۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
روسیه پرداخت‌های خارجی مبتنی بر یوان را افزایش داد

روسیه پرداخت‌های خارجی مبتنی بر یوان را افزایش داد

طبق گزارش ها ارز یوآن برای پرداخت‌های روسیه با بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش بازار، داده‌های وزارت توسعه اقتصادی گزارش داد که روسیه در حال افزایش کاربری سهم یوان چین در تجارت خارجی و نه منحصراً با چین است. بر اساس محاسبات این وزارت، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ۷۵ درصد از گردش تجاری روسیه و چین بر حسب یوآن تسویه شده است. سهم یوان در تسویه حساب‌های روسیه با شرکای غیر از چین نیز در این دوره گزارش شده افزایش یافت و به ۲۵ درصد رسید.

علاوه بر این، میانگین حجم روزانه مبادلات روبل-یوآن در بورس مسکو در نیمه اول سال به ۲۰۰ میلیارد روبل (۲ میلیارد دلار) رسید که از ابتدای سال ۲۰۲۲، ۱۰۰ برابرافزایش یافته است. داده‌های سایر منابع هم به محبوبیت در حال رشد ارز چین در تجارت خارجی روسیه اشاره می‌کند. بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) این هفته مطالعه‌ای را بر اساس ۱۲ میلیون تراکنش واردات از روسیه منتشر کرد. بر اساس این ارقام، یوان در تسویه حساب‌های واردات روسیه با چین در سال ۲۰۲۲ از دلار پیشی گرفت و از آن زمان در تجارت روسیه با مغولستان، تایوان، فیلیپین، مالزی، امارات متحده عربی، تایلند، ژاپن، تاجیکستان و سنگاپور استفاده شده است. علاوه بر این، ارز چین حتی در تسویه حساب‌های وارداتی روسیه با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا (حدود ۱-۲ ٪ از معاملات) ظاهر شده است.

محبوبیت یوان نشان دهنده تلاش‌های روسیه برای فاصله گرفتن از ارزهای "کشورهای غیردوست" که روسیه را تحریم کرده اند، است. مسکو بارها اعلام کرده که دلار و یورو به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر روسیه به خطر افتاده و دیگر به این ارزها اعتماد ندارد. در حال حاضر روبل روسیه ارز اصلی در تسویه حساب‌های صادراتی روسیه است که سهم آن در سال جاری بیش از سه برابر افزایش یافته و اکنون از ۴۰ درصد فراتر رفته است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی روسیه، تا جولای سال جاری، مجموع سهم روبل و ارز کشورهای دوست در تجارت خارجی روسیه به ۷۲ درصد در صادرات (از ۱۵ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲) و ۶۹ درصد در واردات (از ۳۳ درصد در اوایل سال ۲۰۲۲) رسیده است.

کد خبر: ۲۴۶٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha