۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
چالش کمبود مکانیزاسیون کشاورزی در استان ایلام
بازار گزارش می دهد؛

چالش کمبود مکانیزاسیون کشاورزی در استان ایلام

ایلام-توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اهمیت بسزایی در پایداری تولید، افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی کشور دارد که متاسفانه بی‌توجهی به این مهم در استان ایلام چالش‌های عظیمی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام به علت برخورداری از ظرفیت‌های آبی مناسب، آب و هوای مطلوب، خاک مرغوب، طبیعت چهار فصل و برخورداری از اقلیم‌های گرم، معتدل و سرد یقینا دارای پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی و تولید محصولات متنوع می‌باشد؛ به گونه‌ای که اگر به هر یک از بخش‌های ایلام نگاهی بیندازیم به یک ظرفیت بالقوه مناسب برای کشاورزی پی‌میبریم.

گیاهان دارویی، گندم، جو، کلزا، ذرت، حبوبات، سیفی جات، محصولات باغی همچون، انگور، هلو، زردالو، زیتون، انار، گردو، پسته و... از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در استان ایلام هستند که به علت کیفیت و مرغوبیت بالا پتانسیل صادرات به اقصی نقاط کشور را دارند.

با این حال کشاورزی در استان ایلام به علت مشکلات متعددی از قبیل ضعف زیرساخت‌ها و عدم برخورداری از مکانیزاسیون کشاورزی و ادوات و ماشین آلات پیشرفته، نه‌تنها توسعه چندانی نداشته بلکه مشکلات متعددی را برای کشاورزان به دنبال داشته است، زیرا کشاورزان همواره ناچارند به علت نبود ابزار و ماشین آلات پیشرفته تمام مراحل کشاورزی را با نیروی دست انجام دهند که این کار برای آنان با زحمت زیادی همراه است.


نقش مکانیزاسیون در رونق کشاورزی

علی اکبر قمری کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مهمترین ارکان کشاورزی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده از ماشین آلات و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است، چون علاوه بر افزایش سرعت عملکرد، سبب خروج کشاورزی از شکل سنتی به صنعتی شده و در نهایت با کاهش میزان ضایعات و هدررفت محصول سبب افزایش بهره‌وری در واحد سطح می‌شود.

چالش کمبود مکانیزاسیون کشاورزی در استان ایلام

وی افزود: همچنین توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به افزایش تولید کمی و کیفی محصول و درآمد کشاورزی، صرفه‌جویی در منابع آب و استفاده از کود، سم و بذر کمک قابل توجهی خواهد کرد که این امر بر حفظ محیط زیست نیز تأثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

قمری با تاکید بر اینکه کشاورزی در استان ایلام هنوز هم بر پایه سنتی استوار است و از ابزار و تکنولوژی پیشرفته در این بخش کمتر استفاده می‌شود، تصریح کرد: از جمله دلایل این موضوع می‌توان به ﻋﺪم ﺗﺰرﻳﻖ اعتبار ﻛﺎﻓی جهت خرید ﻣﺎﺷـﻴﻦآﻻت از سوی دولت، کم‌توجهی مسئولان، قیمت بالای این ابزار و عدم توانایی کشاورزان در خرید، نوسانات قیمت‌ها و پایین بودن سطح دانش و آگاهی کشاورزان اشاره کرد.

پیامدهای منفی نبود ماشین آلات پیشرفته کشاورزی

این کارشناس ادامه داد: باتوجه به اینکه استان ایلام یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود و اشتغال بسیاری از مردم این استان به خصوص روستاییان را کشاورزی تشکیل می‌دهد، کمبود مکانیزاسیون کشاورزی در استان می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری برای کشاورزان و به تبع کشاورزی در استان به ارمغان اورد، از این رو می‌بایست با اقداماتی قبیل جذب سرمایه گذار، خرید ماشین آلات پیشرفته دولتی و پرداخت تسهیلات به کشاورزان اقدامی اساسی در این حوزه لحاظ کرد.

آذرنوش عموزاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مکانیزاسیون کشاورزی به علت نقش اساسی که در تولید محصولات کشاورزی، مدیریت مصرف نهاده‌ها، ارتقاء بهره‌وری تولید، توسعه کشاورزی، کاهش هزینه های تولید، افزایش راحتی، جذابیت کار کشاورزی، انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش بهره وری تولید و مصرف انرژی و افزایش درآمد را برای کشاورزان همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

چالش کمبود مکانیزاسیون کشاورزی در استان ایلام

خرید مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام

وی با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون و ابزار آلات پیشرفته کشاورزی یکی از نیازهای اصلی کشاورزی در استان ایلام است، افزود: سال گذشته ۶۳۳ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام پرداخت شد، که در راستای پرداخت اعتبارات مذکور، تعداد ۳۲۵ دستگاه انواع ماشین ها، ادوات و تجهیزات در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی توسط کشاورزان استان خریداری شده است.

عمو زاده در پایان با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان به میزان ۱.۶۴ اسب بخار بر هکتار در پایان سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است، گفت: تجهیز مکانیزاسیون کشاورزی با توجه به ضرورتی که دارد همواره در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است، اما توسعه این بخش به دلایل متعددی از جمله هزینه بالا نیازمند اهتمام از سوی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز می‌باشد که امید می‌رود با همکاری سایر ارگان‌ها بتوان در سال جاری هم قدم چشم گیری در این راستا برداشت.

امروزه با افزایش جمعیت، اهمیت کشاورزی و رفع نیازهای انسان‌ از طریق کشاورزی روز به روز افزایش می‌یابد، از این رو دیگر روش‌های دستی و سنتی جوابگوی این نیاز نیست و برای موفق شدن در این راه باید از روش‌های مدرن کشاورزی در کشور استفاده شود، که به همین منظور امید است توسعه مکانیزاسیون و خرید ابزار آلات پیشرفته کشاورزی به منظور توسعه کشاورزی در استان و جلوگیری از زیان کشاورزان مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha