۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
شرکت‌های آمریکایی به چشم‌انداز اقتصاد چین بدبین شدند
به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی و کندی رشد چین؛

شرکت‌های آمریکایی به چشم‌انداز اقتصاد چین بدبین شدند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد: وضعیت ژئوپلیتیکی و کندی رشد اقتصاد چین، بدبینی نسبت به چشم‌انداز آینده این کشور را در میان مشاغل آمریکایی فعال در چین افزایش داده است.

به گزارش بازار، نتایج نظرسنجی جدیدی که توسط اتاق بازرگانی آمریکا از مشاغل آمریکایی فعال در چین انجام‌ شده است، نشان می‌دهد: علاوه برافزایش میزان بدبینی نسبت به وضعیت چین در میان این شرکت‌ها، تعداد کسب‌وکارهایی که نسبت به چشم‌انداز ۵ ساله خود در چین خوش‌بین هستند به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی سالانه، حتی پس از پایان محدودیت‌های کووید، که بر درآمدها و احساسات در سال ۲۰۲۲ فشار زیادی وارد کرد، درصد شرکت‌های آمریکایی موردبررسی که در مورد چشم‌انداز کسب‌وکار ۵ ساله خود در چین خوش‌بین بودند به ۵۲ درصد کاهش یافت.

این پایین‌ترین سطح خوش‌بینی گزارش‌شده از زمان اولین ارائه گزارش سالانه تجاری چین شانگهای توسط اتاق بازرگانی آمریکا در سال ۱۹۹۹ بوده است.

شرایط ژئوپلیتیکی یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها برای بسیاری از ۳۲۵ شرکت مشارکت‌کننده در نظرسنجی بود و تنش‌های آمریکا و چین به‌عنوان چالش اصلی تجاری توسط ۶۰ درصد از پاسخ‌دهنده نظرسنجی اعلام شد. همچنین ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان کندی رشد اقتصادی چین را به‌عنوان چالش اصلی که در مسیرشان قرارگرفته اشاره کردند.

همچنین نگرانی کسب‌وکارها در مورد شفافیت محیط مقررات کسب‌وکاری چین هم افزایش‌یافته است، به‌طوری‌که یک‌سوم پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که سیاست‌ها و مقررات در قبال شرکت‌های خارجی در سال گذشته بدتر شده است، اگرچه بسیاری از پاسخ‌دهندگان در مورد فشارهای ایجادشده برای اختلال درروند کسب‌وکارشان به‌جای سیاست‌های دولت چین، به سیاست‌های دولت آمریکا اشاره کردند.

چند سالی است که شرکت‌های فعال در چین در مرکز وخامت روابط دو کشور قرار داشته‌اند. چین به تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از این کشور به فناوری پیشرفته انتقاد دارد و شرکت‌های آمریکایی نسبت به جریمه‌ها، ممانعت از فعالیت و سایر اقداماتی که تجارت در چین را مخاطره‌آمیز می‌کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در گزارش جدید اتاق بازرگانی آمریکا، تنش‌های ژئوپلیتیکی به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر برای رشد اقتصادی آینده چین عنوان‌شده است، و پاسخ‌دهندگان معتقدند با بهبود روابط آمریکا و چین چشم‌انداز صنعت و کسب‌وکار این کشور بهبود خواهد یافت.

گزارش‌های جدید حاکی از آن هستند که درصد زیادی از شرکت‌ها، حدود ۴۰ درصد در حال حاضر در حال تغییر مسیر سرمایه‌گذاری از چین هستند و یا به فکر تغییر مسیر سرمایه‌گذاری‌های خود از چین افتاده‌اند و بیشتر آن‌ها هدف جدید سرمایه‌گذاری خود را آسیای جنوب شرقی تعیین کرده‌اند. سال تعداد سرمایه‌گذارانی که علاقه خود به چین را ازدست‌داده بودند ۳۴ درصد اعلام‌شده بود. گروه رودیوم هم هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن هند، مکزیک، ویتنام و مالزی کشورهایی هستند که سرمایه‌گذاران آمریکایی فراری از چین به سرمایه‌گذاری در آن‌ها تمایل دارند و شاهد جاری شدن جریان سرمایه کسب‌وکارهای آمریکایی هستند.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha