۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
خیز بلند مناطق نفت‌خیز جنوب برای میراث‌داری از تاریخ صنعت نفت

خیز بلند مناطق نفت‌خیز جنوب برای میراث‌داری از تاریخ صنعت نفت

آیین امضای سه تفاهم‌نامه همکاری با هدف تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، آیین امضای تفاهم‌نامه‌های تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روز پنجشنبه (ششم مهرماه) با حضور عبدالرضا حاجتی، مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان، حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، محمد شهباز، رئیس حوزه هنری استان خوزستان و شهرام رستمی‌فر، مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اهواز به‌ میزبانی روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد.

در این نشست سه تفاهم‌نامه همکاری با هدف تدوین تاریخ شفاهی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بین رئیس موزه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب با نماینده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، رئیس حوزه هنری استان خوزستان و مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اهواز امضا شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار عبدالرضا حاجتی طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ اسناد تاریخ صنعت نفت اظهار کرد: تاریخ صنعت نفت به‌ویژه در دوران دفاع مقدس، مملو از روایت‌هایی است که جزو تاریخ پرافتخار کشور و دفاع مقدس است.

وی افزود: صنعت نفت در طول دوران جنگ تحمیلی، در کنار عمل به وظیفه خود یعنی سر پا نگه داشتن اقتصاد کشور در زیر حملات سنگین دشمن، وظیفه پشتیبانی و سوخت‌رسانی به جبهه‌ها را نیز انجام داد که سبب بروز صحنه‌هایی حماسی از کارکنان صنعت نفت شد.

مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان با اعلام آمادگی خود برای همکاری در زمینه ساخت موزه نفت بیان کرد: بررسی تاریخ دفاع مقدس در جنوب بدون توجه به اسناد تاریخی صنعت نفت بی‌نتیجه است، از این رو همکاری بین هر دو برای بیان واقعیت جنگ تحمیلی و جلوگیری از ایجاد تحریف در تاریخ دفاع مقدس بسیار ضروری است.

حاجتی با اشاره به برخی روایت‌ها از کارکنان سابق نفت اظهار کرد: خوزستان و صنعت نفت آن، مملو از سوژه‌هایی است که جوانان ما مشتاق شنیدن آنها هستند، متأسفانه تاکنون در این‌ باره کوتاهی شده است و باید با همت جمعی در جهت ثبت و نگاشت تاریخ نفت عقب‌افتادگی را به‌سرعت جبران کرد.

در ابتدای این نشست سعید آتشبار، رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تاریخ صنعت نفت را مملو از عبرت‌ها دانست و گفت: با تأکیدات وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همچنین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، فرآیند جدیدی برای ثبت و نگهداشت آثار و اسناد تاریخ صنعت نفت جنوب آغاز شده است.

وی افزود: متأسفانه در گذشته نسبت به این موضوع کم‌توجهی شده بود، اما در دولت جدید با وجود سختی کار و حجم بالای روزمرگی، تلاش‌های خوبی در جهت ثبت، نگاشت و جمع‌آوری تاریخ شفاهی صنعت نفت جنوب شده است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با ارائه گزارشی از اقدام‌های انجام‌شده بیان کرد: با همکاری پیشکسوتان، تاکنون ۳۰۰ ساعت فایل صوتی ضبط شده که پیاده‌سازی آن به‌مرور در حال انجام است.

در ادامه حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت درباره اهمیت مطالعه تاریخ صنعت نفت گفت: تاریخ صنعت نفت با تاریخ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور آمیخته شده و بررسی به‌تنهایی هرکدام بدون اشاره به صنعت نفت، ناقص است.

وی صنعت نفت را در دوران جنگ تحمیلی سربلند دانست و افزود: اسناد تاریخی، روایت‌ها و تاریخ شفاهی صنعت نفت در دوران دفاع مقدس مملو از جان‌فشانی‌ها و شجاعت صنعتگران نفت است که باید ثبت و انتشار آنها به نسل جوان را در اولویت‌ کاری خود قرار دهیم.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت اظهار کرد: ارتباط تاریخ دفاع مقدس با صنعت نفت بسیار گسترده و عمیق است، چراکه حماسه و فرهنگ شهادت‌طلبی در طول دوران دفاع مقدس، سبب سرپایی صنعت نفت بود و همین موضوع سبب پشتیبانی نفت از جبهه چه در زمینه تأمین امکانات و تجهیزات و چه تأمین سوخت ادوات نظامی در جبهه‌ها شده است.

شاملی با اشاره به ثبت و انتشار هشت جلد کتاب در حوزه تاریخ شفاهی صنعت نفت، گفت: اقدام‌های خوبی از سوی شرکت‌های اصلی زیر نظر شرکت ملی نفت آغاز شده، اما تلاش‌ها به صورت تکی و گسسته است. در رویکرد جدید تمام آثار به‌صورت مجموعه‌ای منسجم و پیوسته جمع‌آوری و منتشر می‌شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha