۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
آموزش صادرات میوه به عراق + بایدها و نبایدها

آموزش صادرات میوه به عراق + بایدها و نبایدها

کشور عراق با ایران مرز مشترک دارد و از نظر فرهنگی و مذهبی با ایران همسو است.

به گزارش بازار، کشور عراق با ایران مرز مشترک دارد و از نظر فرهنگی و مذهبی با ایران همسو است. از این رو صادرات میوه به آن کشور می تواند بدون سختی های معمول باشد. همسایه بودن دو کشور هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد و از طرفی کم بودن مالیات بر صادرات به عراق باعث می شود تا هزینه های نهایی کاهش یابد و میوه با قیمت مناسب تری در بازار عراق تحویل داده شود. کشور های چین، ترکیه و آمریکا رقبای ایران برای صادرات هستند. تاجران ایرانی باید با آموزش صادرات و شناخت درست بازار هدف، استراتژی مناسب برای صادرات بیشتر به کشور عراق را پیدا کنند. آموزش صادرات میوه به عراق و آشنایی با مراحل و مدارکی که لازم است، به تاجران میوه دید وسیع تری می دهد تا در  کسب و کار خود موفق باشند. 

صادرات میوه به عراق، اهمیت و سودآوری

صادرات میوه به عراق یکی از فعالیت‌های تجاری سودآور و پررونق ایران است. عراق کشور همسایه و دوست ایران است که به دلایل سیاسی و جغرافیایی نیاز زیادی به واردات محصولات غذایی دارد. ایران با داشتن آب و هوای چهارفصل و تنوع بالای محصولات کشاورزی، می‌تواند نیازهای عراق را در این زمینه برطرف کند. صادرات میوه به عراق علاوه بر افزایش درآمد و اشتغال در ایران، روابط دوستانه و همکاری بین دو کشور را نیز تقویت می‌کند.

علاوه بر این برای صادرات میوه به عراق استاندارد بالایی وجود ندارد. برای صادرات میوه به اروپا سطح استاندارد بالایی وجود دارد و در نتیجه منابع زیادی هدر می رود و هزینه ها افزایش پیدا می کند. اما خرید و فروش میوه در عراق همانند کشور ایران انجام می شود و نیازی به رعایت استاندارد های بالا نیست. در نتیجه در هزینه ها بسیار صرفه جویی می شود.

ایران و عراق مرز مشترک زمینی طولانی ای دارد. فاصله بین آبادان در ایران و بصره در عراق تنها ۳۰ کیلومتر است. این مرز مشترک و فواصل کوتاه بهترین موقعیت را برای صادرات میوه فراهم می کند و هزینه های حمل و نقل را به شدت کاهش می دهد. ذائقه مردم کشور عراق محصولات و میوه های ایرانی را می پسندد. محبوبیت این محصولات و نقاط اشتراک فرهنگی و مذهبی که بین دو کشور وجود دارد، فرصت های بینظیری را برای صادرات میوه به کشور عراق فراهم می کند.

 

آموزش صادرات میوه به عراق

میوه های صادراتی ایران کدام است؟

برای آموزش صادرات میوه به عراق باید بدانید کدام میوه ها مناسب صادرات از ایران است. از جمله مهم ترین ویژگی های میوه های صادراتی این است که کاملا رسیده و آبدار باشند، عاری از هر گونه لکه های قهوه ای رنگ، پوکی، ترک خوردگی و پلاسیده شدن باشد. وجود ایرادات جزئی بر روی محصول تا زمانی که بر کیفیت محصول، کیفیت نگهداری و بسته بندی تاثیری نداشته باشد، پذیرفته است. میوه های قابل صادرات از ایران عبارتند از سیب، انار، کیوی، لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، زردآلو، گیلاس، گیلاس سیاه، هلو، شلیل، آلو، هندوانه، خربزه، انگور، خرمالو، به و گلابی.

مراحل صادرات میوه به عراق

مراحل صادرات میوه به عراق به صورت لیست وار به ترتیب زیر است:

  • انتخاب مناسب میوه های مناسب برای صادرات
  • شناخت صحیح بازار هدف و رقبا
  • بررسی در مورد قیمت میوه های انتخابی در بازار عراق
  • قیمت گذاری میوه های صادراتی با توجه به تحقیقات انجام شده
  • بازاریابی و پیدا کردن مشتری
  • انجام آزمایشات و تاییدیه‌های بهداشتی
  • دریافت گواهی های لازم برای صادرات به عراق
  • صادر کردن فاکتور فروش برای مشتری
  • قرار داد با مشتری و تعیین روش حمل و نقل و روش پرداخت وجه
  • بسته بندی میوه ها
  • گرفتن اظهار نامه گمرک
  • ارسال میوه ها به کشور عراق توسط شرکت حمل و نقل

صادرات میوه از ایران به عراق

مدارک و گواهی های لازم برای صادرات میوه به عراق

آشنایی با مدارک و گواهی هایی که باید برای صادرات میوه به عراق کسب کنید، از الزامات آموزش صادرات میوه به عراق است و مسیر این تجارت را برای شما ساده تر می کند. برخی از این مدارک و گواهی نامه ها عبارتند از :

  1. کارت بازرگانی
  2. مجوز های گمرک و وزارت صمت
  3. فاکتور فروش که طبق قوانین عراق باید به هر دو زبان انگلیسی و عربی موجود باشد. نکته ی مهم که نباید فراموش شود، طرف عراقی به هیچ عنوان پیش فاکتور را تایید نمی کند.
  4. گواهی مبدا که طبق قوانین عراق باید به هر دو زبان انگلیسی و عربی موجود باشد.
  5. گواهی بهداشت و سلامت
  6. مجوز های تاییدیه coc بازرسی دو شرکت SGS و BV
  7. لیست اظهار درباره میوه صادراتی شامل نام، مقدار و اطلاعات کوتاهی در مورد کالا.
  8. گرفتن استانداردهای مرتبط با رضایت مشتری
  9. تهیه برچسب های بسته بندی میوه ها به زبان عربی و انگلیسی
  10. ارائه گزارش مربوط به آزمایش و نمونه برداری از میوه ها
  11. گرفتن مجوز سازمان محیط زیست
  12. تهیه یک لیست بسته بندی در صورتی که چند قلم میوه بعنوان کالا صادر می کنید.

قوانین و مقررات صادرات میوه به عراق

علاوه بر مدارک و گواهی نامه انطباق که توسط دو شرکت SGS  و BV صادر می شود، نکات دیگری هستند که برای صادرات میوه به عراق باید رعایت شوند:

  • میوه‌ها باید از نظر بهداشتی و سلامتی مورد تایید وزارت بهداشت عراق باشند.
  • میوه‌ها باید از طریق گمرک عراق ترخیص شوند.
  • میوه ها باید بسته بندی مناسب و بهداشتی داشته باشند.
  • میوه‌ها باید از طریق شرکت‌های حمل و نقل مجاز به عراق حمل شوند.

رقبای ایران برای صادرات میوه به عراق

همانطور که گفته شد کشور عراق، یک کشور در حال توسعه است و زیر ساخت های مناسب برای کشاورزی را ندارد. از این رو وارد کننده بخش گشترده ای از محصولات کشاورزی و میوه هاست. با این حال ایران تنها کشور صادر کننده به عراق نیست. کشورهای ترکیه، چین و آمریکا نیز بزرگترین شرکای تجاری کشور عراق هستند. صادرکنندگان ایرانی با توجه به مزیت داشتن موقعیت جغرافیای مناسب و تمهیدات لازم باید بتوانند بازار کشور عراق را از آن خود کنند.

مزایای صادرات میوه به عراق

صادر کردن میوه به عراق برای صادر کنندگان و کشور ایران مزیت های خود را دارد. از جمله این مزیت ها می توان به کاهش وابستگی درآمد کشور به درآمدهای نفتی و ارز آوری صادرات اشاره کرد. همچنین صادرات میوه به عراق باعث تحکیم روابط اقتصادی و دوستی دو کشور همسایه می شود. در کنار این موارد صادرات به عراق به دلیل داشتن مرز مشترک هزینه حمل و نقل چندانی ندارد و می توان محصولاتی مانند میوه را که نگهداری آن دشوار است، به راحتی به این کشور صادر کرد. صادرات به عراق برای صادر کنندگان مشمول مالیات زیادی نیست و این مساله هزینه های نهایی صادر کننده را کاهش می دهد. در نتیجه می توان میوه را با قیمت مناسب تحویل مشتری داد.

مشکلات صادرات میوه به عراق

از مهم ترین مشکلاتی که بر سر راه صادر کنندگان قرار دارد، تغییر نرخ ارز و انتقال آن به ایران است. بازاریابی مناسب و پیدا کردن استراتژی مناسب در خصوص بازار کشور عراق از دیگر چالش های صادر کنندگان است. پیدا کردن مشتری و اعتماد به آن ها یا واسطه ها چالش دیگری برای صادرات میوه به عراق است. و در نهایت تغییر قوانین مربوط به صادرات می تواند برای صادرات میوه به کشور عراق مشکل ایجاد کند.

کد خبر: ۲۴۴٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha