۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
تغییر اندک قیمت نفت در بازارهای جهانی

تغییر اندک قیمت نفت در بازارهای جهانی

با وجود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره و عرضه محدود سوخت، قیمت نفت درجا زد.

به گزارش بازار، در معاملات اولیه روز سه‌شنبه با وجود انتظار عرضه کم و نگرانی از کاهش تقاضای سوخت در حالی که بانک‌های مرکزی بزرگ نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه می‌دارند، قیمت نفت کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۴:۲۵ صبح به وقت تهران با ۱۱ سنت کاهش به ۹۳.۱۸ دلار در هر بشکه رسید و معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک سنت کاهش به ۸۹.۶۷ دلار رسید.

سیاست گذاران بزرگ اقتصادی جهان، فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا، طی روزهای اخیر بر تعهد خود برای مقابله با تورم تاکید کرده‌اند و نشان داده اند که ممکن است سیاست‌های سختگیرانه بیش از آنچه قبلاً پیش‌بینی می‌شد ادامه داشته باشد. نرخ‌های بهره بالاتر، رشد اقتصادی را کاهش داده و تقاضای نفت را محدود می‌کند. روز دوشنبه، آژانس رتبه بندی مودی اعلام کرد که تعطیلی دولت ایالات متحده به اعتبار کشور آسیب می‌زند، هشداری که یک ماه پس از آن که موسسه فیچ به دلیل بحران سقف بدهی، رتبه ایالات متحده را یک درجه کاهش داد، منتشر شد. در حالی که با تمدید کاهش تولید روسیه و عربستان سعودی تا پایان سال، عرضه همچنان محدود است، روز دوشنبه مسکو ممنوعیت موقت صادرات بنزین و گازوئیل را که به طور جداگانه برای تثبیت بازار داخلی صادر شده بود، کاهش داد.

با شروع تعطیلات هفته طلایی چین از یکشنبه، قیمت نفت می‌تواند با افزایش سفرها و در نتیجه تقاضای فرآورده‌های نفتی دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان حمایت شود. کاهش عرضه نفت می‌تواند بر جریان مخالف اقتصاد کلان غلبه کند. اعلام شده که انتظار می‌رود که نفت در طول هفته با قیمت بالای ۹۰ دلار در هر بشکه معامله شود. به گفته جی پی مورگان، قیمت نفت از اواسط سال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از کاهش عرضه است و ۰.۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در نیمه دوم سال جاری را از بین برده، اما این شوک آنقدر بزرگ و تهدید کننده نیست.

کد خبر: ۲۴۵٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha