۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
تولید دو سوم قطعات صنعت ریلی در داخل| راه‌آهن چابهار_ زاهدان‌ سال آینده به بهره برداری می رسد
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

تولید دو سوم قطعات صنعت ریلی در داخل| راه‌آهن چابهار_ زاهدان‌ سال آینده به بهره برداری می رسد

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از دستور کار توسعه ناوگان ریلی خبر داد و گفت: هم اکنون دو سوم تمام قطعات مورد استفاده از صنعت ریلی در داخل تولید می‌شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دهمین نمایشگاه حمل‌ و نقل ریلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاهد افزایش داخلی سازی و بومی سازی صنعت ریلی هستیم گفت: هم اکنون دو سوم تمام قطعات مورد استفاده از صنعت ریلی در داخل تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تا سال آینده عدد قابل توجهی به ظرفیت ناوگان خطوط ریلی حومه‌ای اضافه می‌شود ادامه داد: تقاضایی که در بازار وجود دارد به دلیل همخوانی نداشتن عرضه و تقاضا بلیت با کمبود مواجه است به همین دلیل است که توسعه ناوگان ریلی در دستور کار قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار و مقابله با سوداگری اهمیت بسزایی دارد خاطر نشان کرد: توافقات خوبی با کشورهای خارجی برای تغییر تکنولوژی قطارهای برقی در دستور کار قرار دارد تا هم مسیر تهران به اصفهان با رفع موانع قانونی هرچه سریع‌تر محقق شود و هم قطار سریع السیر تهران_ مشهد که به شرکت راه‌آهن تفویض شده ،اجرایی شود.

بذرپاش با بیان اینکه هدف‌گذاری برای رشد هشت درصدی در لایحه برنامه هفتم توسعه بدون توسعه صنعت ریلی بسیار سخت است و برای رسیدن به این نرخ رشد مصوب به توجه جدی سرمایه‌گذاری و حمایت از مجموعه‌های داخلی نیاز داریم گفت: در حوزه شبکه تکمیل کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب کشور را در دستور کار داریم و از همه توانمان استفاده می‌کنیم؛ البته با محدودیت منابع مواجه هستیم، اما با وجود محدودیت‌ها ادامه می‌دهیم. مقام معظم رهبری هم در تمام جلسه‌ها به تکمیل گذرگاه‌های اصلی تاکید می‌کنند.

پروژه راه‌آهن چابهار_ زاهدان‌ که هم مورد تاکید مقام معظم رهبری و هم نیاز مردم‌ منطقه است و در کریدور شمال به جنوب شرق کشور ایفای نقش می‌کند، تا سال آینده به بهره‌برداری برسد

وی به راه‌آهن چابهار_ زاهدان‌ که یکی از راهبردی‌ترین خطوط ریلی کشور است اشاره کرد و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم پروژه راه‌آهن چابهار_ زاهدان‌ که هم مورد تاکید مقام معظم رهبری و هم نیاز مردم‌ منطقه است و در کریدور شمال به جنوب شرق کشور ایفای نقش می‌کند، تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی به قرارداد در حال انعقاد با خارجی‌ها در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: ظرف یکی دو ماه آینده این قرارداد منعقد می‌شود و فرصت بی سابقه‌ای را همزمان با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار_ زاهدان برای کشور فراهم می‌کند.

با تکمیل خط ریلی رشت_ کاسپین عملا اتصال دریا به دریا رخ می‌دهد که اتفاق بی سابقه ای است و زنجیره کریدوری شمال به جنوب دریایی نیز تکمیل می‌شود

وی در ادامه به خط ریلی رشت_ کاسپین اشاره کرد و توضیح داد: با تکمیل خط ریلی رشت_ کاسپین عملا اتصال دریا به دریا رخ می‌دهد که اتفاق بی سابقه ای است و زنجیره کریدوری شمال به جنوب دریایی نیز تکمیل می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب غرب کشور از بندر امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان ادامه می‌باید، افزود: تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی در این کریدور در دستور کار قرار دارد.

در کریدور شمال به جنوب شرق کشور که از چابهار به زاهدان و در ادامه، زاهدان به یونسی و بیرجند بود، عملیات اجرایی بخش شمالی یعنی کریدور زاهدان به یونسی در چند هفته گذشته آغاز شده است و نحوه کار و تامین منابع به پیمانکاران ابلاغ شده است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کریدور شمال به جنوب شرق کشور که از چابهار به زاهدان و در ادامه، زاهدان به یونسی و بیرجند بود، عملیات اجرایی بخش شمالی یعنی کریدور زاهدان به یونسی در چند هفته گذشته آغاز شده است و نحوه کار و تامین منابع به پیمانکاران ابلاغ شده است.

وی افزود: قطعه چابهار به زاهدان بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم که تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد. قطعه خاش به زاهدان نیز به بهره‌برداری رسیده است و قطعه چابهار به خاش هم به واسطه تونل‌ها دشوار بوده است و مراحل روسازی و ریل‌گذاری برای آن در حال انجام است. البته باید تاکید کرد که این خط ریلی با اهمیت و راهبردی است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توافق شلمچه_ بصره از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن طی مذاکرات فشرده با طرف عراقی، در روزهای اخیر با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رییس جمهور آغاز شد.

راه آهن رشت به آستارا که ما را به شمال و آذربایجان هم وصل خواهد کرد، در حال اجراست تا کریدور مرکزی شمار به جنوب به اتمام برسد

وی توافق با کشور آذربایجان در منطقه صفر مرزی برای احداث خطوط ریلی و همکاری با روس‌ها برای اجرای راه‌آهن رشت_ آستارا را از دیگر توافقات انجام شده در حوزه ریلی دانست و گفت: قراردادی که با روسیه بسته شده و اگرچه چندین سال مورد بحث بود، اکنون عملیات آن آغاز شده است. البته در طول اجرا ممکن است در نحوه اجرا تغییراتی داشت باشد اما راه آهن رشت به آستارا که ما را به شمال و آذربایجان هم وصل خواهد کرد، در حال اجراست تا کریدور مرکزی شمار به جنوب به اتمام برسد.

وی افزود: تکلیف جدیدی برای شرکت راه‌آهن معین شده تا ظرف یک سال آینده عدد قابل توجهی به ناوگان خطوط حومه‌ای اضافه شود و پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از این حمل‌ونقل ایمن و ارزان باشیم.

کریدور شرقی غربی کشور از سرخس به مشهد، تهران و تبریز و مرز رازی خواهد بود. در این خصوص با کشور ترکیه توافقاتی را در دستور کار داریم که این خط را توسعه دهیم

بذرپاش در خصوص کریدور شرقی غربی کشور نیز تاکید کرد: کریدور شرقی غربی کشور از سرخس به مشهد، تهران و تبریز و مرز رازی خواهد بود. در این خصوص با کشور ترکیه توافقاتی را در دستور کار داریم که این خط را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در این توافق هم افزایش ظرفیت خط است و هم سایر بخش‌هایی که در خطوط شرقی غربی در بخش جنوبی کشور در حال تکمیل است. آخرین توافق مربوط به قطعه شلمچه- بصره بود که پروژه سالیان دراز است و نیم‌ قرن در داخل کشور درباره آن صحبت شده اما به نتیجه نرسیده بود، اما در اوایل سال جاری همت مضاعفی در دولت برای آن ایجاد شد و جلسات مکرر با طرف عراقی داشتیم و با همت نخست‌وزیر عراق ‌و منابعی که در این کشور تعیین شد، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

علاقه ایران این است که خط شلمچه -بصره باری باشد اما فعلا احداث این خط آهن در اولویت قرار دارد و در تلاش هستیم تا با همکاری طرف عراقی این خط ایجاد شود و فعلا از آن برای حمل‌ و نقل مسافری استفاده خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که خط ریلی بزرگ دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا وصل می‌کند، گفت: صحبت‌هایی درباره باری و مسافری بودن این خط ریلی مطرح می‌شود؛ فاز اول بهره‌برداری از این خط مسافری است که بتوانیم زوار سیدالشهدا را به کربلای معلی منتقل کنیم. البته طبیعتا علاقه ایران این است که خط شلمچه -بصره باری باشد اما فعلا احداث این خط آهن در اولویت قرار دارد و در تلاش هستیم تا با همکاری طرف عراقی این خط ایجاد شود و فعلا از آن برای حمل‌ و نقل مسافری استفاده خواهد شد. اما از این خط در آینده به صورت باری استفاده می‌کنیم.

بذرپاش در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در نمایشگاه حمل‌ و نقل ریلی قابل مشاهده بود، داخلی سازی و اجرای آن در صنعت ریلی در حوزه‌های خدمات سیگنالینگ، ترمز واگن و تولید ریل بود. دستاوردهای صنعت ریلی در بومی‌سازی و داخلی سازی‌ نشان می‌دهد این صنعت پیشرفت قابل توجهی یافته طی سال‌های اخیر تجربه کرده که باید با سرعت بالاتر ادامه یابد.

کد خبر: ۲۴۵٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha