۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
گشایش های سیاسی در کوتاه مدت نقطه مقابل بورس است| جذابیت بورس با نقدشوندگی بالا برای سرمایه گذاری
بورس کدام سو می رود؟

گشایش های سیاسی در کوتاه مدت نقطه مقابل بورس است| جذابیت بورس با نقدشوندگی بالا برای سرمایه گذاری

برخی کارشناسان معتقدند مسائل اقتصادی و گشایش های سیاسی در کشور نقطه مقابل بورس قرار گرفته، زیرا در حالی که داده های اقتصادی مثبت هستند بورسی همچنان روند منفی دارد.

بازار؛ گروه بورس: برخی تحلیل‌گران معتقد هستند کاهش ارزش معاملات در شرایط فعلی نشان دهنده‌ تثبیت بازار برای شروع موج صعودی جدید است. درحالی که عده‌ای دیگر از تحلیل‌گران افت ارزش معاملات را مناسب ارزیابی نمی‌کنند و این افت را نشانه عدم وجود پتانسیل برای شکل‌گیری یک روند صعودی قلمداد می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در نیمه اول سال جاری شاهد نوسانات شدیدی بوده و در مقطع کنونی نوسان شدیدی دیگر تجربه نخواهد کرد، گفت: بعد از رشد قابل توجه بازار در زمستان ۱۴۰۱ و جبران بخشی از عقب افتادگی این بازار از بازارهای رقیب و تورم عمومی را جبران کرد.

به گفته رضا محمد نژاد نمی شود رشد اقتصادی مثبت شود، ولی بازار سرمایه کشور به عنوان دماسنج در حالت کاملا خنثی به سر ببرد، در نتیجه امیدواریم باتوجه به ثبات قیمت ارز و همچنین مسائل اقتصادی و گشایش های سیاسی در کشور، بازار سرمایه نیز حالت عادی و طبیعی خود را طی کند

محمد رضانژاد در ادامه افزود: در ابتدای سال و تا اواخر اردیبهشت ماه به لطف ورود پول اشخاص حقیقی و ارزش معاملات روند بسیار خوبی در بازار شکل گرفت و شاخص کل بورس تا محدوده عدد ۲.۵ میلیونی رشد کرد و در اواخر اردیبهشت ماه بازار با فشار فروش سنگینی همراه شد که از دید مسئولان ذی‌ربط در سازمان بورس جزئی از طبیعت بازار محسوب می شد.

وی با بیان اینکه نمی شود رشد اقتصادی مثبت شود، ولی بازار سرمایه کشور به عنوان دماسنج در حالت کاملا خنثی به سر ببرد، افزود: در نتیجه امیدواریم باتوجه به ثبات قیمت ارز و همچنین مسائل اقتصادی و گشایش های سیاسی در کشور، بازار سرمایه نیز حالت عادی و طبیعی خود را طی کند. از این رو در شش ماه دوم سال می توانیم انتظار رشد بازار سرمایه را داشته باشیم.

تقاضای ارز در بازار غیررسمی افت نمی‌کند

قیمت ارز همچنان ثابت مانده است، زیرا مدیران بانک‌ مرکزی می‌دانند با وجود اخبار مثبت مذاکرات و فروش نفت و غیره، تقاضای ارز در بازار غیررسمی افت نمی‌کند و فروکش نمی‌کند. تقاضای ارز حواله با نیت خروج سرمایه است و با اخباری که فعلا انتظارات تورمی را کنترل کرده، همخوانی ندارد.

به نظر می‌رسید بانک مرکزی به خوبی این موضوع را می‌داند و متوجه است که اگر به قیمت بازار آزاد به سمت پایین فشار بیاورد، اتفاقا تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل اصلا برنامه کاهش قیمت ارز ندارد، اما از آن طرف چون دستش در مدیریت بالای نرخ باز است، فعلا توانسته هیجان‌های مثبت را کنترل کند.

علی جبل عاملی معتقد است که عدم نوسانات ارزی و همچنین عدم صعود بورس موجب جذاب شدن ابزارهای بدون ریسک از جمله سپرده‌های بانکی، صندوق های درآمد ثابت و اوراق درآمد ثابت شده است

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی پیش بینی آینده بازارها را در شش ماهه دوم سال سخت است، به بازار گفت: در حال حاضر نرخ بهره در سطح بالایی قرار دارد، گرچه با تورم فاصله معناداری دارد و این امر در غیاب نوسانات ارزی و همچنین عدم صعود بورس موجب جذاب شدن ابزارهای بدون ریسک از جمله سپرده‌های بانکی، صندوق های درآمد ثابت و اوراق درآمد ثابت شده که می تواند با فرض عدم تغییر شرایط تا پایان سال بخشی از نقدینگی را به سوی خود جلب کند.

علی جبل عاملی با بیان اینکه در مورد بورس در صورت عدم افزایش نرخ ارز و تغییر در سایر مفروضات مربوط به تولید، صادرات و قیمت‌گذاری ها نباید توقع جهش در کلیت بازار داشت، افزود: با این حال برخی گروه ها؛ مانند سیمانی ها و کاشی و سرامیک که در گیر نرخ ارز یا قیمت گذاری نبوده اند، توانستند در طی یک‌ سال اخیر راهشان را از سایر گروه‌ها جدا کنند و برخی تحلیل گران نیز علاوه بر تک سهم ها به گروه دارویی، بانکی و خودرو امیدوار هستند.

جبل عاملی با بیان اینکه آنچه که در مورد بورس باید مورد توجه قرار داد حجم و ارزش معاملات است که باید در کنار پمپاژ اخبار مثبت با افزایش همراه شود، تصریح کرد: در مورد بازار ارز آزاد حداقل از اردیبهشت ماه شاهد نوسان خاصی نبودیم و طبیعی است با اخبار آزادسازی منابع ارزی در کنار خبرهای مثبت از افزایش فروش نفت و همچنین افزایش قیمت نفت تا محدوده ۱۰۰ دلاری طبیعی است؛ به نظر می رسد حداقل بازار ساز مشکلی در تامین کالاهای اساسی تا انتهای سال نخواهد داشت و همین توانمندی او را قادر خواهد کرد تا از تلاطمات ارزی جلوگیری کند و بتواند نرخ ارز را مدیریت کند.

محافظه کاری مانع افت شدید نرخ دلار شده است

جبل عاملی با بیان اینکه نکته مهم که با وجود اخبار تاثیرگذار که منطقا باید موجب کاهش نرخ ارز می شد به نظر در رعایت محافظه کاری مانع افت شدید نرخ دلار شده است، گفت: شاید در فصل سفارش گذاری حواله های سال آینده یعنی در اواخر پاییز و اوایل زمستان افزایش تقاضا نوساناتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن هم که طی یک سال اخیر بازدهی بیشتری از دلار داشته؛ نه با شدت قبلی، اما باتوجه به عمق و اندازه ای که دارد، گفت: هنوز این بازار می تواند بخشی از نقدینگی را به خود جذب کند، اما همان طوریکه واضح است نقدشوندگی این بازار نسبت به سایر بازارها در سطح پایین تری قراردارد.

وی ادامه داد: باتوجه به فضای ابهام در شش ماهه دوم باید توجه داشت که نقدشوندگی دارایی های مالی بالا است و به نظر می رسد تحولات فرا اقتصادی در سیاست داخلی و خارجی بیشتر از شاخص های اقتصادی بر جهت گیری سرمایه‌گذاران تاثیرگذار خواهد بود و نقدشوندگی دارایی ها سرعت عمل را بالاتر خواهد برد.

به گزارش خبرنگار بازار، بورس همواره در رالی‌هایی موفق بوده و پیش رفته که دو جریان را یا مجزا یا توأماً با هم همراه داشته جریان اول جریان اخبار و خبرهای مستمر و خوب و مداوم است که به بازار می‌آید و ذهن بازار را تغییر می‌دهد و نگرش به آینده و چشم انداز روشن را تقویت می‌کند و جریان دوم جریان پول است که در مقاطع مختلف در بازار محرک بوده است.

بازار در حال حاضر هیچ یک از این دو جریان را در اختیار ندارد! نه جریان پول قوی در بازار و نه اخبار بسیار خاص و امیدوارکننده، از همین رو احتمالاً اگر موجی هم ایجاد شود این طول موج ممکن است خیلی قوی نباشد، اما این قابلیت را دارد که بازار را یک پله بالاتر قرار داده و شاخص را به محدوده ۲.۴ برساند. در واقع این طول موج، طول موج کوتاه اما مطمئن خواهد بود که به واسطه عقب افتادگی بازار سرمایه از سایر بازارها ناگزیر رخ خواهد داد.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha