۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
ایران بعد از روسیه مشمول بیشترین تحریم‌ها بوده است
در نشست «رونمایی از نقشه ژئوپلیتیک تحریم‌ها» مطرح شد

ایران بعد از روسیه مشمول بیشترین تحریم‌ها بوده است

نشست «رونمایی از نقشه ژئوپلیتیک تحریم‌ها» به میزبانی ونزوئلا در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

به گزارش بازار، در این نشست وزیر خارجه ونزوئلا، معاونین وی، وزیر خارجه نیکاراگوئه، معاون وزیر خارجه کوبا، رئیس نمایندگی‌های روسیه و اریتره، معاون نمایندگی بلاروس، هماهنگ‌کننده سیاسی نمایندگی چین، عیسی کاملی دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند و به ارائه سخنرانی پرداختند.

در بخشی از نشست خانم النا دوهان، «گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در خصوص تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر» به صورت مجازی در نشست حضور یافت و سخنرانی کرد.

شرکت‌کنندگان در نشست، اعمال غیرقانونی و اقدامات قهری یکجانبه از سوی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها را محکوم کردند و تحریم‌ها را به مثابه جنگی اقتصادی، اهرم فشار بر کشورها، سلاح کشتار جمعی، جنایت علیه بشریت و نقض‌کننده منشور ملل متحد معرفی کردند که حقوق بشر افراد یک ملت را از حق توسعه تا حق برخورداری از سلامت و حق حیات و غیره را نقض می‌کند.

شرکت‌کنندگان تاکید کردند که اقدامات قهری یکجانبه، تحریم‌های ثانویه و انطباق بیش از حد (over-compliance) تحربم‌ها باعث می‌شوند تلاش کشورها در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار با مانع مواجه شده و بر حوزه‌های متعدد از بهداشت و دارو تا حمل‌ونقل، دسترسی به تکنولوژی و آموزش اثر منفی داشته باشد.

حاضران بر لزوم پایان دادن بدون شرط و فوری تحریم‌ها تأکید کردند.

آنها همچنین بر اهمیت مستندسازی تأثیرات منفی تحریم‌ها بر جنبه‌های مختلف حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره تأکید کردند.

پاسخگو کردن کشورهای تحریم‌کننده نیز از جمله موضوعات مورد اشاره بود.

معاون وزیر خارجه کوبا در این نشست بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها تأکید کرد و افزود: بیش‌از ۳۰ کشور تحت تحریم هستند و باید مطالعات و دانش این حوزه و تأثیرات منفی تحریم‌ها بر کشورهای متأثر را به شکلی نظام‌مند جمع‌آوری کرد.

سفیر روسیه نیز در این نشست اعلام کرد: طی سال‌های گذشته تصمیمی مبنی‌بر منع استفاده از سلاح هسته‌ای در سطح جهانی اتخاذ شده است، در رابطه با تحریم‌ها نیز جهان باید به این باور برسد که چنین تصمیمی را در ممنوعیت استفاده از تحریم‌های غیرقانونی اتخاذ نماید.

وی اعلام کرد: باید بر دبیرکل سازمان ملل فشار بیشتری اعمال شود تا تأثیر منفی تحریم‌ها را رصد کند، روسیه تحت ۱۵۰۰۰ تحریم است؛ اما در سطح ملی تصمیم بر آن گرفته که نسبت به این موضوع در سازمان ملل سیاست اعتراضی نداشته باشد.

کاملی نادیده گرفتن موضوع تحریم‌ها در مذاکرات سه بیانیه سیاسی حوزه سلامت، اجلاس Summit of Future و گفت‌وگوهای بین‌الدولی حوزه حقوق بشر سالمندان را نگران‌کننده اعلام کرد.

خانم دوهان، گزارشگر ویژه تحریم‌ها نیز در این نشست نسبت به تأثیرات منفی تحریم‌ها در حوزه‌های متعدد و در خصوص راه‌اندازی «پلتفرم تحقیقاتی تحریم‌ها» توضیحاتی ارائه کرد.

وی نسبت به اهمیت افزایش مسئولیت‌داران رویه‌های ویژه‌ای که در خصوص تحریم‌ها فعالیت می‌کنند، هشدار داد و اعلام کرد: محدود کردن تأثیر تحریم‌ها بر موضوعات بشردوستانه، تعریف درستی از تأثیر تحریم‌ها نیست. تحریم‌ها بر کشورها بر اساس ملیت و محل زندگی آنها در حال اعمال است که بر معلولین، مهاجرین، زنان، کودکان و غیره اثر نامتناسبی گذاشته و در حال حاضر مکانیسم پاسخگویی در این زمینه وجود ندارد.

گزارشگر ویژه تحریم‌ها تاکید کرد: لازم است چالش‌های مربوط به اقدامات قهری یکجانبه برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار نه فقط توسط دولت‌ها بلکه توسط همه نهادهای مرتبط با سازمان ملل در چارچوب مسئولیت‌شان برجسته شود.

در این نشست نقشه ژئوپلتیک تحریم‌ها که توسط ونزوئلا تهیه شده، توسط سفیر این کشور معرفی و هدف از ایجاد آن، راه‌اندازی پلتفرمی مجازی و تعاملی که نتایج تحقیقات رسمی، دانشگاهی یا مستقل را جمع‌آوری کند، اعلام شد.

بر اساس نقشه مذکور، ایران بعد از روسیه دومین کشوری است که بیشترین تحریم‌ها بر آن اعمال شده است.

کد خبر: ۲۴۴٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha