۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
سیگنال به بازار آزاد برای گرانی نرخ ارز!
«بازار» ‌از تبعات تصمیم گیری جدید در تامین ارز واردکنندگان گزارش می دهد؛

سیگنال به بازار آزاد برای گرانی نرخ ارز!

رئیس کل بانک مرکزی در حالی صحبت از محدود کردن واردکنندگان در تامین ارز می کند که این اظهارات می تواند تبعات منفی زیادی بر افزایش نرخ ارز در بازار به جای گذارد.

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از تجمع اخیر تعدادی از واردکنندگان در مقابل بانک مرکزی نسبت به عدم دسترسی آنها به ارز نیمایی، رئیس کل بانک مرکزی دیروز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران اعلام کرد؛ «دیگر مثل گذشته در تامین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده دستی نمی‌کنیم و آن را فقط برای تامین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم».

سخنان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هرچند از روی تعصب بر توجه به تولید ملی و جهش آن بوده است و ایجاد محدودیت در تخصیص بی حد و مرز ارز برای واردکنندگان را حرکت در مسیر حمایت جدی از بخش تولید و توسعه صادرات به جای واردات گسترده به کشور می داند، اما از دید کارشناسان چنین اظهاراتی آن هم در موقعیتی که اقتصاد کشور و وضعیت بازارها در شرایط مطلوبی قرار ندارد احتمالا با برداشت های متفاوت و مختلفی همراه شود.

به طور مثال نرخ ارز مدتی است در بازار بر ریل رشد قرار گرفته و از طرفی بانک مرکزی نیز در ساماندهی این بازار اقدام درخور توجه ای نداشته است. در این میان با توجه به پیشی گرفتن میزان تقاضا از عرضه در بازار ارز و کمبود آن بنابراین هرگونه اظهارنظر دو پهلویی می تواند تغییراتی را در قیمت انواع ارز در بازار و حتی کل اقتصاد کشور به جای گذارد.

زمینه سازی برای رشد نرخ ارز دربازار!
جمشید عدالتیان اقتصاددان و عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «بازار» هدف رئیس کل بانک مرکزی از محدود کردن تامین ارز به وارد کنندگان از سوی این بانک را سپردن راه کارها بدست خود مردم (فعالان اقتصادی) دانست و افزود: همه می دانند درآمدهای ارزی کشور درپی تشدید تحریم ها و محدودیت های تجاری ناشی از بیماری کرونا و... کم شده است و مدیریت منابع ارزی باید دقیق و با حساسیت انجام شود. با این وجود نباید به صراحت اعلام شود که دیگر چون گذشته ارز آنچنانی برای واردات به فعالان اقتصادی تعلق نمی گیرد چرا که این سخنان باعث گرانی ارز در بازار می شود.

وی به رشد قیمت ارز طی چند ماه اخیر در بازار اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی به جای مدیریت بازار ارز با اشکال مختلف و در راستای جلوگیری از رشد قیمت ها نباید جامعه را ناامید و زمینه افزایش نرخ این کالا را در بازار ایجاد کند.

خروج اقتصاد کشور از تعادل با رشد نرخ ارز
این کارشناس اقتصادی افزایش نرخ ارز در بازار را به دلیل کاهش میزان عرضه آن به بازار را در حتمی دانست و افزود: تصمیم گیری، سیاست و مدیریت بازار ارز نباید به گونه ای باشد که قیمت ها در این بازار تاثیر گذار جهشی بالا برود چرا که افزایش نرخ ارز در بازار کل اقتصاد کشور را درگیر خود کرده و تبعات منفی آن رشد به شدید قیمتها منجر می شود.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت حفظ ارزش پول ملی کشور تاکید کرد و افزود: دولت باید با تدابیر لازم و بهره گیری از راهکارهای کارشناسان خبره تلاش کند تا مانع از افزایش بی حد و حصر قیمت ارز در بازار شود چرا که افزایش قیمت ارز ارزش پول ملی را کاهش و قدرت خرید مردم را پایین می آورد. البته باید به این نکته مهم نیز توجه شود که زمانی که محدودیتهایی در بخش در آمدهای ارزی است تامین منابع ارزی برای واردکنندگان باید با حساسیت باشد تا منابع ارزی کشور در راستای کمک به تولید ملی هدر نرود.

وی افزود: دولت و در ذیل آن بانک مرکزی متاسفانه مدتی است بازار ارز را به حال خود رها کرده است گفت: البته فقط بازار ارز این روزها بدون مدیر نیست چرا که دولت سرنوشت حیات زندگی و اقتصادی مردم را هم در این وضعیت کرونایی بدست خودشان سپرده است بدون اینکه توجه ای به آینده داشته باشد.

سیگنال به بازار برای گران کردن
این اقتصاددان افزود:‌محدودیتها در تامین ارز واردکنندگان سیگنال افزایش قیمت و کمبود عرضه این کالا را به بازار می دهد و این موضوع باعث گران شدن ارز می شود.

عدالتیان با بیان اینکه گرانی نرخ ارز، سوء مدیریتها و بی توجهی به افزایش قیمتها در بازار اقتصاد کشور را از تعادل خارج می کند افزود: دولت اکنون همه تمرکز و انرژی خود را روی ترقی بازار سرمایه گذاشته است و دیگر بازارها را رها کرده است این در حالی است که مدیریتها باید طوری باشد که مانع از فراز و نشیب های بی منطق قیمت ها در همه بازارها شود.

 پول نداریم ارز نداریم!
وی به برخی اظهارنظرهای تاثیرگذار مدیران نسبت به تامین منابع ارزی و ریالی برای فعالان اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اظهاراتی چون پول نداریم، ارز نداریم، سیاست نوینی است که این روزها از سوی مدیران دولتی به گوش می رسد که البته با چنین رویه ای دستیابی به اهداف جهش تولید و توسعه کشور را زیر سئوال برده می شود چرا که ترقی، توسعه و پیشرفت بخش تولید نیازمند تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش است.

این فعال اقتصادی به عدم ارجاع منابع ارزی به کشور توسط صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که نرخ ارز بازار آزاد با نرخ ارز نیمایی تفاوت قیمت دارد بنابراین صادرکنندگان حاضر نیستند ارز را با قیمت پایین تر از ارز بازار آزاد عرضه کنند  بانک مرکزی نیز در این زمینه سکوت کرده است.

ساماندهی بازار ارز ابزار می خواهد
عضو سابق اتاق بازرگانی ایرن افزود: دولت برای متعادل کردن نرخ ارز و ممانعت از گرانی بی منطق این کالا باید ابزارهای لازم را داشته باشد. به طور بانک مرکزی اگر اکنون و در شرایطی که بازار تشنه ارز است اقدام به عرضه این کالا به بازار کند با توجه به اشتهای بازار و کثرت متقاضیان مشکلی را حل نمی کند جز اینکه منابع محدود ارزی نیز تاحدی به هدر می رود.

عدالتیان افزود: رشد نرخ ارز در بازار که از چند ماه گذشته شروع شده است روز به روز ارزش پول ملی را کاهش می دهد و در صورت تداوم آن در چند روز آینده کاهش ۲۰ دصدی دیگر ارزش پول ملی دور از انتظار نیست.

قدرت خرید مردم روز به روز در حال کاهش
مهدی تقوی اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه نیز در گفتگو با «بازار» در این باره گفت: افزایش نرخ ارز قدرت خرید مردم را بیش از پیش کاهش و قیمت کالا و خدمات را در بازار همچنان بالا می برد.

وی با بیان اینکه دولت باید فکری به حال بازار ارز کند افزود: البته درآمدهای ارزی کشور نیز به دلیل تحریم های بین المللی و کاهش نرخ فروش نفت بشدت نزولی شده است در چنین شرایطی دولت باید ارز اختصاصی به کالاهای وارداتی را با بررسی دقیق تامین کند و با سیاست گذاری های خاص مانع از رشد قیمت ارز در کشور شود.

حساسیت بانک مرکزی در عرضه ارز به بازار
به گزارش بازار، بانک مرکزی سیاست تعدیل نرخ ارز را با عرضه ارز به بازار تا حدی قبول ندارد چرا که به خوبی می داند همه این ارزها به دست نیازمندان واقعی در بازار  نمی رسد از طرفی نیز در تامین ارز کالاهای وارداتی همانطور که دیروز نیز اعلام کرد وسواس شده است. عبدالناصر همتی عصر دیروز دوشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران با بیان اینکه اگر بنا باشد همه کالاها را از خارج تامین کنیم تولید ملی شکل نمی گیرد اعلام کرده است: سیاست های ارزی برای این است که بتوان نیاز ارزی کشور را در کنار حمایت از بخش تولید و تولیدکنندگان کشور تامین کرد. همچنین سختگیری های ارزی در دو بخش میان و بلند مدت اتخاذ می شود و تلاش می کنیم تا با شکل گیری تولید، تولید و صادرات کشور از واردات پیشی بگیرد. البته سخنان رئیس کل باعث شد که قیمتها در بازار ارز تغییر و با افزایش همراه شود.

کد خبر: ۲۴٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha