۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
اصناف متخلف پلمب می شوند/ نکات بهداشتی رعایت نشود محدودیت ها باز می گردد
رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با بازار:

اصناف متخلف پلمب می شوند/ نکات بهداشتی رعایت نشود محدودیت ها باز می گردد

نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران از پلمب واحدهای صنفی که نکات بهداشتی را برای قطع حلقه شیوع ویروس کرونا رعایت نمی کنند خبر داد و گفت: اگر دستورالعمل های بهداشتی رعایت نشود و شیوع ویروس کرونا اوج بگیرد بدون تردید محدودیت ها بازمی گردد.

بازار؛ گروه اصناف: اصناف از ماههای پایانی سال گذشته مشکلاتی به مراتب بیشتر از سالهای گذشته را در بعد اقتصادی متحمل شده اند. پیش از این تجربه رکود ناشی از کاهش قدرت خرید مردم منجر به پایین آمدن میزان درآمد صنوف شده بود اما شیوع ویروس کرونا و تجربه قرنطینه و تعطیلی واحدهای صنفی موجب شد تا اصناف بدهی انباشته را تجربه کنند و همین امر تعدیل نیرو در این بخش را افزایش داد.

هر چند دولت وعده داد تا برایی حمایت از اصناف برای عبور از مشکلات اقتصادی ناشی از تبعات شیوع ویروس کرونا اقساط تسهیلات بانکی فعالان اقتصادی را معوق کرده و برای بدهی معوق صنوف به سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی چاره اندیشی کند اما تا کنون هیچ یک از این وعده ها محقق نشده است ولی اصناف برای مراقبت از سلامت خود و مردم ناچار به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و اگر غیر از این عمل کنند بدون تردید پلمب می شوند.

مساله دیگری که این روزها در بخش فعالیت های صنفی با آن مواجه هستیم، افزایش شدید قیمت کالاها است که بخشی از آنها خود خواسته و در راستای جبران عواقب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کروناست و برخی دیگر به دلیل بالا بردن قیمت کالا از سوی تولید کنندگان است و صنوف در گرانی کالا مداخله ای ندارند.

رئیس اتاق اصناف تهران درباره شرایط این روزهای فعالان صنفی می گوید: اصناف برای مراقبت از سلامت خود و مصرف کنندگان ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند و اگر در بازرسی هایی که به همین منظور انجام می شود، شاهد نقض مقررات بهداشتی از سوی کسبه باشیم بدون تردید واحد صنفی آنها پلمب می شود.

قاسم نوده فراهانی می افزاید: با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ بیکاری در جامعه بیشتر از دو ماه نمی توانستیم فعالیت های صنفی را متوقف کنیم بنابراین برای ادامه فعالیت های صنفی لازم است تا صاحبان صنوف پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و اگر عملکردی غیر از این داشته باشند و شیوع ویروس کرونا دوباره اوج بگیرد به ناچار بار دیگر باید محدودیت ها را در فعالیت های صنفی اعمال کنیم.

این فعال صنفی ادامه می دهد: با توجه به اینکه هنوز داروی قطعی برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است بنابراین باید بپذیریم که تمامی فعالیت ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام دهیم.


گشت های مقابله با گرانفروشی به راه افتاد
رئیس اتاق اصناف تهران درباره گرانی های بیش از حد قیمت انواع کالا در بازار می گوید: برخی جهش قیمت ها از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان اعمال شده است و اصناف در این زمینه مداخله ای ندارند.

وی می افزاید: از ابتدای هفته جاری گشت های مشترک بازرسی از سوی اصناف و سازمان های صمت و تعزیرات با دقت بیشتری فعالیت خود را آغاز کرده اند تا با هر نوع گرانفروشی مقابله کنند.

نوده فراهانی ادامه می دهد: بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی بود که نرخ کالا در آن جهش بسیاری را تجربه کرده بود به همین دلیل به عنوان بازار هدف گشت های بازرسی را از این بازار آغاز کردیم و در سایر بازارها نیز پس از آن گشت های بازرسی انجام شد.

رئیس اسبق اتاق اصناف ایران تصریح می کند: حاشیه سود تمامی صنوف از سود کمیته عالی نظارت تعیین می شود و در این گشت ها ملاک بازرسان ما فاکتور خرید و قیمت فروش به علاوه رعایت حاشیه سود است، اگر کسبه حاشیه سود را رعایت نکرده باشند بدون تردید جریمه شده و پس از تکرار تخلف، پلمب می شوند.

رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان می کند: در بازار لوازم خانگی بخش عمده تخلفات شامل گرانفروشی و عدم درج قیمت می شود.


مردم به یکدیگر رحم کنند
نوده فراهانی درباره گرانی قیمت مواد غذایی و خوراکی می گوید: در بازار مواد غذایی و خوراکی تخلف گرانفروشی چشمگیر نیست زیرا اکثر اقلام نرخ مصوب دارند که روی آنها درج  شده است بنابراین کسبه نمی توانند گرانفروشی کنند.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه می دهد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مواد غذایی از سوی تولیدکنندگان شاهد کوچک شدن سفره های مردم هستیم.

این فعال صنفی می افزاید: بدون تردید با توجه به شرایط اقتصادی فعلی بسیاری از مردم نمی توانند حداقل های معیشت را تامین کنند بنابراین لازم است تمامی فعالان اقتصادی و کسبه و .... رعایت حال مردم به ویژه اقشار کم درآمد را بکنند.اگر مردم به یکدیگر رحم نکنند بدون تردید تعداد زیادی از هموطنان مان آسیب های جدی خواهند دید و بسیاری از فرصت های شغلی نیز از دست خواهند رفت.

کد خبر: ۲۴٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha