۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
خسارات افزایش بارندگی ها گریز ناپذیر است/بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان  ۴۵ برابر شد
وزیر نیرو:

خسارات افزایش بارندگی ها گریز ناپذیر است/بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان  ۴۵ برابر شد

وزیر نیرو میزان بارش‌های امسال در استان سیستان و بلوچستان را بیش از ۴۵ برابر سال گذشته اعلام کرد و گفت: طبیعی است که با چنین بارش پردامنه‌ای نمی توان از سیلاب و برخی خسارات ناشی  از آن فرار کرد.

به گزارش بازار، «رضا اردکانیان» روز سه شنبه در دوازدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به ۱۲۶ روستا در روستای «صدیق زهی» چابهار، گفت: طبیعی است که با چنین بارش پردامنه‌ای از احتمال بروز سیلاب و برخی خسارات ناشی از آن گریزی نیست.

او در این آیین که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، میزان ذخایر آب شیرین در مخازن استان سیستان و بلوچستان اعم از چاه نیمه‌ها و سدها را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب و حجم خالی موجود در یکی از سدها را حدود ۱۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و آن را نویدبخش سالی پرخیر و برکت برای کشاورزان، دامداران و روستاییان این استان دانست.

وزیر نیرو با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرکشی به مناطق سیل زده و مشاهده خسارات وارده برای چاره جویی های لازم گفت: در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران برای بهره برداری ۲۲۷ پروژه در سراسر کشور، امروز یکی از بزرگترین پروژه های آبرسانی روستایی برای دسترسی جمعیت ۲۱۶ روستا در شهرستان های چابهار، قصرقند، میرجاوه، مهرستان، خاش و سرباز به شبکه آب سالم و پایدار در استان سیستان و بلوچستان بهره برداری و همزمان، عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۲۶ روستای دیگر در این مناطق و همچنین شهرستان‌های نیکشهر، سوران و سیستان با نزدیک به یکصد هزار نفر جمعیت آغاز می‌شود و جمعیت روستایی برخوردار از آب به حدود ۶۸ درصد می‌رسد.

او افزود: امید است در آینده نزدیک جشن بهره‌مندی جمعیت صد در صدی روستایی سیستان و بلوچستان از آب شرب سالم و بهداشتی برگزار شود.

اردکانیان مجموعه هزینه این پروژه‌ها با بهره‌برداری ۷۱۳ کیلومتر و آغاز احداث ۴۶۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع را ۳۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: وظیفه ما تثبیت جمعیت روستایی به‌ویژه در مناطق مرزی کشور است.

این مقام مسئول در کابینه حسن روحانی گفت: در سیستان و بلوچستان هم اینک ۶۰ پروژه وزارت نیرو با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد تومان و ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تا پایان دولت بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸) تاکنون ۱۱۵ میلی‌متر بوده که نسبت میانگین بلندمدت ۵۰ ساله بیش از ۳۴ درصد و در مقایسه با سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش داشته است.

دسترسی صد درصدی به آب شرب در شهرها

او با بیان اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ نفر جمعیت شهری یک نفر و روستایی ۸ نفر هنوز به آب کافی دسترسی ندارند، اظهار داشت: هم اینک صد درصد جمعیت شهری به آب شرب سالم دسترسی دارند.

اردکانیان گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون با تلاش‌های صورت گرفته اعم از دولت و مجلس و اجازه رهبری در استفاده از صندوق توسعه ملی، چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی در کشور هزینه و ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعیت هشت میلیون نفر از شبکه آب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند که این رقم تا پایان دولت دوازدهم ۱۰ میلیون نفر هدفگذاری شده است.

افتتاح طرح آبرسانی به ۲۱۶ روستا

"عبدالاحد ریکی"، مدیرعامل شرکت آبفای روستایی استان سیستان و بلوچستان نیز  در این مراسم گفت: از ۵۴۹۵ روستای استان ۲۸۷۷ روستا دارای سامانه آبرسانی هستند و ۱۸ مجتمع آبرسانی برای ۲۱۷۲ روستا هدفگذاری شده است.

ریکی افزود: طرح آبرسانی به ۲۱۶ روستا با جمعیت ۶۰۲۱۳  و اعتبار ۱۸۵۲ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۲۶ روستای استان با جمعیت ۳۶ هزار و ۵۱۸ نفر و با اعتبار ۱۴۳۱ میلیارد ریال، با حضور رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

کد خبر: ۲٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha