۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
افزایش ۳۵ درصدی قیمت لوازم خانگی؛ بازار  اصفهان کساد شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش ۳۵ درصدی قیمت لوازم خانگی؛ بازار اصفهان کساد شد

اصفهان- عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان گفت: با ورود ویروس کرونا و بسته شدن بنادر و کمبود کالا در کشور علاوه بر نوسانات قیمت این اجناس، شاهد کسادی بازار و مشکلاتی برای فروشندگان این صنف هستیم.

محمدجواد روغنی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به مکلف شدن شرکت‌های لوازم خانگی به ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴، اظهار داشت: زمانی که تمامی فروشندگان افزایش قیمت کالای خود را زیر نظر سازمان حمایت مصرف‌کننده یا همان سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، هم خیال مصرف‌کننده برای خرید آسوده‌تر است و هم خیال فروشنده؛ در حال حاضر فروشندگان این دغدغه را دارند که اگر کالایی را امروز دست مصرف‌کننده دهند روز بعد قیمت همان کالا ناگهانی افزایش خواهد یافت و همین موضوع خواه ناخواه نظم بازار را بر هم می‌زند.

افزایش ناگهانی قیمت کالا و بی‌نظمی در بازار لوازم خانگی
وی با بیان اینکه مشخص نبودن قیمت‌ کالا برای فروشندگان و افزایش ناگهانی قیمت‌ها موجب بی‌نظمی در بازار لوازم خانگی می‌شود، ادامه داد: به طور مثال اگر قیمت اصلی کالایی صد هزار تومان است، فروشنده به دلیل اینکه اگر این کالا را با همان قیمت اصلی به فروش برساند باید روز بعد همان کالا را ۱۰۱ هزار تومان خریداری کند، پس ترجیح می‌دهد کالا را ۱۰۲ هزار تومان بفروشد که متضرر نشود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان گفت: اگر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، بر لوازم خانگی هم مثل خودرو نظارت داشته باشند، قطعا افزایش قیمت ناگهانی نخواهیم داشت. یکی از مشکلات کنونی فروشندگان این صنف این است که برخی از شرکت‌ها کالا را به قیمت مصرف‌کننده به آن‌ها می‌فروشند و به این ترتیب حاشیه سودی برای فروشنده نخواهد ماند و موجب می‌شود تا آن‌ها هم برخی اجناس فروشگاه خود را با دلهره به فروش برسانند.

لیست قیمت مشخص راهی مناسب برای جلوگیری از گران‌فروشی
روغنی با تاکید بر اینکه اطلاعیه ثبت و اطلاع‌رسانی قیمت محصولات شرکت‌کننده‌های عرضه‌کننده لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ به فروشندگان این صنف اعلام شده است، تصریح کرد: فروشندگان تمایل دارند مثل گذشته لیست قیمت خرید و فروش مشخص شده‌ای در اختیار داشته باشند که بر اساس آن لیست بتوانند حاشیه سود بین ۳ تا ۷ درصد متناسب با محصول اِعمال کنند و به همین میزان سود هم قانع هستند و در مقابل با خیال آسوده‌تری جنس خود را به فروش می‌رسانند چرا که می‌دانند محصول خود را طبق قیمت لیست دست مصرف‌کننده داده‌ و گران‌فروشی نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دغدغه فروشندگان لوازم خانگی مصوب نبودن قیمت کالاها است، اظهار کرد: زمانی قیمت کالاها مصوب می‌شود که ارز نیمایی ثابت شود و روند واردات محصولات روال عادی به خود گیرد، همچنین قطعات مورد نیاز به ویژه مواد اولیه به سهولت به دست کارخانه‌داران برسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان افزود: در حال حاضر اکثر کارخانجات تولید لوازم خانگی در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستند. به طور مثال یک شرکت تولیدی به دلیل فقدان یک قطعه ریز از تولید کالای خود بازمانده است و به دلیل متوقف شدن یک خط تولید، یک محصول در بازار کم می شود و از زمانی که محصول از کارخانه به دست عمده‌فروش و عمده فروش به دست خرده‌فروش و در نهایت از خرده فروش به مصرف‌کننده برسد قیمت کاذب پیدا می‌کند.

کالای ایرانی باید در دنیا رقیب داشته باشد
روغنی تاکید کرد: زمانی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی به ثبات می‌رسد که ریتم دلار ثابت، بازار آرام و عرضه و تقاضا برابر شود. در شرایط کنونی تقاضا هست اما عرضه نداریم. از زمانی هم که از ورود جنس قاچاق جلوگیری می‌شود، خرید و فروش اجناس کاهش یافته و اکثر تقاضاها اجناس ایرانی است؛ اینکه باید برای کالای ایرانی فرهنگ‌سازی شود تا همه خریداران جنس ایرانی خریداری کنند درست است، اما باید جنس ایرانی هم رقیب و الگو داشته باشد نه اینکه درِ کشور ما کلا بسته باشد و هیچ جنسی وارد نشود که با این حساب کارخانجات ایرانی هر کالایی با هر کیفیتی تولید کنند مصرف‌کننده مجبور به خریداری آن است.

وی با اشاره به اینکه قیمت کالاهای لوازم خانگی از اسفند ۹۸ تاکنون افزایش قابل توجهی داشته‌ است، اظهار کرد: در این مدت بیشتر نوسانات قیمت داشته‌ایم. به طور مثال در مدت سه ماه اخیر تاکنون قیمت لباسشویی و یخچال فریزر حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است که دلیل عمده آن تورم سالانه، افزایش قیمت دلار و همچنین کمبود جنس بوده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان در رابطه با کاهش چشمگیر ورود جنس قاچاق در کشور گفت: با توجه به ورود بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی بنادر، اجناس قاچاق کمتر وارد بازار شده است که این موضوع از طرفی برای حمایت از تولید ملی به نفعمان است و از طرفی هم باعث کاهش جنس و افزایش تقاضا می‌شود.

روغنی با تاکید بر اینکه مشکلات صنف فروشندگان لوازم خانگی زیاد است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل ورود ویروس کرونا، طی چند ماه اخیر تاکنون کاسب‌ها نتوانستند سود کنند چرا که فروشندگان این صنف تمام سود خود را برای پایان سال می‌گذارند تا به قول معروف تلافی کسادی بازار در ۱۰ ماه ابتدایی سال را در بیاورند، اما متاسفانه به خاطر شرایط بد اقتصادی از اسفندماه سال گذشته تاکنون خبری از فروش نبوده است. کارخانجات تهران هم تا ۱۰ اردیبهشت ماه لیست قیمت‌ها یا جنسی ارائه نکرده‌اند که فروشندگان بتوانند به فروش برسانند و می‌توان گفت سه چهار ماه است که کاسب‌ها، کاسبی نکردند. صنف لوازم خانگی هم مانند سایر مشاغل به دلیل ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی که به دنبال داشت، آسیب‌های زیادی را متحمل شد که البته به چشم نمی‌آید، اما قابل لمس است.

تقاضای تخفیف مالیاتی یا بخشودگی داریم

وی تاکید کرد: از اداره دارایی، مالیات و مراجع مربوطه تقاضا دارم تخفیف یا بخششی برای فروشندگان این صنف در نظر گیرند چون آن‌ها در دوران ورود کرونا به کشور هیچ حمایتی نشدند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان در رابطه با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی گفت: زمان برگزاری این نمایشگاه هر ساله در اسفندماه است، اما سال گذشته به دلیل بیماری کووید ۱۹، یک ماه زودتر و با حضور پرقدرت شرکت‌های ایرانی در بهمن برپا شد. همچنین در نظر داشتیم در اردیبهشت ماه هم نمایشگاه جهیزیه برگزار کنیم که متاسفانه با تعطیلی نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل بیماری کرونا، این برنامه کنسل شد و تا پایان سال دیگر نمایشگاهی نخواهیم داشت.

کد خبر: ۲۴٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha