۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
ورود معدن به بورس نیازمند ساز و کار ویژه است/ راه کار سود مردم از سرمایه های معدنی
 رییس خانه معدن در گفتگو با بازار:

ورود معدن به بورس نیازمند ساز و کار ویژه است/ راه کار سود مردم از سرمایه های معدنی

بهرامن، رئیس خانه معدن ایران معتقد است: واگذاری معادن به ویژه معادن کوچک و متوسط تنها می‌تواند در قالب عرضه سهام و با تجمیع معادن صورت گیرد.

بازار؛ گروه بورس: واگذاری معادن از طریق بورس که از آن به عنوان انفال نام برده می شود از سوی برخی تازه واردان مجلس با واکنش های مختلفی همراه شده است در واقع این اظهارت که نشات گرفته از عدم آگاهی کامل به سازوکارهای بورسی است در حالی مطرح می شود که دولت در تلاش است تا از ظرفیت های بازار سرمایه برای جبران کسری بودجه استفاده کند و رییس جمهور نیز در آخرین دستور خود خواستار واگذاری سهام معادن از این طریق شده است که به اعتقاد رییس خانه معدن اساسا واگذاری معادن در گرو سازوکارهای خاصی است که تشکیل کنسرسیوم های ویژه برای تجمیع معادن کوچک و متوسط از الزامات اولیه آن به شمار می رود.

استفاده از ظرفیت بورس برای واگذاری معادن 
محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در رابطه با استفاده از ظرفیت های بورس در راستای توسعه بخش معدن به  بازار می گوید: متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس در حالی واگذاری معادن از طریق بورس را مطرح می کنند که به نظر می رسد آگاهی کاملی از سازوکارهای بخش معدن و بازار سرمایه ندارند.

وی در ادامه افزود: بر اساس قانون معادن به عنوان انفال شناخته می شوند و پهنه های واگذار شده تحت عنوان حقوق دولتی عوارض و حق عامه را پرداخت می کنند . بنابراین واگذاری در این بخش تنها می تواند در قالب پذیره نویسی و عرضه سهام شرکت های معدن صورت گیرد .

رییس خانه معدن با تاکید بر اینکه بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه به رونق و توسعه بخش معدن منجر خواهد شد گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن ماده معدنی استخراج می کنند که این میزان بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید به بیش از ۵۰۰ میلیون تن ارتقا یابد . از سوی دیگر   سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی حداکثر ۶ درصد است که برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی به ۷۸۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی در ادامه جذب سرمایه در راستای رشد اقتصاد معدنی را نیازمند شفاف سازی و ثبات در قوانین به همراه امنیت سرمایه گذاری دانست و گفت: در حال حاضر که اتکای بودجه به درآمدهای نفتی به کمترین میزان خود رسیده دولت توجه خود را به بخش معدن و صنایع معدنی متمرکز کرده و در این راستا قطعا استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه می تواند در توسعه زنجیره تولید و تحقق اهداف جهش تولید موثر واقع شود.

بهرامن تجمیع معادن کوچک و متوسط را در قالب تشکیل کنسرسیوم های معدنی حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: واگذاری معادن به ویژه معادن کوچک و متوسط تنها می تواند در قالب عرضه سهام وبا تجمیع معادن صورت گیرد . بنابراین تشکیل کنسرسیوم های معدنی با استفاده از ظرفیت های شرکت های بزرگ معدنی به ویژه پلی متال‌ها همچون مس، سنگ آهن یا سرب و روی در قالب شرکت های بورسی می تواند سرمایه مورد نیاز برای توسعه زنجیره از اکتشاف تا محصول نهایی را تامین کند.

رییس خانه معدن ایران همچنین ایجاد سازوکارهای بورسی را در تحقق این موضوع حائز اهمیت دانست و گفت: متاسفانه در حالی از بخش معدن به عنوان جایگزین اقتصاد نفتی یاد می شود که فعالان این حوزه در ایفای نقش خود همچنان با مشکلات عدیده ای در اجرای سلیقه ای قوانین مالکیت و نحوه تعیین عوارض به همراه چالش های محیط زیستی مواجه اند که عملا سرمایه گذاری در این بخش را تحت الشعاع قرار داده است . بنابراین آنچه مسلم است ورود بخش معدن به بورس برای استفاده از ابزارهای مالی به سازوکارهای ویژه خود نیاز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این کار در تمام دنیا نیز انجام می شود، گفت: اینکه معادن را به صورت واحد به واحد وارد بورس کرد درست نیست و باید با تجمیع معادن زمینه انجام این کار را فراهم آورد .

گفتنی است؛ مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده مردم شهربابک در مجلس یازدهم در چند روز گذشته از اقدامات نمایندگان برای واگذاری معادن از طریق بورس به مردم به واسطه قرار گیری در فهرست انفال و ثروت عمومی خبر داده و ضمن آن که معتقد است در بورس تنها افراد سرمایه دار توانایی خرید سهام دارند و بنابراین معادن در اختیار صاحبان قدرت و ثروت و افراد غیر متخصص قرار می گیرد تاکید کرده  این روش اگرچه  از واگذاری سلیقه ای معادن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره کل صنایع و معادن استان‌ها به افراد خاص جلوگیری می کند، اما باید دقت شود تا مولفه های خاص برای واگذاری در نظر گرفته شود تا افراد با سرمایه اندک نیز بتوانند از منافع آن برخوردار شوند موضوعی که به نظر می رسد فارغ از نیات خیرخواهانه تضاد موجود در اظهارات ناشی از عدم آگاهی کامل از سازوکارهای بورسی دارد.

کد خبر: ۲۴٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha