۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
رودخانه ها علیه بی تدبیری طغیان می کنند
لایروبی رودخانه‌ها نیازمند ۱۰ برابر اعتبار فعلی

رودخانه ها علیه بی تدبیری طغیان می کنند

برای لایروبی و بازگشایی حدود دو هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مناطق اولویت دار به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که که بودجه در نظر گرفته برای امسال تنها ۳۲۸ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری بازار، یک هزارم خسارت سیل هم صرف ایجاد زیرساخت‌ها نمی‌شود. آماری اعلامی‌از طرف مسئولان وزارت نیرو نشان می‌دهد که کل اعتباری که دولت برای لایروبی، بازگشایی و سامان دهی‌ رودخانه‌ها، تعیین حریم بستر رودخانه و رفع تصرفات غیر مجاز برای امسال در نظر گرفته شده در مجموع حدود ۳۲۸ میلیارد تومان است. حال آنکه طبق گفته‌های محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، تنها سیل بهار امسال حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد.

بی تردید اگر قرار باشد خسارت‌هایی که سیلاب‌های پاییز و زمستان امسال را هم به این عدد اضافه کنیم با عدد خیلی بزرگی مواجه می‌شویم که طبق گفته‌های کارشناسان حوزه آب با اقداماتی همچون لایروبی رودخانه‌ها خیلی راحت می‌توانستیم آن را به یک دهم کاهش دهیم. اما در حالی مهندسی رودخانه‌ها یکی از اقداماتی است که می‌تواند در کنترل سیلاب موثر باشد که آمارهای اعلامی‌از طرف شرکت مدیریت منابع آب وزارت نیرو نشان می‌دهد که اعتبار اختصاص داده شده به این بخش کمتر از ۱۰ درصد نیاز آن است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به خبرگزاری بازار می‌گوید: برای لایروبی و بازگشایی حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مناطق اولویت دار به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد لایروبی هر کیلومتر رودخانه دست کم یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای وزارت نیرو آب می‌خورد.  

بودجه ۳۲۸ میلیارد تومانی برای لایروبی

اعتبار لازم برای لایروبی رودخانه‌ها معمولا از دو محل تامین می‌شود. ردیف نخستی که دولت برای این مساله در نظر گرفته بود، ۷۸ میلیارد تومان است که طبق گفته‌های مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صد درصد آن اختصاص یافته است. اما ردیف دوم‌ مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان است که بعد از سیلاب بهار برای مهندسی رودخانه‌های ۱۸ استان به تصویب هییت دولت رسید. به گفته آقا بیگی، در مجموع‌ حدود ۶۳ درصد این اعتبار تا کنون به تصویب رسیده که البته سهم استان‌های مختلف از این اعتبار متفاوت است.

بر اساس آمار اعلامی، ‌ گلستان با سهمی‌حدود ۴۰ میلیارد تومانی، لرستان با ۴۵ میلیارد تومان و خوزستان با ۴۸ میلیارد تومان بیشترین سهم از اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده اند که ۱۰۰ درصد آن اختصاص پیدا کرده است.

کرمانی‌ها سهمی‌از بودجه لایروبی نداشتند

اما سهم‌ ۳ استانی که این روزها با سیل دست و پنجه نرم می‌کنند خیلی کمتر از اینهاست. استان سیستان و بلوچستان با وجود داشتن حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه، تنها ۱۰ میلیارد تومان از این اعتبارات به خود اختصاص داده است. ‌ هرمزگان که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر رودخانه دارد، ۵ میلیارد تومان اعتبار برایش در نظر گرفته شده است. اما شرایط برای کرمانی‌ها نگران کننده تر از دیگر استان‌هاست. این استان که گفته می‌شود ۹ هزار ۶۰۰ کیلومتر رودخانه را در خود جای داده است، هیچ سهمی‌از بودجه در نظر گرفته شده برای مهندسی رودخانه‌ها نداشته است. البته مسئولان وزارت نیرو در این رابطه می‌گویند: این اعتبار برای ۱۸ استانی که در بهار امسال درگیر سیل بودند در نظر گرفته شده‌ و از آنجاییکه که شرایط در این استان خیلی نگران کننده نبود، سهمی‌بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است. اما جالب است که بدانید این استان از محل مدیریت هزینه‌های خود تا کنون حدود ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های خود را لایروبی کرده در حالیکه میزان لایروبی‌ در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با وجود بودجه اختصاص داده شده به ۱۰ کیلومتر هم نمی‌رسد.

لایروبی ۱۴۴۴ کیلومتر رودخانه

شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید از ابتدای امسال تا کنون یک هزار و ۴۴۴ کیلومتر رودخانه لایروبی شده در حالیکه در سال‌های گذشته هیچ گاه سطح لایروبی رودخانه‌ها از ۳۵۰ کیلومتر هم فراتر نرفته‌ و معمولا دولت‌ها بودجه‌ای برای این بخش در نظر نمی‌گرفتند. ‌ جالب است که بدانید بر اساس هدف گذاری انجام شده سالانه چیزی حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شود. به گفته آقا بیگی لایروبی این حجم از رودخانه ها به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.  یک حساب کتاب ساده نشان می دهد لایروبی هر کیلومتر رودخانه دست کم یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای وزارت نیرو آب می‌خورد. البته باید توجه داشت که این رقم برای تمامی رودخانه ها یکسان نبوده و متناسب با پهنای رودخانه ها متغیر است.

کد خبر: ۲٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha