۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
تسهیلات بانکی نقشی در افزایش قدرت خرید مسکن ندارند
دلیل رشد معاملات مسکن در اسفند ماه پارسال چه بود؟

تسهیلات بانکی نقشی در افزایش قدرت خرید مسکن ندارند

حجم معاملات خرید مسکن در اسفند ماه سال گذشته اگر چه با رشد خیره کننده ای اوج گرفت اما این رشد معاملات نشان داد که تسهیلات بانکی نقشی در بالا بردن قدرت خرید نداشته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در زمستان پارسال حجم معاملات خرید مسکن در کشور ۸۳ درصد نسبت به فصل قبل از آن افزایش پیدا کرد. شاید اگر از فعالان بازار مسکن سئوال شود که آیا خرید و فروش مسکن در زمستان پارسال تا چه حد از طریق دریافت تسهیلات بانکی بود پاسخی با این مضمون دهند که تسهیلات بانکی دیگر توانایی بالا بردن قدرت خرید را ندارد. بازار معاملات خرید ملک در شهرها، بهار سال گذشته فقط ۲۰ درصد نسبت به زمستان افزایش پیدا کرد و در تابستان این نرخ رشد معاملاتی به سه درصد و در پاییز نیز به منفی ۱۴ درصد تنزل پیدا کرد. اما در زمستان پارسال نبض خرید و فروش خانه در کشور با چاشنی تسهیلات بانک مسکن از کما خارج شد. حال سوال این است که این رشد معاملات و گره خرید و فروش ملک تا چه حد توسط تسهیلات بانکی باز شد؟

تسهیلات بانکی برای خرید مسکن کافی نیست
البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی کوتاه در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون عمران مجلس یازدهم بحث بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن را دنبال خواهد کرد گفت: تمام کارشناسان و حتی مقامات دولتی هم به خوبی می دانند که تسهیلات بانکی برای خرید مسکن کافی نیست. اما آنچه که مشخص است این است که تسهیلات بانکی خرید مسکن با واقعیت جامعه فاصله دارد.

متوسط قیمت مسکن طبق گزارشهای اعلام شده بانک مرکزی و مرکز آمار به 17 میلیون تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 13 میلیون تومان بود حدود چهار میلیون تومان رشد داشته است. این رشد متوسط قیمت مسکن شاید این تصور اشتباه را در پی داشته باشد که هر متر مربع چهار میلیون تومان رشد داشته است. در حالیکه در برخی مناطق تهران رشد قیمت مسکن در هر متر 10 تا 15 میلیون تومان هم داشته ایم.

سوالی که مطرح است این است که آیا متقاضیان مسکن که در حال حاضر در فصل نقل و انتقالات بازار مسکن هستند،می توانند به تسهیلات بانکی برای بالا رفتن قدرت خرید خود حساب کنند.

 اکثر خانواده‌های ایران دغدغه مسکن دارند پس نیاز است تا دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند. اما نکته ای که مهم و حائز اهمیت است این است که موضوع مسکن از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی رها شده بود

در این خصوص حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید: اکثر خانواده‌های ایران دغدغه مسکن دارند پس نیاز است تا دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند. اما نکته ای که مهم و حائز اهمیت است این است که موضوع مسکن از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی رها شده بود و اینکه دولت و رئیس جمهور به کنترل قیمت تاکید می کنند باید گفت این اقدامات باید زودتر انجام می شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس پیشتر در گفت وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه دولت باید در ماه‌های اخیر راهکارهایی را سریعا تنظیم می‌کرد و «قانون ساماندهی از تولید و عرضه مسکن» را به اجرا می‌رساند گفته بود: دولت به دلیل نداشتن آمار نمی‌تواند در حوزه مسکن به تصمیم‌گیری درستی برسد و چون دولت از میزان عرضه و تقاضای مسکن آمار دقیقی ندارد به یکباره می بینیم که جهش قیمت مسکن رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه وقتی تسهیلات بانکی خرید مسکن با واقعیت جامعه فاصله دارد نمی توان انتظار داشت که قدرت خرید متقاضیان ترمیم پیدا کند گفت: در حال حاضر بانک‌های ایران بازار مسکن را برهم می‌زدند و به نوعی متولی بنگاه‌داری شده‌اند.

موافقت دولت و بانک مرکزی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن باعث شد تا تنها سقف اوراق حق تقدم افزایش یابد.

زمستان سال گذشته با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن را افزایش داد. سقف تسهیلات اوراق در تهران از ۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون، در شهرهای بزرگ و مراکز استان از ۵۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون و در شهرهای کوچک از ۴۰ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

روند رشد قیمت مسکن در شهرها طی سال ۹۸ متناسب با تغییر فصل، سرعت گرفت

روند رشد قیمت مسکن در شهرها طی سال ۹۸ متناسب با تغییر فصل، سرعت گرفت و در انتهای سال، بهای فروش خانه در کشور با قیمتی معادل ۱.۷ برابر روزهای پایانی سال ۹۷ در مبایعه نامه ها به ثبت رسید.

متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهرها طی چهار فصل سال گذشته مرتب روند افزایشی داشته است. بخشی از علت رشد قیمت البته به تحولات بازار مسکن تهران برمی گردد و بخشی نیز به اثرات روانی سایر بازارهای موازی باز می گشت.

اما با این حال در زمستان سال گذشته قیمت واحدهای مسکونی در کشور بار دیگر به دلیل رشد نرخ ارز، رشد حامل های انرژی و جو روانی سایر بازارهای موازی، انتظارات تورمی سنتی سالانه و افزایش نقدینگی افزایش پیدا می کند و نرخ رشد فصلی (تغییرات قیمت در زمستان ۹۸ نسبت به پاییز ۹۸) به ۱۶ درصد می رسد. این در حالی است که در تهران نرخ رشد فصلی قیمت مسکن در زمستان پارسال، ۵ درصد می شود. مقایسه این آمارها بیانگر آن است که در ماه های پایانی سال گذشته سرعت رشد قیمت مسکن در استان های مختلف کشور از سرعت رشد قیمت مسکن در تهران بیشتر شد.

کد خبر: ۲۴٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha