۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
بازار آهن از رکود خارج می‌شود؟

بازار آهن از رکود خارج می‌شود؟

قیمت روز آهن در چهارشنبه هفته گذشته که با تعطیلی چند روزه مصادف بود، در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن در چهارشنبه هفته گذشته که با تعطیلی چند روزه مصادف بود، در اکثر زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت همراه بود اما در برخی حوزه‌ها نوسان جزئی هم مشاهده شد.

بازار ارز روز چهارشنبه با نوسان افزایشی همراه بود و قیمت دلار مجددا به بیش از ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و بین دو کانال ۵۰ و ۴۹ هزار تومان در نوسان بود اما نهایتا در پایان روز هر دلار بازار آزاد در مرز ۵۰ هزار تومان متوقف شد؛ اگرچه در پایان هفته بازار تعطیل بود، قیمت دلار دوباره عقب‌نشینی کرد و حدود ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

نگاهی به روند نوسانات بازار آهن
قیمت میلگرد روز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت میلگرد اصفهان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت. کف قیمت میلگرد آجدار در بازار حدود ۲۴ تا ۲۴.۲۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن، قیمت پروفیل مبلی و قیمت پروفیل گالوانیزه در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت پروفیل ۲ میلیمتر در هر کیلو حدود ۳۶.۵۰۰ تومان اعلام شد در برخی مبادی هم حدود ۳۷.۲۰۰ تومان برآورد شد. قیمت لوله داربست، قیمت لوله مانیسمان و قیمت سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق سیاه در برخی مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش داشت، همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل، قیمت ورق روغنی و سایر ورق‌های سرد نیز با افزایش ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت روز تیرآهن هم به تبعیت از جو کلی بازار در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

گفتنی است روز چهارشنبه طی ابلاغیه‌ای خرید شمش بلوم را به سامانه بهین‌یاب منوط کرد که از امروز نیز این ابلاغیه اجرا خواهد شد.

درحالی به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم که بازار آهن و فولاد همچنان در نخرترین حالت خود قرار دارد و خرید آهن افت محسوسی دارد.

اگرچه برخی نوردکاران تا حدودی به رونق معاملات در ابتدای پاییز امیدوار هستند، زیرا معتقدند کاهش موجود انبارها ممکن است تقاضای سرمایه‌ای محدودی را وارد بازار کند.

طبق گزارش‌ها از بورس کالای چهارشنبه گذشته، قیمت میلگرد بورسی در هر کیلو ۲۲ هزار و ۴۷۰ تومان به فروش رسید.

در هفته گذشته، بیش از ۲۲۶ هزار تن انواع میلگرد با نرخ پایه‌ای بین ۲۱ هزار و ۶۸۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۱۶۰ تومان در بورس کالا عرضه شد. تا قبل از این، تقاضا برای میلگرد در بازار محدود بود و تنها ۲۴ درصد از حجم عرضه به معاملات تبدیل می‌شد اما افزایش حجم معاملات در این هفته امیدواری‌هایی درباره کاهش رکود معاملات میلگرد در بازار ایجاد کرده است.

نوسان مثبت قیمت دلار و کاهش موجودی انبارهای فولادی نیز به این رونق کمک کرده است. میانگین قیمت میلگرد در بورس کالا به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده آن برای خریداران به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

در همین حال، نرخ میلگرد بازار آزاد تهران در بازه ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم بود. این تفاوت قیمت مختصر میان دو محصول، می‌تواند محرک خرید از رینگ صنعتی بورس کالا باشد.

در همین راستا یک فعال فولادی با اشاره به مشکلات صنعت فولاد در کشور اظهار داشت که تولید فولاد به زیرساخت‌های اساسی مانند آب، برق، جاده، و راه‌آهن نیاز دارد که در کشور هنوز به صورت کامل فراهم نشده است.

بهروز امجدیان تأکید کرد که محدودیت‌های انرژی همچنین توسعه این صنعت را محدود می‌کنند و ظرفیت‌های آتی نیز را کاهش خواهند داد. این فعال فولادی به اهمیت زیرساخت‌ها و کاهش موانع برای توسعه صنعت فولاد اشاره کرد و بیان کرد که بدون اقدامات مناسب، آینده این حوزه در کشور نامشخص است. در پایان، وی تأکید کرد که همکاری بین دولت و بخش خصوصی ضروری است تا این مشکلات حل شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha