۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
تفکیک بانکها با ماموریت جدید؛ ماحصل مصوبات پولی و بانکی مجلس در برنامه هفتم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

تفکیک بانکها با ماموریت جدید؛ ماحصل مصوبات پولی و بانکی مجلس در برنامه هفتم

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بخشی از مهمترین مصوبات امروز مجلس در جریان برنامه هفتم توسعه در زمینه اصلاح نظام بانکی را تشریح کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به مصوبات جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در رابطه با برنامه هفتم توسعه، پیرو اصلاح نظام بانکی گفت: امروز مواد مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی پیرو گزارش کمیسیون تلفیق درباره برنامه هفتم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری در حوزه تسهیلات کلان یکی از مصوبات مهم امروز مجلس بود، بیان کرد: اگر در این بخش با رویکرد تبانی و عدم پرداخت به دلایلی که غیر موجه بوده، اقدام شود، موضوع اخلال در نظام اقتصادی محسوب می شود.

پورابراهیمی بیان کرد: همچنین در کنار این موضوع مهم، روانسازی تسهیلات خرد به مردم مد نظر قرار گرفت و خوشبختانه با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی در گزارش کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم توسعه، بانک مرکزی مکلف شد تا دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد را در این رویکرد جدید ارائه دهد.

ای نمانیده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه به تشکیل بانک قرض الحسنه و سیاست‌های حوزه قرض الحسنه، به شدت مورد نیاز مردم است، گفت: باید اقرار کنیم که در حوزه تسهیلات قرض الحسنه کار جامعی انجام نداده ایم و امروز در گزارش کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم توسعه احکام بسیار خوبی در این بخش مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت‌های مرتبط با بانک مرکزی در گزارش برنامه هفتم برای استقرار بانک‌های قرض الحسنه بوده است، بیان کرد: طبیعتاً ما در این مسیر می‌توانیم گام‌های بلندی را برداریم.

پور ابراهیمی با اشاره به تبیین سیاست‌ها در کاهش نرخ تورم در گزارش برنامه هفتم توسعه و بررسی این موضوعات در صحن علنی ادامه داد: مهار تورم یکی از اولویت‌های مجلس و دولت محسوب می شود از این رو مجلس بانک مرکزی را مکلف کرد تا مسیر حرکت خود پیرو کاهش نرخ تورم را در یک برنامه زمانبندی شده مشخص کرده و در ابتدای هر سال و تا پایان فروردین ماه ارائه دهد. به واقع برنامه ریزی در قالب کاهش نرخ تورم به عنوان یکی از اولویت‌های مهم نظام اقتصادی کشور قلمداد می شود.

وی با با بیان اینکه ضابطه مندی و نظارت بر حوزه نظام بانکی کشور از جمله سایر مباحث مورد بررسی در جلسه علنی امروز مجلس بود، ادامه داد:از این رو و برای اولین بار و در قالب قانون برنامه هفتم توسعه برای تشکیل بانک‌های تخصصی، تجاری و توسعه‌ای تکالیفی تعیین شد تا ما بتوانیم در مسیر حرکت توسعه اقتصادی، هم تسهیلات خرد را به مردم داده و هم تسهیلات بخش اشتغال و تامین مالی دولت را عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به نتایج این مصوبات در زندگی مردم و عملکرد بانک مرکزی ادامه داد: موضوع تورم یکی از مشکلات اساسی کشور است لذا یکی از دلایل ایجاد تورم، ناترازی نظام بانکی به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی است، از این رو در احکامی که امروز در صحن علنی مجلس مصوب شد ما نظارت جامع بانک مرکزی را بر حوزه شبکه بانکی کشور تثبیت کردیم، با این رویکرد امیدواریم بعد از اجرای برنامه هفتم توسعه و با اقتدار بانک مرکزی، نظارتی که بر شبکه بانکی کشور صورت می‌گیرد، بخش عمده‌ای از این ناترازی‌ها به حداقل رسیده و ما شاهد کاهش نرخ تورم برحوزه معیشت مردم باشیم.

وی با اشاره به تفکیک بانک‌ها با ماموریت جدید، در برنامه هفتم توسعه است، ادامه داد: ما در قالب برنامه هفتم و مصوبات امروز مجلس بانک مرکزی را مکلف کردیم تا برای بانک توسعه برنامه‌ای نوشته و برای آن چهارچوبی تعریف کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تاکید جدی و ویژه ای بر ایجاد بانک‌های قرض الحسنه شده است، ادامه داد: در این بخش ما به دنبال این بودیم تا بانک‌های قرض الحسنه بتوانند از زندگی مردم گره گشایی کنند لذا همه این‌ها ظرفیتی جدیدی است که می‌تواند در حوزه سیاست‌های پولی مدنظر قرار گیرد بنابراین مجلس هم در حوزه عملکردی بانک مرکزی و هم در حوزه معیشت مردم موادی را در جریان گزارش برنامه هفتم توسعه به تصویب رساند.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha