۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
ایران در جایگاه ۳۷ واردات پنبه در سال ۲۰۲۲
بازار بررسی می کند؛

ایران در جایگاه ۳۷ واردات پنبه در سال ۲۰۲۲

در حالی که در سال ۲۰۲۲ هزینه خرید جهانی پنبه وارداتی در مجموع ۶۰.۲ میلیارد دلار بوده است ایران نیز با رقم زدن وارداتی به ارزش حدود ۲۸۵ میلیون دلار در رتبه ۳۷ واردات این محصول قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از محصولات زراعی پر کابرد در جهان پنبه است که بخش قابل توجهی از تولیدات آن در صنعت نساجی مصرف می شود و بازار پویایی نیز دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی فائو، در سال ۲۰۲۲ خرید جهانی پنبه وارداتی در مجموع ۶۰.۲ میلیارد دلار هزینه داشته است. این در شرایطی است که بر اساس آنچه سایت تحلیلی Worlds.top.exports منتشر کرده است به طور کلی، ارزش پنبه خریداری شده توسط همه کشورهای وارد کننده از سال ۲۰۱۸ که پنبه وارداتی در سطح جهان به ارزش ۵۲.۹ میلیارد دلار رسید، به طور متوسط ‌۱۳.۷ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه در این گزارش آمده است سال به سال، ارزش واردات پنبه در سراسر جهان ۹.۲ درصد در مقایسه با ۵۵.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

سازمان فائو: کشورهای چین، بنگلادش، ویتنام، ترکیه و اندونزی پنج وارد کننده برتر پنبه از نظر ارزش واردات در سال ۲۰۲۲ بوده است

بر اساس این آمارهای منتشر شده در حوزه اصلی ترین خریداران یا وارد کنندگان پنبه از بازارهای جهانی نام کشورهایی همچون «چین، بنگلادش، ویتنام، ترکیه و اندونزی» در صدر قرار دارند و این ها ۵ وارد کننده اصلی این محصول هستند. به طوری که کشورهای نامبرده در مجموع تقریباً نیمی (۵۰.۹ درصد) از هزینه های جهانی پنبه وارداتی را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رسانده اند.

چین؛ در صدر کشورهای وارد کننده پنبه

به عبارت دیگر در سال ۲۰۲۲ کشور چین به عنوان اصلی ترین وارد کننده پنبه، وارداتی به ارزش ۹.۳ میلیارد دلار به ثبت رسانده که معادل ۱۵.۴ درصد از کل پنبه وارداتی می شود. همچنین بنگلادش به عنوان دومین وارد کننده نیز وارداتی به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار انجام داده و سهمی ۱۴ درصدی را به خود اختصاص داده است. این در شرایطی است که ویتنام نیز در جایگاه سوم واردات پنبه قرار دارد و در سال ۲۰۲۲ وارداتی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار به ثبت رسانده است.

در این گزارش همچنین آمده است کشورهای «ترکیه با انجام وارداتی به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار، اندونزی با ۲.۲ میلیارد دلار، پاکستان با ۲.۱ میلیارد دلار، هند با ۱.۷ میلیارد دلار، ایتالیا با ۱.۵ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۱.۲۳ میلیارد دلار، هندوراس با ۱.۱۷ میلیارد دلار، مکزیک با ۱.۱ میلیارد دلار، ایالات متحده با یک میلیارد دلار، روسیه با بیش از ۹۹۵ میلیون دلار، آلمان با بیش از ۹۳۴ میلیون دلار و تایلند با وارداتی بالغ بر ۹۳۱ میلیون دلار» نیز در جایگاه چهارم تا پانزدهم واردات پنبه در سال ۲۰۲۲ قرار دارند.

به این ترتیب از نظر ارزش وارداتی، ۱۵ کشور نامبرده در مجموع ۷۲ درصد از کل پنبه وارداتی در سال ۲۰۲۲ را خریداری کرده اند.

فائو: در سال ۲۰۲۲ ایران وارداتی به ارزش حدود ۲۸۵ میلیون دلار رقم زده و به این ترتیب در جایگاه ۳۷ واردات پنبه قرار گرفته است

در این گزارش همچنین آمده است در مدت نامبرده ایران نیز وارداتی به ارزش حدود ۲۸۵ میلیون دلار به ثبت رسانده و به این ترتیب در جایگاه ۳۷ واردات پنبه قرار دارد. این در حالی است که نسبت به سال ۲۰۲۱ ایران از نظر ارزشی حدود ۹ درصد کاهش واردات داشته است.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که در بحث ارزش واردات پنبه در سال ۲۰۲۲ از منظر قاره ای نیز کشورهای آسیایی بیش از دو سوم که حدود ۶۸ درصد واردات کلی پنبه می شود را رقم زده اند و در جایگاه اول وارداتی قرار دارند. همچنین خریداران اروپایی نیز با داشتن سهمی حدود ۱۴ درصد دومین واردات کننده پنبه از نظر ارزش وارداتی هستند. این در حالی است که وارد کنندگان آمریکای لاتین نیز با سهمی بیش از ۸ درصد، خریداران آفریقایی با سهمی ۶ درصدی، آمریکای شمالی با حدود ۴ درصد سهم و اقیانوسیه نیز با سهمی کمتر از یک درصد در جایگاه های بعدی واردات پنبه از نظر ارزش واردات قرار دارند.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha