۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
بهره برداری از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایش اصفهان
توسط رئیس جمهور انجام شد؛

بهره برداری از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایش اصفهان

اصفهان - قدیری مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: واحد تصفیه‌ گازوئیل پتروپالایش اصفهان، توسط رئیس جمهور افتتاح شد که با بهره برداری از آن روزانه ۳۰۰ هزار کیلو گرم گوگرد از آسمان کشور حذف شود.

به گزارش خبرنگار بازار، واحد زیست محیطی تصفیه گازوئیل در راستای ارتقا کیفی محصولات با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز افتتاح رسمی شد.

این واحد بزرگ صنعتی در زمینی به مساحت ۲۱۰ هکتار و با هدف کاهش میزان گوگرد از ۱۰ هزار به ۱۰ پی پی ام احداث شده است. در حال حاضر ظرفیت این واحد به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده و با جداسازی روزانه ۳۶۰ تن گوگرد از گازوئیل در پاکسازی هوای شهرها کمک شایانی می‌کند به طوی که هوای پاک و دور از آلایش را به هموطنان هدیه می‌کند.

در این پروژه حدود ۱۴ هزار تن نصب تجهیزات، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر کابل کشی، ۹۵۰ هزار اینچ قطر لوله کشی و بیش از ۸۳ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

زمان بندی اجرا و راه اندازی پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود، که با درایت مدیریت، این واحد ۱۶ ماه زودتر از برنامه پیش بینی شده به بهره برداری رسید و موجب ۱۹.۵ همت سود بیشتر از طریق عدم النفع و هزینه‌های پروژه شد.

با بهره برداری از این پروژه روزانه ۳۰۰ تن گوگرد از هوای ۱۷ استان کشور حذف شده و برای ۴۲ میلیون نفر ساعت به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی شده است.

با راه اندازی دو واحد تصفیه گازوئیل در پتروپالایش اصفهان، روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ با ظرفیت هر کدام ۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز تولید می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در این مراسم با بیان اینکه این پالایشگاه تنها تولید کننده گازوییل یورو فایو کشور است، اظهار کرد: پیش از این در این واحد پالایشگاهی روزانه ۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ برای استفاده در استان تولید می‌شد، که اکنون با رسیدن ظرفیت تولید این محصول به استانداردهای روز دنیا، گازوئیل یورو ۵ برای مصرف در ۱۷ استان کشور تولید می‌شود.

استفاده از توان بومی دانش بنیان کشور

محسن قدیری افزود: برای ایجاد ۹۰ درصد این دستاورد از توان بومی دانش بنیان کشور بهره گرفته می‌شود و ۲۰۰ شرکت ایرانی در ایجاد این طرح مشارکت داشتند.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه ۷۰۰ میلیون یورو در هشت ماه برای احداث این دو واحد هزینه شده که این هزینه به دلیل راه اندازی ۱۶ ماه زودتر از برنامه، ۲۰ همت کمتر از برآورد بوده است، گفت: راه اندازی این واحد از ورود روزانه ۳۰۰ تن گوگرد به هوای کشور جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: پالایشگاه اصفهان با راه اندازی این دو واحد علاوه بر کسب ارزش افزوده به دلیل ارتقا کیفیت گازوئیل، با تبدیل گوگرد حاصل از تصفیه این محصول به دوازده نوع کود شیمیایی، از این ماده مضر، محصولاتی با ارزش سالانه پنج همت تولید خواهد کرد.

تفاهم‌نامه همکاری «توسعه زیست بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت»

گفتنی است در حاشیه این مراسم بهره‌برداری رسمی از واحد تفاهم‌نامه همکاری «توسعه زیست بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت» میان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و هلدینگ پتروپالایش اصفهان به امضای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و محسن قدیری مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان به امضا رسید.

به موجب این تفاهم‌نامه «ایجاد و توسعه زیست بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی» تسهیل و حمایت خواهد شد.

همچنین ارتقای بهره‌وری صنعت پتروپالایش و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شامل «توسعه زیرساخت افزایش بهره‌وری و مدیریت پسماند صنعت پتروپالایش» و «ایجاد ارزش افزوده زیرساخت‌های پتروپالایش و تولید انرژی پاک» در دستورکار قرار خواهد گرفت‌. اجرای این تفاهم‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین مالی خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۶٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha