۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
ادامه اعتصابات کارگران در آمریکا

ادامه اعتصابات کارگران در آمریکا

کارگران خودروسازی در ۲۱ ایالت آمریکا بار دیگر دست به اعتصاب زدند.

به گزارش بازار، پویش تحت حمایت اتحادیه صنعت‌گران خودروسازی (U.A.W) پس از اعتصابات روز ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) و بی‌نتیجه ماندن تقاضای آن‌ها از سوی دولت و شرکت ها، به نشانه اعتراض خود بار دیگر در روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) کار خود را پیش از اتمام ساعت کاری ترک گفتند.

اعتصابات بر دو شرکت جنرال موتور (G.M) و استلنتیس (Stellantis) که از زیر شاخه‌های مهم آن‌ها میتوان به ترتیب به شرکت‌های جیپ (Jeep) و و رَم (RAM) اشاره کرد، متمرکز است. این اعتصابات تنها به شرکت‌های اصلی مرتبط نشده و حتی قطعه‌سازان و مراکز توزیع را نیز شامل می‌شود.

پس از گسترش اعتصابات از شرکت‌های تولیدی به مراکز توزیع قطعات یدکی، جنبش اتحادیه مستقیما بر روی مشتریان این شرکت‌ها اثر گذار است، به نحوی که برخی از مشتریان مراکز خدمات پس از فروش نیز برای تعمیر خودروهای خود با کمبود مواجه شدند.

این امر میتواند امتیاز اتحادیه را در چانه‌زنی با شرکت‌ها بیشتر کند، اما از سوی دیگر ممکن است با طولانی شدن مدت اعتصابات فروشندگان و توزیع کنندگان را دچار اصطکاک و خستگی کرده، سپس باعث کاهش محبوبیت اتحادیه صنعت‌گران خودروسازی شود.

شان فَن، رئیس اتحادیه صنعت‌گران خودروسازی، گفت: در روز جمعه ۲۲ سپتامبر کارگران در ۳۸ مرکز خودروسازی و توزیع قطعات، شغل خود را زود از موعد رها کردند. ما به کمک همدیگر مراکز توزیع قطعات را بسته نگه خواهیم داشت تا آن دو تولید کننده بر سر میز مذاکره آیند. براین اساس ۱۸ مرکز توزیع شرکت جنرال موتور شامل ۳ هزار و ۴۷۵ کارگر و ۲۰ مرکز استلنتیس که ۲ هزار و ۱۵۰ فرد دیگر از اعضا اتحادیه همکاری را در برمیگیرد، درگیر اعتصابات هستند.

همچنین در پاسخ این اعتراضات، شرکت جنرال موتور اعلام کرد که وجود اعتصابات بی‌ربط است و آن را لازم نمی‌داند.

همچنین شرکت خودروسازی استلنتیس خطاب به رئیس اتحادیه گفت: بنظر میرسد رئیس اتحادیه کارگران بجای چانه‌زنی، بر ایده‌الوژی‌های خود اهتمام می‌ورزد. در همین راستا خودرو سازان برای قراردادهای سالانه تمام وقت، افزایش ۲۱.۴ درصدی را طی چهار سال پیشنهاد داده‌اند.

اما با این وجود اتحادیه متذکر شد: در خودروسازی فورد به علت رایزنی‌های موفقیت‌آمیز، هیچ اعتصابی در قطعه‌سازی‌های مرتبط صورت نگرفته است. براساس اعلام اتحادیه با وجود پیشرفت‌های چانه‌زنی با دو خودرو ساز دیگر، هنوز به نتایج مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم. همچنین قابل ذکر است؛ تقاضای اتحادیه برای افزایش حقوق کارگران ۴۰ درصد بوده است.

به استناد گروه اقتصادی اندرسون، هزینه‌های اقتصادی اعتصابات در هفته اول حدود ۱.۶ میلیارد دلار بوده که شامل ۵۰۰ میلیون دلار ضرر شرکت‌ها و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار اتلاف حقوق و دستمزد است. اما این رقم بدون احصا درخواستی از اعتراضات است.

رئیس جمهور آمریکا در نهایت نسبت به وقایع اتفاق افتاده واکنش نشان داده و پس از چندین روز سفری به ایالت میشیگان برای حمایت از اتحادیه کارگران تنظیم کرده است.

کد خبر: ۲۴۵٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha