۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
رکورد ارز آوری دوساله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای کشور
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه تجاری خبر داد

رکورد ارز آوری دوساله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای کشور

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از ارز آوری ۱۳ میلیارد دلاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای کشور در دوسال خدمت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش بازار، عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با شبکه سوم سیما در تاریخ ۲۸ شهریور با بیان اینکه ما ۴۸ منطق آزاد و ویژه اقتصادی داریم که از این تعداد ۱۵ منطقه آزاد هستند و ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی هستند گفت: این مناطق از اهمیت بالایی در اقتصاد ایران برخوردار است.

حجت الله عبدالملکی در باره اهمیت این مناطق گفت: به جهت اینکه بیش از ۷۰ درصد از ترانزیت اقتصادی کشور از همین مناطق آزاد دارد اتقاق می‌افتد و همچنین حدود یک سوم کل صادرات غیر نفتی ایران، و حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار مبادلات غیر نفتی در سال از همین مناطق ویژه اقتصادی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در این مناطق مستقر هستند؛ و حدود ۷۰۰ هزار نفر در این مناطق کار می‌کنند و بیش از ۱۰۰ هزار واحد اقتصادی در این مناطق مستقر هستند گفت : از نظر جمعیتی هم حدود یک و دو دهم میلیون نفر از جمعیت ایران در این مناطق زندگی می‌کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی در ادامه گفت:در دو سال اول دولت، بعد از مدت‌ها تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مثبت شد. به این دلیل که در دو سال گذشته، رویکرد اصلی دولت به سمت تولید و صادرات بوده و الحمد و لله موفقیت خیلی خوبی هم حاصل شده است.

عبدالملکی افزود، در همین دوساله اول دولت سیزدهم تراز تجاری مناطق آزاد از منفی به مثبت تبدیل شد و میزان صادرات منفی این مناطق از ۱۴۰۰ به بعد به حدود ۷۷۰ میلیون دلار رسید. در حال حاضر تراز تجاری مجموع مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به حدود ۱۳ میلیارد دلار رسید. یعنی اینکه این مناطق ساله ۱۳ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشتند.

وی در آخر در باره میزا ن سرمایه گذاری در این مناطق نیز گفت : همچنین از نظر سرمایه گذاری نیز اتفاق خوبی در این دوسال افتاد و حدود یک صد هزار میلیارد تومن سرمایه گذاری جدید صورت گرفت و البته نسبت به آنچه که ما انتظار داریم بسیار بسیار کم است.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha