا کنون بالای دو میلیون نفر در این کشور  به کرونا مبتلا شده و حدود صد و ده هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست داده اند. وضعیت بسیار نگران کننده بوده و بر اساس آن می توان گفت وضعیت دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ مطلوب نیست. از طرفی ترامپ با تظاهرات نژادپرستی نیز مواجه می باشد - مردمی خشمگین که معتقدند وی از سفید پوستان حمایت نموده و حقوق افراد سیاه پوست را رعایت نمی کند. به نظر من ترامپ شانس چندانی جهت پیروزی در انتخابات ندارد مگر اینکه کاندیدای حزب دموکرات نتواند آراء خوبی به دست آورد.

کد خبر: ۲۴٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha