۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸
ایران اراده محکمی برای استحکام روابط دو جانبه با کشورهای منطقه دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی:

ایران اراده محکمی برای استحکام روابط دو جانبه با کشورهای منطقه دارد

رئیس مجلس امارات در حاشیه برگزاری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش بازار، صقر غباش رئیس مجلس ملی امارات امروز (چهارشنبه، ۵ مهر ماه ۱۴۰۲) در حاشیه برگزاری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ژوهانسبورگ با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مجموعه‌های بین‌المللی این است که کشورهای همسایه می‌توانند در دورترین نقاط در خصوص موضوعات دوجانبه و بین‌المللی صحبت کنند، تأکید کرد: توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج فارس، کشورهای اسلامی و تأثیرگذاری در مجامع بین‌اللملی به ویژه بریکس در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی مهم است.

قالیباف اضافه کرد: خوشحالم زمانی با شما ملاقات می‌کنم که سفیران دو کشور کار خودشان را آغاز کرده‌اند. تجربه نشان داده است که هر چقدر کشورهای مسلمان، همسایه و دارای روابط مناسب میان دو ملت منسجم‌تر و هماهنگ‌تر باشند، در ابعاد سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی همکاری و استحکام بیشتری داریم. امیدوارم در حوزه‌های مختلف محیطی زیستی ویژه و موضوع ریزگردها که به چالش جدی در منطقه تبدیل شده موفق‌تر عمل کنیم.

رئیس مجلس کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اراده محکمی برای استحکام روابط دو جانبه و همه جانبه با کشورهای منطقه به ویژه با همسایگان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، امنیتی و دفاعی در جهت رسیدن به صلح پایدار در منطقه‌ دارد، عنوان کرد: آمادگی داریم در سایه دوستی و همکاری همه جانبه بتوانیم موجب رشد و توسعه کشورها و منطقه شویم.

قالیباف به اهمیت نقش آفرینی کشورهای ایران و امارات پس از عضویت رسمی در مجمع پارمانی بریکس اشاره و تصریح کرد: مهم است که روابط دو جانبه و هم روابط داخل گروه بریکس را با هدف توسعه مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ادامه دهیم. بیش از هر زمان دیگری امروز نیازمند انسجام در بهره‌مندی از فرصت های موجود به ویژه در منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی هستیم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تأکید براینکه عضویت در گروه بریکس فرصت‌های بزرگی را در اختیار ما و منطقه قرار داده است، عنوان کرد: ما کشورهای همسایه عضو بریکس می‌توانیم در موضوعاتی مختلفی نظیر فناوری اطلاعات، دانش‌بنیان، انرژی حمل و نقل و توسعه تجارت آزاد از فرصت عضویت در بریکس، حضور و همکاری با کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین و هند استفاده کنیم. این فرصت برای کشورهای منطقه فراهم است تا نقش جدی را در مجمع بین‌المللی با حضور کشورهایی از ۵ قاره، ایفا کنیم. اما لازمه آن ارتباطات دو جانبه محکم و هماهنگی در سطح بریکس برای اثر گذاشتن در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای است.

رییس مجلس امارات ادامه داد: خیلی خوشحالم که امروز فرصتی فراهم شد تا در حاشیه نشست مجمع پارلمانی بریکس با شما دیدار و گفت‌وگو کنم، البته باعث خوشحالی بیشتر ماست که در آینده نزدیک شما را در امارات میزبانی خواهیم کرد، بسیار مشتاق این سفر هستیم و امیدهای فراوانی به آن بستیم. امروز شاهد فضایی مثبت در منطقه هستیم و رهبران دو کشور با هم توافق نظر دارند. با توجه به جایگاهی که شما در جمهوری اسلامی ایران دارید جدای از ابعاد نمادین این سفر به تعمیق روابط دو کشور و افزایش اعتماد دو ملت کمک زیادی می‌کند و همچنان که معتقدم چنین تاثیری را در ایران خواهد داشت و رابطه مردم ایران و امارات را بهبود خواهد بخشید.

صقر غباش عنوان کرد: با شما هم نظر هستم که بازگشت سفیران و فضای مثبت میان دو کشور فرصت‌های بزرگ را پیش روی کشورهای ما قرار داد تا بتوانیم فرصت‌های از دست رفته گذشته را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: دغدغه امروز ما نسبت به منطقه، وجود امنیت و ثبات در منطقه است و رهبران دو کشور توجهی ویژه‌ای به این موضوع دارند چرا که این امر پیش شرط توسعه کشورهای ماست و اطمینان دارم که سفر شما به امارات گام مثبتی برای تقویت همکاری‌های دو کشور خواهد بود.

کد خبر: ۲۴۵٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha