۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
محبوبیت روزافزون یوان چین

محبوبیت روزافزون یوان چین

داده‌های وزارت توسعه اقتصادی روسیه نشان می‌دهد که این کشور سهم یوان چین را در تجارت خارجی و نه به‌طور انحصاری با چین افزایش می‌دهد.

به گزارش بازار، بر اساس محاسبات این وزارتخانه، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میزان ۷۵ درصد از گردش تجارت روسیه و چین با یوان ثبت شده است. سهم یوان در تسویه حساب‌های روسیه با دیگر شرکا علاوه بر چین در دوره گزارش شده افزایش یافت و به میزان ۲۵ درصد بود.

علاوه بر این، میانگین حجم روزانه معاملات در جفت روبل یوان در مبادله مسکو در نیمه اول سال به ۲۰۰ میلیارد روبل (دو میلیارد دلار) نزدیک شد که از ابتدای سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۰۰ برابری ثبت کرده است.

داده‌های منابع دیگر حاکی از محبوبیت روزافزون ارز چینی در تجارت خارجی روسیه است؛ بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در گزارش خود، ۱۲ میلیون سوابق تسویه حساب‌های واردات روسیه را با یوان منتشر کرد.

بر اساس آمار و ارقام منتشرشده، یوان چین در سال ۲۰۲۲ در تسویه حساب‌های وارداتی روسیه از دلار پیشی گرفت و از آن زمان در تجارت روسیه با مغولستان، تایوان، فیلیپین، مالزی، امارات متحده عربی، تایلند، ژاپن، تاجیکستان و سنگاپور مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، ارز چینی حتی به‌عنوان ابزاری برای پرداخت در تسویه حساب‌های گاه به گاه واردات روسیه با ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و انگلیس (حدود یک تا دو درصد معاملات) ظاهر شده است.

محبوبیت یوان بیانگر تلاش‌های روسیه برای دور شدن از ارزهای کشورهای غیر دوست است. مسکو بارها اعلام کرده است که اعتماد به دلار و یورو به دلیل محدودیت‌هایی که بر روسیه قرار دارد به خطر افتاده است و دیگر به این ارزها اطمینان ندارد.

در حال حاضر، روبل روسیه ارز اصلی در معاملات صادراتی روسیه است، سهم آن در سال جاری بیش از سه برابر افزایش یافته و اکنون از ۴۰ درصد فراتر رفته است.

بر اساس داده‌های بانک روسیه، از ماه جولای سال جاری، سهم ترکیبی از روبل و ارزهای کشورهای دوست در تجارت خارجی روسیه به ۷۲ درصد در صادرات (از ۱۵ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲) و ۶۹ درصد در واردات (از ۳۳درصد در اوایل سال ۲۰۲۲) رسیده است.

کد خبر: ۲۴۶٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha