۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
آغاز بررسی افزایش وام مسکن روستایی در دولت؛ سقف تسهیلات قطعا بالا می رود| احتکار زمین با طرح هادی!
وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

آغاز بررسی افزایش وام مسکن روستایی در دولت؛ سقف تسهیلات قطعا بالا می رود| احتکار زمین با طرح هادی!

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یک بخشی از روستاها با طرح هادی روستا دچار احتکار زمین شدند گفت: رشد ۱۰۰ درصدی سقف وام مسکن روستایی در روزهای آینده در دولت بررسی و قطعا بررسی ها مثبت است.

اکبر محمودی؛ بازار: پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان در حالی به دولت ارائه شده است که صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه ساخت مسکن در روستا را بالاتر از شهر دانسته و معتقد است که این موضوع به اطلاع رئیس جمهور رسیده است.

این پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی در حالی به دولت ارائه شده است که به نظر می رسد بانکی ها با این پیشنهاد ناچارا موافقت کنند.

آغاز بررسی افزایش وام مسکن روستایی در دولت؛ سقف تسهیلات قطعا بالا می رود| احتکار زمین با طرح هادی!

رئیسی رئیس جمهور در دوم مهر ماه جاری و در جلسه شورای عالی مسکن به انتقاد از بانک ها پرداخته و عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به حوزه مسکن و نهضت ملی مسکن را قابل قبول ندانسته است. به همین جهت تاکید کرده که باید بررسی عملکرد مدیران بانک ها، از آن دسته از مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، تقدیر شود و آنهایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند.

انتقاد از سوی رئیس جمهور به نظر می رسد بانک ها را در موافقت با پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی سقف وام مسکن روستایی همراهی کند و در نهایت این شورای پول و اعتبار است که با افزایش سقف وام مسکن روستایی بیشتر از ۵۰ درصد یعنی ۳۰۰ میلیون تومان موافقت کند

این اقدام و این انتقاد از سوی رئیس جمهور به نظر می رسد بانک ها را در موافقت با پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی سقف وام مسکن روستایی همراهی کند و در نهایت این شورای پول و اعتبار است که با افزایش سقف وام مسکن روستایی بیش از ۵۰ درصد یعنی حداقل ۳۰۰ میلیون تومان موافقت کند.

به دلیل اختلاف بانک ها بر سر مابه التفاوت نرخ سود آن (۱۳ درصد) به تاخیر افتاد. سرانجام بعد از ماهها تلاش و در دوره ریاست اکبر نیکزاد رئیس سابق بنیاد مسکن این مصوبه به ۹ بانک عامل ابلاغ شد

وام ساخت مسکن روستایی نخستین‌بار آبان ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران رسید و در ابتدا سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد. اما با گذشت زمان ابلاغ آن به دلیل اختلاف بانک ها بر سر مابه التفاوت نرخ سود آن (۱۳ درصد) به تاخیر افتاد. سرانجام بعد از ماهها تلاش و در دوره ریاست اکبر نیکزاد رئیس سابق بنیاد مسکن این مصوبه به ۹ بانک عامل ابلاغ شد.

آغاز بررسی افزایش وام مسکن روستایی در دولت؛ سقف تسهیلات قطعا بالا می رود| احتکار زمین با طرح هادی!

حال با گذشت ماه ها از این مصوبه اگر چه هنوز سهمیه ۱۴۰۲ به بانک ها الاغ نشده و از سهمیه ۲۰۰ هزار فقره ای آن ۵۰ هزار فقره باقی مانده است خبرها حاکی از پیشنهاد بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن روستایی است و آنطور که از زبان مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی بر می آید این است که بذرپاش وزیر راه و شهرسازی موافق سر سخت افزایش ۱۰۰ درصدی وام مسکن روستایی است.

در روزهای آینده موضوع وام مسکن روستایی و میزان افزایش آن در دولت بحث خواهد شد اما وام مسکن روستایی قطعا افزایش پیدا می کند

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که قرار است شورای پول و اعتبار وام مسکن روستایی را افزایش دهد آیا تصویب می شود؟ چون به نظر می رسد شورای پول و اعتبار با رشد ۱۰۰ درصدی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان موافقت نکند و سخت آنرا بپذیرد؟ گفت: در روزهای آینده موضوع وام مسکن روستایی و میزان افزایش آن در دولت بحث خواهد شد اما وام مسکن روستایی قطعا افزایش پیدا می کند.

تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها در قالب نهضت ملی مسکن به مردم واگذار می شود که اقدامی جدید است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نهضت واگذاری زمین در کشور بی سابقه است و باید آن را به فال نیک گرفت تاکید کرد: تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها در قالب نهضت ملی مسکن به مردم واگذار می شود که اقدامی جدید است.

او ادامه داد: در هفته های آینده حدود ۷۰ هزار قطعه در خراسان رضوی و یا در تمام کشور واگذار می کنیم. این اقدام اتفاق بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در کنار زمین های شهری زمین های روستایی نیز واگذار می شود. یعنی این احتکاری که با محدوده های شهری بعضا در اطراف شهرها انجام می شد در حال شکستن است.

یک بخشی از روستاها نیز با طرح هادی روستا دچار احتکار زمین شده بود و مردم معطل مانده بودند و اگر قصد داشتند برای فرزندان خود خانه ای احداث کنند معطل زمین بودند، بنابراین این عرضه گسترده زمین اتفاق بسیار خوبی بود

بذرپاش ادامه داد: در خصوص این اقدام باید اینطور گفت که یک بخشی از روستاها نیز با طرح هادی روستا دچار احتکار زمین شده بود و مردم معطل مانده بودند و اگر قصد داشتند برای فرزندان خود خانه ای احداث کنند معطل زمین بودند، بنابراین این عرضه گسترده زمین اتفاق بسیار خوبی بود که هم در روستاها و هم در بازار مسکن می تواند موثر باشد.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کریم IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 0
      از سود ۲۳درصدی وام نهضت مسکن ملی هم صحبت کنید از خرداد پارسال تا الان هیچ بانکی با سود ۱۸ درصد نهضت مسکن ملی موافقت نکرده و نمیکنند
    • اکبری IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 0
      پیگیری کنید ممنون میشم واقعا با 200 نمیشه هیچ کاری کرد حداقل این وام به 400 برسه بشه ی کاری کرد مصالح گرونه
    • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 0
      وام رو افزایش بدین مصالح گرون هست این تقاضای همه مردم هست
    • حسین درویش پور بازکیایی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      1 0
      من از روستای بازکیاگوراب یک کیلومتری لاهیجان هستم مدت بیشتر از ده سال منتظر بازنگری هستم اجازه ساخت خانه رانمیدن
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      من از روستای بازکیاگوراب یک کیلومتری لاهیجان هستم مدت بیشتر از ده سال منتظر بازنگری هستم اجازه ساخت خانه رانمیدن
    • ابی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      0 0
      کارت پایان خدمت بزرگترین مشکل برای این وام هست لطفا پیگیری کنید
    • علی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      3 0
      سلام و وقت بخير خدمت خبرگذاري بازار با تشكر از پيگيري هاتون . ممنون ميشم خبر هاي بيشتري در مورد افزايش وام مسكن روستايي بزاريد واقعا اين مبلغ 200 ميليون خيلي كم هست ساختمون هاي روستايي همه شون نيمه كار رها شده و واقعا مصالح ساختماني گران شده و تورم باعث شده بيشتر مردم روستا ساختمون هاشون نتونن كامل كنن با توجه به نزديكي در فصل سرما ممنون ميشم صداي ما مردم روستا رو به گوش مسولين برسونيد حداقل يك مسكن و سرپناه امن داشته باشيم
    • زهراطاهری US ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      0 0
      حتمابیشترپیگیری شودماهم خونمون نیمه کاره مونده باکلی بدهی،،ماهرچی داشتیم دادیم زمین خریدیم الان هم باوام وقرض وبدهی نیمه کاره کردیم