۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
بازار سرمایه بی تاثیر از تحولات پرمایه؛ چرا گشایش های اقتصادی، سیگنال بورس را مثبت نکرد؟
بورس بی توجه به ثبات نرخ ارز

بازار سرمایه بی تاثیر از تحولات پرمایه؛ چرا گشایش های اقتصادی، سیگنال بورس را مثبت نکرد؟

در حالی که گشایش های ارزی، افزایش صادرات نفت و  پیوستن به پیمان های منطقه ای رخ داده، اما بورس بی توجه به ثبات نرخ ارز و توسعه مبادلات تجاری در حال درجا زدن است.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه همچنان به اصلاح قیمتی و زمانی خود ادامه داده است، در حالی که در چند ماه اخیر گشایش های ارزی و اقتصادی خوبی اتفاق افتاده و ایران بعد از سال ها توانسته صادرات نفت خود را به حدود ۲ میلیون بشکه برساند و از طرف دیگر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کمک کرده دولت بتواند قیمت ارز را تا حدودی تثبیت کند، با این حال بورس بی توجه به ثبات ارز و توسعه مبادلات تجاری در حال درجا زدن است، در واقع در ماه های گذشته دولت توانسته به عضویت سازمان های منطقه ای درآید و این موضوع به تسهیل تجارت شرکت های صادراتی کمک می کند اما در بورس اتفاق خاصی نیفتاده است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بازار سرمایه در بلند مدت وابسته به چندین مولفه است که مهمترین آن نرخ دلار و به تبع آن نرخ تورم، است، گفت: رسیدن به توافقی جامع و مکتوب مانند برجام با آمریکا بسیار زمان بر است اما روند مذاکرات موجب شده تا تولید نفت به بالای ۳ میلیون بشکه و صادرات به بالای ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد که با چشم انداز نفت ۱۰۰ دلاری یا بیشتر می تواند درآمد نفت در بودجه را تحقق بخشیده و از فشار دولت برای فروش اوراق و افزایش نرخ بهره جلوگیری کند.

به گفته محمد فائزی آرامش در بازار ارز به دولت این امکان را می‌دهد تا صنایعی که تا کنون سرکوب قیمتی شدیدی را تجربه کرده اند مثل گروه خودرو، شوینده ها، صنعت غذایی و نیروگاه ها، شامل افزایش نرخ شوند

محمد فائزی، با اشاره به اینکه با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر دست بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز باز میشود، افزود: دلار احتمالا تا یک سال آینده در محدوده ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان نوسان داشته باشد و انتظار اعدادی بالاتر از رقم‌های ذکر شده برای این ارز وجود ندارد.

فائزی، در خصوص مزایای تثبیت نرخ دلار، تشریح کرد: آرامش در بازار ارز به دولت این امکان را می‌دهد تا صنایعی که تا کنون سرکوب قیمتی شدیدی را تجربه کردهاند مثل گروه خودرو، شوینده ها، صنعت غذایی و نیروگاه ها، شامل افزایش نرخ شوند و فاصله قیمت دستوری با بازار آزاد به حداقل برسد که حاصل آن به مرور افزایش حاشیه سود شرکت ها خواهد بود. اولین گام های دولت در این راستا نیز تغییر قیمت پایه محصولات در بورس کالا از ۲۸، ۵۰۰ به ۳۷، ۵۰۰ تومان بود.

فائزی با اشاره به اینکه همانند سال ۹۷ بازار سرمایه با شیبی ملایم و با لیدری صنعت خودرو که در کنار افزایش نرخ، بحث تجدید ارزیابی، واگذاری سهام دولت و واردات را دارد روند صعودی را تجربه می کند، تصریح کرد: با انتشار گزارشات ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ که اردیبهشت الی خرداد ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد شاخص کل به کانال ۳ میلیونی می رسد.

نوسانات کوتاه مدت همچنان در بازار وجود دارد

نوسانات کوتاه مدت همچنان در بازار وجود دارد، بسیاری معتقد هستند از هفته ی آینده بازار می تواند از این حالت فرسایشی خارج شود، واقعیت این است که تقاضایی از کف جامعه و خارج از بورس برای خرید سهام وجود ندارد پس چه چیزی می تواند باعث این شرایط مثبت شود؟ بخش قابل توجهی از کسانی که معاملات روزانه انجام می دهند الان سرمایه خود را به صورت نقد نگه می دارند و این یعنی اگر تغییری در متغیرها بوجود آید نقدینگی ۱۵ تا ۲۰ درصد وارد می شود، اما باید این محرک در متغیرها بوجود بیاید.

سپهر سعادت معتقد است که به دلیل شعار سال مبنی بر کنترل تورم، انتظار تثبیت و رسیدن به تورم نقطه به نقطه زیر ۳۰ درصد تا پایان سال دور از ذهن نیست و این به معنی وجود شرایط رکودی و حتی تعمیق آن در بازار املاک خواهد بود و در مقابل بورس می تواند نقدینگی جذب کند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کنترل شدید نقدینگی از سمت بانک مرکزی از طریق اعمال محدودیت بر وام دهی بانک‌های تجاری شاهد افت قابل توجه رشد نقدینگی هستیم، گفت: تا پایان تیرماه سال جاری رشد سالانه نقدینگی به ۲۷.۵ درصد رسیده که کمترین میزان ۴۵ ماهه اخیر است.

سپهر سعادت با بیان اینکه رشد قیمت نفت و توافقات غیر رسمی و پشت پرده که منجر به فروش بیش از ۲ میلیون بشکه های نفت و میعانات گازی شده، نیز در کنترل نرخ ارز و رفع نیازهای ارزی به دولت کمک شایانی کرده است، گفت: در چند ماه اخیر شاهد نوسانات کم دلار در محدوده ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان هستیم. در واقع با فروکش کردن انتظارات تورمی جامعه و سیاستهای انقباضی بانک مرکزی شاهد بروز رکود در بازار دارایی‌ها به ویژه املاک و خودرو و البته بازار سرمایه بوده ایم؛ همچنین به دلیل شعار سال مبنی بر کنترل تورم، انتظار تثبیت و رسیدن به تورم نقطه به نقطه زیر ۳۰ درصد تا پایان سال دور از ذهن نیست و این به معنی وجود شرایط رکودی و حتی تعمیق آن در بازار املاک خواهد بود.

محدوده نوسان دلار

سعادت با تاکید بر اینکه انتظار رشد حتی به اندازه تورم را از املاک نداریم گفت: دلار نیز در صورت بروز اتفاق سیاسی خاصی به احتمال قابل قبولی در محدوده فعلی و حتی زیر ۵۰ هزار تومان بتواند سال را به پایان ببرد.
او با اشاره به اینکه رشد و افت بازار سرمایه اغلب رابطه بسیار نزدیکی با دلار داشته است، تصریح کرد: متاسفانه در یک دهه گذشته خبری از رشد حقیقی در این بازار و متعاقبا بخش واقعی اقتصاد کشور نبوده است پس میتوان نتیجه گرفت که کلیت بازار سرمایه هم شاهد نوسان محدود تا انتهای سال خواهد بود.

او با بیان اینکه نمی‌توان تمام گروه ها و شرکت‌های بازار را با یک معیار سنجید و از این رو گزینه‌های ارزنده همچنان می‌توان یافت، اظهار کرد: در شرایط کنونی با توجه به اینکه برخی شرکت ها رشد تولید و افزایش نرخ داشته اند در حال حاضر گزینه های خوبی برای سرمایه گذاری هستند به همین دلیل پیش بینی می شود این نمادها به رشد خود ادامه دهند.

به گزارش بازار، در حال حاضر بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند تا پایان سال اتفاق خاصی در بازار ارز رخ ندهد و از طرف دیگر سایر بازارها همچون طلا، مسکن، خودرو هم خبر خاصی نباشد در چنین شرایطی شرکت های بورسی می توانند روند صعودی را آغاز کنند، زیرا پتانسیل بالایی برای جذب نقدینگی، افزایش تولید و صادرات خواهند داشت که همه اینها از عوامل موثر در رشد سودآوری شرکت ها محسوب می شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha