۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
عامل موفقیت‌ در مبارزه با فساد اقتصادی
یادداشت

عامل موفقیت‌ در مبارزه با فساد اقتصادی

عامل مبارزه موفقیت‌آمیز با فساد اقتصادی، وجود همگرایی بین نهادهایی با مأموریت مشابه به حساب می آید، این بخشی از یادداشت اختصاصی محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی برای بازار است که متن کامل آن در پی می آید.

محمد خدابخشی؛ بازار: از اقداماتی که انجام آن برای مقابله با فساد ضروری و مهم است، این است که به سمت دولت الکترونیک و یا یک مرحله بالاتر یعنی دولت هوشمند برویم.

وقتی ما کارهایمان را به‌صورت الکترونیکی انجام بدهیم و ارتباط ارباب رجوع با کسانی که متولی کار هستند قطع شود زمینه رشوه‌خواری را از بین می‌برد. علاوه بر این به افزایش کارایی و بهره‌وری و کاهش ترافیک نیز کمک می‌کند.

باید در قوانینی که زمینه فساد را ایجاد می‌کنند، بازنگری شود و جلوی راههایی که امکان سوءاستفاده و فساد را ایجاد می‌کند، ببندیم.

در مقاطع قبلی که بحث حقوق‌های نجومی مطرح بود، برخی از قوانین این اجازه را می‌داد که دیوان محاسبات در این زمینه اقداماتی را انجام داد. هر چقدر ما بیشتر به سمت شفافیت حرکت کنیم، زمینه فساد کمتر می‌شود.

بحث شفافیت، دولت الکترونیک و دولت هوشمند و اصلاح و بازنگری قوانین ضرورت دارند و باید با ولویت در دستور کار قرار دهیم و این مسائل تا جایی که به مجلس شورای اسلامی مرتبط است، مجلس آن را پیگیری و قوانین را اصلاح کند.

باید توجه داشته باشیم که نتیجه مطلوب، زمانی از مبارزه با فساد حاصل می‌شود که این مبارزه به صورت ریشه‌ای و از طریق از بین بردن علل ایجاد فساد در کشور و از طریق همکاری قوای سه گانه صورت گیرد، در غیر این صورت مبارزه با معلول به جای مبارزه با علّت و بدون از بین بردن زمینه های بروز فساد در کشور، به منزله استفاده از داروی مسکنی است که صرفاً به صورت موقتی ممکن است آثار فساد را در جامعه کم رنگ نماید.

برای موفقیت اجرای سیاست کنترل فساد توجه به شفافیت اقتصادی در سیستم های بانکی، گمرکی و مالیاتی برخورد قاطع با اخلال گران شایسته سالاری رقابت بجای انحصار دولتی و همچنین دموکراسی ضروری است.

و در نهایت عامل مبارزه موفقیت‌آمیز با فساد اقتصادی، وجود همگرایی بین نهادهایی با مأموریت مشابه است.

نهادهای نظارتی باید با یکدیگر همگرا باشند یعنی به جای تقابل پشتوانه یکدیگر باشند . نهادهایی مثل سازمان بورس، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید با نهاد قانونی حرفه حسابرسی هم‎‌راستا باشند.

راهکار اصلی مبارزه با فساد شناسایی و رصد کامل سه جریان مالی و کالایی و خدماتی کشور است که با برطرف کردن تعارض منافع و اصلاح سیاست‌گذاری‌های نادرست و تقویت نظارت می توان آینده روشنی را برای کشور پیش بینی نمود.

کد خبر: ۲۴٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha