۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
امسال متوسط قیمت نفت  ۳۵ دلار خواهد بود
پیش بینی گلدمن ساکس از کاهش تا ۲۰ درصدی قیمت نفت

امسال متوسط قیمت نفت ۳۵ دلار خواهد بود

قیمت نفت بعد از پایان قرنطینه و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در دنیا بالغ بر ۹۵ درصد رشد کرد و به مرز ۴۰ دلار رسید ولی این وضعیت پایدار نیست و دنیا باید منتظر افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت آن در سال جاری باشد.

بازار؛ گروه بین المللبعد از افت شدید قیمت نفت در جریان قرنطینه  مردم و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در اوایل سال جاری، در ماه اخیر ما افزایش نسبی قیمت این منبع انرژی را تجربه کردیم و این رشد نسبی سبب شد تا قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی تا مرز ۴۰ دلار هم افزایش یابد. رشد قیمت نفت با امید بازسازی اقتصادی دنیا و خارج شدن از رکود اتفاق افتاد ولی  سوال اصلی این است که قیمت در چنین سطحی می ماند یا اینکه تغییر خواهد کرد؟

مرکز مطالعاتی بانک گلدمن ساکس اخیرا مطالعه ای در مورد عملکرد بازار نفت در ماه های اخیر و پیش بینی آن برای ماه های آینده انجام داده است. بر طبق این گزارش نه تنها قیمت در سطح کنونی باقی نمی ماند بلکه دنیا باید منتظر کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت هر بشکه نفت در بازار باشد. مساله ای که برای کشورهای تولید کننده نفت خبر بدی است.

گلدمن ساکس در گزارش خود نوشت: «بازار نفت دنیا در نتیجه بازشدن اقتصاد عکس العمل زیادی نشان داد و بعد از شروع دوباره فعالیتهای اقتصادی قیمت این منبع انرژی بالغ بر ۹۵ درصد رشد کرد. این در حالیست که وضعیت به حالت عادی باز نگشته است و مطالعات ما از این مساله حکایت دارد که بازسازی کامل اقتصاد حداقل تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.»

 نکته دیگر اینکه آیا باید به این زودی منتظر بازسازی اقتصاد دنیا باشیم یا نه؟ سی ان بی سی در این مورد نوشت: «در شرایطی که تمامی کارشناسان بهداشتی و سلامتی دنیا در مورد احتمال وجود موج تازه ای از بیماری در دنیا صحبت می کنند، آیا می توان به اصلاح اقتصاد امید داشت؟ اگر اقتصاد روند بازسازی تدریجی را از سر بگیرد و دوباره موج تازه ای از بیماری روزهای قرنطینه و تعطیلی اقتصادی را به همراه بیاورد، چه اتفاقی برای بازارهایی مانند نفت می افتد؟»

تقاضای نفت احیا نشده است
 جفری کوری پژوهشگر گلدمن ساکس در این مورد به سی ان بی سی گفت: «دلایل زیادی برای این پیش بینی وجود دارد. اول اینکه بازار  به طور کامل اصلاح نشده است. یعنی با وجود اینکه بسیاری از فعالیتهای اقتصادی از سر گرفته شده است ولی هنوز بسیاری از کسب و کارها نتوانسته اند مانند قبل کار کنند. مثلا رستوران ها با تعداد کمتر کار می کنند و بسیاری از مردم حتی تمایل به  حضور در رستوران ها را ندارند. از طرف دیگر پروازها هنوز شروع نشده است و حتی اگر در بسیاری از کشورها از مرزها باز شده باشد، تمایل برای سفر به دلیل همه گیری کرونا و تبعات آن بسیار کمتر است. اگر بخواهم وضعیت امروز را در یک جمله خلاصه کنم این است که فعالیتهای اقتصادی هنوز به وضعیت عادی باز نگشته و تقاضای نفت هم به حد کافی رشد نکرده است. در روی دیگر سکه مازاد عرضه نفت در بازار است که بر طبق آمارها بالغ بر یک میلیارد بشکه است. مازاد یک میلیارد بشکه ای نفت در بازار این امکان را فراهم می کند که حتی بدون تولید نفت، جهان بتواند برای ماهها نیازش را تامین کند. ولی تولید در تمامی کشورها ادامه دارد  و این نشان می دهد که مازاد نفت موجود در بازار نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش هم پیدا می کند.»

گلد من ساکس در این مورد نوشت: «انتظار می رود در سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی ۳۵ دلار باشد و اگر ما شاهد موج تازه ای از بیماری نباشیم و بحران تازه ای را تجربه نکنیم و واکسن این ویروس کشف شود، در سال ۲۰۲۱ قیمت هر بشکه نفت در دنیا به مرز ۴۳ دلار می رسد

مازاد عرضه هم یک عامل نگران کننده است
 وی نگرانی از عدم ادامه طرح کاهش تولید توسط  کشورهای اوپک را عامل دیگری خواند که روی این پیش بینی اثر داشته است. پژوهشگر بانک گلدمن ساکس در مصاحبه خود با سی ان بی سی گفت: «کشورهای اوپک و روسیه  تصمیم گرفتن تا برای چند ماه تولید را کاهش دهند و در جلسه اخیر هم این طرح را برای یک ماه دیگر تمدید کردند. حال این سوال وجود دارد که آیا تولید آنها در ماه های آتی دوباره رشد می کند؟ آیا این طرح ادامه پیدا می کند؟ آیا  روسیه با کشورهای اوپک همراهی می کند؟ همه این سوالها  و نگرانیها  باعث می شود تا بازار هم عکس العمل منفی نشان دهد.»

 این تحلیل گر اقتصادی بر این باور است که مازاد عرضه در بازار ادامه پیدا می کند زیرا تقاضا به این زودیها به وضع قبل باز نمی گردد و تولید هم کاهش چشمگیری نداشته است. بنابراین دنیا با معضل مازاد عرضه و ضعف تقاضا به طور همزمان مواجه است و این معضل افت قیمت را به همراه خواهد داشت.

تقاضا به این زودی ها به وضع قبل باز نمی گردد و تولید هم کاهش چشمگیری نداشته است. بنابراین دنیا با معضل مازاد عرضه و ضعف تقاضا به طور همزمان مواجه است و این معضل افت قیمت را به همراه خواهد داشت

قیمت نفت در سال بعد چقدر خواهد بود
با وجود اینکه گلدمن ساکس در گزارش خود تاکید کرده است پیش بینی قیمت نفت برای دراز مدت امکان پذیر نیست و فاکتورهای اثر گذار در بازار نفت به سرعت تغییر می کند ولی با وضعیت کنونی می توان یک برآورد برای بازار ارایه داد.

گلد من ساکس در این مورد نوشت: «انتظار می رود در سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی ۳۵ دلار باشد و اگر ما شاهد موج تازه ای از بیماری نباشیم و بحران تازه ای را تجربه نکنیم و واکسن این ویروس کشف شود، در سال ۲۰۲۱ قیمت هر بشکه نفت در دنیا به مرز ۴۳ دلار می رسد. این یعنی رشد نسبی قیمت نفت و اصلاح نسبی اقتصادی که در اثر همه گیری یک ویروس کاملا راکد و فلج شده است.»

کد خبر: ۲۴٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha