۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
رقابت امریکا و قطر در تصاحب بازار ال ان جی/ امریکا به سرمایه گذاری با وجود بدهی سنگین نیاز دارد
سفیر سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی در گفتگو با بازار:

رقابت امریکا و قطر در تصاحب بازار ال ان جی/ امریکا به سرمایه گذاری با وجود بدهی سنگین نیاز دارد

دیدگاه زنگنه، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی این است که میزان توان امریکا در تامین گاز مایع با بحران کرونا و بدهی های سنگین هنوز مشخص نیست و این کشور به سرمایه گذاری بیشتری برای افزایش ظرفیت گازی خود نیاز دارد، در حالی که قطر با آماده سازی خود در دستیابی به چشم انداز پنج ساله به دنبال آن است تا با شکست رقبا بازار را تصاحب کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: قطر، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان به دلیل تقاضای ضعیف و ذخیره انبوه ممکن است به زودی با یک انتخاب جدی روبرو شود: محدود کردن تولید یا نبرد برای تصاحب سهم بازار!

بر اساس گزارش world oil، قطر در ماه فوریه در اوج شیوع ویروس کرونا، هدایت مجدد محموله های ال ان جی (گازی که در مایع سرد شده و تولید کنندگان می توانند بدون نیاز به خط لوله به مقصد های دور دست صادر کنند) خود را به خارج از آسیا آغاز کرد و آنها را به شمال غربی اروپا ارسال کرد، اما به دلیل اینکه این بیماری بزرگترین اقتصادهای اروپا را درگیر خود کرده بود،  تلاش این کشور برای استقرار محموله های فروخته نشده خود از بین رفت، در حالیکه این کشور حوزه خلیج فارس به رهبری امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی این تصمیم را با در نظر گرفتن عواقب آن اتخاذ کرده بود.

کاهش درآمد دولت با توقف تولید گاز و سقوط قیمت نفت/ کاهش شدید تقاضا و امکان ذخیره سازی گاز تا یک سال و نیم آینده
قطع تولید و کاهش صادرات گاز، هنگامی که سقوط قیمت نفت خام به فشارهای قیمت گذاری LNG افزوده بود، دولت را از نظر درآمدی تحت فشار قرار داد. از طرفی کاهش تولید نیز احتمال اینکه استرالیا از قطر پیشی گرفته و به صادرکننده برتر گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل شود، را افزایش می داد زیرا محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) استرالیا در سال ۲۰۱۹ به میزان  ۱۱.۴ درصد نسبت به صادرات سال گذشته افزایش یافته است.  

همچنین اگر امارات برای تضمین فروش از کاهش قیمتها استفاده کند، این مسئله ممکن است سقوط قیمت گاز را حتی برای تولید با قیمت های پایین تشدید کرده و تحت تاثیر قرار دهد.

تییری بروس، معاون انرژی در مرکز دیویس مطالعات روسیه و اوراسیا در دانشگاه هاروارد بر این باور است که در رابطه با ارسال ال ان جی از قطر به اروپا، یا اروپا تمایلی ندارد که بنابراین کالاها در قطر می مانند و یا قطر مجبور است تا تولید را متوقف سازد. قطر انتخاب دیگری ندارد.

 او همچنین معتقد است که از طرفی قیمت های نسبتا شفاف اروپاییها مدتهاست که این قاره را به مقصدی مطلوب برای تمامی محموله ها تبدیل کرده که اکنون با کاهش تقاضا، گاز بیشتری به داخل انبارها می رود و سریعا انبارها پر می شوند.

تحویل LNG قطر به شمال غربی اروپا در ماه آوریل به اوج خود رسید و کاروان چهار تانکری وارد پایانه واردات زیبرگ بلژیک که شرکت دولتی قطر پترولیوم تا سال ۲۰۴۴ ظرفیت واردات را رزرو کرده است، شد.

گراهام فریدمن، تحلیلگر و مشاور وود مکنزی در همین راستا اظهار کرده که به دلیل کاهش شدید تقاضا، ذخیره سازی گاز برای این دوره از سال زیاد بوده و به نظر می رسد که در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده ادامه خواهد یافت.

به نظر می رسد قطر در حال کند کردن روند انتقال محمولهها به اروپا می باشد و برنامه های واردات نشانگر آن است که حمل و نقل به شمال غربی اروپا مانند ماه آوریل صعود نخواهد کرد  و ۱۷ فروند تانکر LNG که بیش از حد معمول برای این دوره از سال است، در حال حاضر در سواحل امارات مستقر نخواهند شد.

به گفته Bloomberg NEF، قطر پترولیوم دیگر نیازی به انتقال محموله ها به اروپا ندارد و با این کار تقاضا برای گاز در آسیا بهبود می یابد، اما تحقق این امر ممکن است ماهها به طول انجامد. از طرفی میزان انرژی تولید شده از گاز، احتمالا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با انتظارات قبل از شیوع کرونا، به میزان سه درصد کاهش خواهد یافت. در همین حال، اتحادیه بین المللی گاز در ماه آوریل اظهار کرده که مازاد جهانی LNG می تواند تا اواسط این دهه ادامه یابد.

 Bloomberg NEF: قطر پترولیوم دیگر نیازی به انتقال محموله ها به اروپا ندارد و با این کار تقاضا برای گاز در آسیا بهبود می یابد،  اما تحقق این امر ممکن است ماهها به طول انجامد

تولیدکنندگان گاز یک کارتل مانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت تشکیل داده که هم اکنون تلاش های جهانی برای کاهش تولید نفت و پیشبرد نفت خام انجام می شود. تامین کنندگان LNG نمی توانند به چنین حمایت هماهنگ شده ای برای قیمت گاز امیدوار باشند زیرا بیش از نیمی از آنها به حدود دو دلار در هر میلیون واحد حرارتی انگلیس در سال جاری رسیده اند.

در نبرد برای تصاحب سهم بازار، قطر بر رقبا برتری دارد. طبق گفته مشاور شرکت مستقل تحقیقاتی ریستاد انرژی که کارخانه آن سومین LNG ارزان قیمت جهان را تولید می کند، با  وجود افت قیمت ها، LNG قطر به سمت سطوح سر به سر سوق داده شده و سود و زیان آن یکسان می شود.

قیمت های منفی گاز به ویژه برای اپراتورهای ایالات متحده که اخیرا تولید را آغاز کرده اند و با هزینه های سنگین روبرو شده اند،  آسیب رسان خواهد بود. قیمت های زیر صفر نیز می تواند باعث تاخیر تامین بودجه برای هر پروژه نقدینگی شود.

قیمت های منفی گاز به ویژه برای اپراتورهای ایالات متحده که اخیرا تولید را آغاز کرده اند و با هزینه های سنگین روبرو شده اند،  آسیب رسان خواهد بود. قیمت های زیر صفر نیز می تواند باعث تاخیر تامین بودجه برای هر پروژه نقدینگی شود 

تولید کنندگان در ایالات متحده هزینه های بالاتری نسبت به قطر دارند و احتمالا پس از لغو چندین محموله برای ماه ژوئن، تولید را کاهش می دهند. نروژ و روسیه نیز در حال حاضر صادرات گاز به اروپا را کاهش داده‌اند.

رکود جهانی و برتری قطردر سرمایه گذاری برای ال ان جی 
به همین منظور و در رابطه با مسئله ذکر شده در رابطه با تلاش قطر در کسب برتری در بازار گاز مایع بدون کاهش تولید و شکست رقبای خود، خبرنگار بازار تحلیل و دیدگاه دکتر صباح زنگنه، سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی را جویا شد.  

صباح زنگنه در ابتدا عنوان کرد که سرمایه گذاری در بازار انرژی معمولا به دوره های کوتاه مدت نگاه نمی کند. وضعیت فعلی ناشی از بحران کرونا به همراه جنگ تجاری میان چین و امریکا، سایر شرایط منطقه ای و بین‌المللی و بدهی های عظیم کشورهایی با اقتصاد بزرگ نظیر امریکا که نسبت میزان بدهی از تولید ناخالص داخلی  از ۱۲۰ درصد هم تجاوز کرده و به شش تا هفت تریلیون دلار رسیده است وضعیت را بدتر و به یک رکود گسترده جهانی تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بنابراین کاهش سرمایه گذاری ها شاید به مدت سه تا پنج سال طول کشد و آثار آن باقی بماند. اما پس از گذشت این دوره،  مجددا شاهد افزایش تقاضا برای انرژی خواهیم بود.  این حرکت سینوسی در کوتاه مدت شاهد رکود است و بعد از آن بازگشت تقاضا، تولید و اشتغال مشاهده خواهد شد.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: به منظور سرمایه گذاری در امر گاز به خصوص ال ان جی که حمل و نقل، پالایشگاهها و همچنین مصرف کنندگان آن به وسایل، امکانات و تجهیزات بنادری ویژه ای نیاز دارند، با نگاهی طولانی مدت و در صورتی که این امر در شرایط کنونی آغاز شود، چشم انداز آینده مناسب و موفقیت آمیزتر خواهد بود.

زنگنه تصریح کرد که قطر هم به دنبال این سیاست است و در حال آماده سازی می باشد. البته معلوم نیست که امریکا در تامین گاز مایع و مراکز تولید و مصرف توان خواهد داشت یا نه. عده ای از مراکز مطالعاتی گاز و انرژی،  نسبت به ظرفیت گاز شیل امریکا تردید دارند، زیرا این کشور به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد و امکان پذیری آن فعلا چندان جوابگو نیست.

سفیر اسبق در پایان افزود: از نظر من قطر به سرمایه گذاری کمتری نسبت به امریکا نیاز دارد و البته امکانات بیشتر برای تبدیل گاز به ال ان جی که اتکای زیادی به مصرف این گاز نیز دارد. کشورهایی مانند ژاپن، چین، کره جنوبی، استرالیا و کشورهای اروپایی دارای مراکز بزرگ گاز ال ان جی  بوده که شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف انرژی آینده آنها متکی به این گاز خواهد بود و در صورتی که هم اکنون وارد سرمایه گذاری شوند، چشم انداز چهار تا پنج سال آینده برای آنها محقق می شود.

کد خبر: ۲۴٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha