۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
تولید ۱۸۰۰ تن پسته از ۲ هزار و ۲۳۸ هکتار باغات آذربایجان شرقی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

تولید ۱۸۰۰ تن پسته از ۲ هزار و ۲۳۸ هکتار باغات آذربایجان شرقی

تبریز- کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کل سطح زیر کشت و تولید باغات پسته استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و۲۳۸ هکتار است.

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باغات بارور پسته در آذربایجان شرقی یک هزار و ۴۶۴ هکتار و باغات غیربارور نیز ۷۷۴ هکتار است گفت: میزان تولید محصول پسته در سال جاری بیش از یک هزار و ۸۰۰ تن برآورد می شود و متوسط عملکرد در هکتار ۱.۲ تن است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد تولید پسته معادل ۱۸۰۰ تن بصورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می شود افزود: ارقام موجود باغات پسته استان را رقم احمد آقائی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی تشکیل می دهد.

کرامتی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۵۳۴ هزار و ۱۹۱ هکتار باغات پسته کشور حدود ۴ دهم درصد سطح زیر کشت باغات پسته در سطح کشور را داراست و مقام چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است گفت: بیشترین سطح زیر کشت پسته در شهرستانهای اسکو به میزان ۹۵۸ هکتار، مرند به میزان ۴۵۷ هکتار و آذرشهر به میزان ۲۳۱ هکتار است که شهرستان های اسکو و مرند به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند و باید گفت شهرستان اسکو و مرند قطبهای مهم تولید پسته در استان هستند و متوسط میزان آب مصرفی باغات پسته ۵۵۰۰ متر مکعب در هکتار است.

وی به وضعیت باغات پسته شهرستان آذرشهر نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان آذرشهر با دارا بودن ۲۳۱ هکتار از کانون های تولید محصول پسته در استان محسوب می شود. سطح زیر کشت پسته در این شهرستان ۲۳۱ هکتار است که سطح باغات بارور پسته ۲۱۰ هکتار و سطح باغات غیربارور ۱۱ هکتار است.

کرامتی ادامه داد: ارقام موجود پسته در شهرستان آذرشهر احمد آقایی، اوحدی، کله قوچی و سایر ارقام است و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۲، میزان تولید ۱۷۷ تن محصول خشک باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در استان نزدیک به ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنیم که این تولیدات نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

وی افزود: با توجه به شعار سال و منویات مقام معظم رهبری این تولیدات که به خارج از مرزها صادر شده و با وجود این تحریم ها برای کشور ارزآوری دارد، مانند تیری قلب دشمنان را نشانه می رود و فعالیت این کشاورزان باعث افزایش قدرت کشور می شود و باید از زحمات آنها تشکر و قدردانی کرد.

کرامتی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری گفت: علیرغم کاهش بارندگی در سال جاری و با تکیه بر هوشمندی و تلاش کشاورزان در زمینه خرید تضمینی گندم عملکرد بسیاری خوبی رقم خورد به صورتی که در سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم بیش از ۲۳۰ هزار تن بود اما در سال جاری این میزان به بیش از ۴۳۵ هزار تن رسید که این موفقیت با وجود کاهش میزان بارندگی بود.

کد خبر: ۲۴۶٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha