۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
بازار نفت در زمستان با کسری شدید مواجه خواهد شد
آژانس بین‌المللی انرژی:

بازار نفت در زمستان با کسری شدید مواجه خواهد شد

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، تمدید کاهش تولید عربستان و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به معنای کسری قابل‌ توجه بازار در سه‌ ماهه چهارم خواهد بود.

به گزارش بازار، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، کاهش تولیدی که عربستان و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند به معنای کسری قابل‌توجه بازار در سه‌ ماهه چهارم خواهد بود زیرا این نهاد بین‌المللی تا حد زیادی به برآوردهای خود در مورد رشد تقاضا در سال جاری و سال آینده پایبند مانده است.

اوپک و هم‌پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، از سال ۲۰۲۲ برای تقویت بازار، محدود کردن عرضه را شروع کردند.

پس از اینکه عربستان و روسیه در ماه جاری میلادی، کاهش در مجموع روزانه ۱.۳ میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند، قیمت نفت خام برنت برای اولین بار در سال جاری از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

بنا بر اعلام آژانس، کاهش تولید بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز توسط اعضای اوپک پلاس از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون با افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف، از جمله آمریکا، برزیل و ایران که هنوز تحت تحریم است، جبران شده است.

این نهاد بین‌المللی در گزارش ماهانه نفت خود تصریح کرد: «اما از ماه سپتامبر به بعد، کاهش تولید اوپک پلاس... موجب کاهش قابل توجه عرضه در سه‌ماهه چهارم خواهد شد.»

با این حال، آژانس با توضیح اینکه عدم کاهش در ابتدای سال آینده، توازن بازار را به مازاد در بازار تغییر خواهد داد، تاکید کرد، ذخایر نفت به طرز ناخوشایندی کم خواهد بود و خطر افزایش مجدد نوسانات و بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی شکننده را افزایش خواهد داد.

نگرانی‌های اقتصادی گسترده‌تر به دلیل بهبود آشفته اقتصادی چین پس از همه‌گیری کرونا، با نگرانی از بالا ماندن نرخ بهره در آمریکا، شدت گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، با این حال، تقاضا برای نفت در بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان تاکنون «به طرز قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر رکود اقتصادی آن قرار نگرفته است.»

«چین کشوری تعیین‌کننده است... هرگونه تضعیف ناگهانی فعالیت‌های صنعتی و تقاضا برای نفت در چین احتمالا به تمام جهان سرایت و شرایط چالش برانگیزتری را برای بازارهای نوظهور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد خواهد کرد.»

برآوردهای تقاضا برای نفت و عرضه آن در جهان در سال جاری و سال آینده، بسته به پیش‌بینی‌کننده به طور قابل توجهی متفاوت است.

هم آژانس بین‌المللی انرژی و هم اوپک در گزارش ماهانه خود در مورد تقاضا در چین در سال ۲۰۲۳ خوش‌بین هستند و تقاضا برای نفت در جهان طی امسال و سال آینده را تغییر نداده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه افزایش یابد درحالی‌که برآورد اوپک افزایش ۲.۴۴ میلیون بشکه‌ای در روز بوده است.

اما این تضاد در مورد ارقام سال ۲۰۲۴، زیاد است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند، رشد تقاضا در این سال به شدت کاهش یابد و به یک میلیون بشکه در روز برسد؛ در حالی که اوپک تخمین بسیار بهتری دارد و پیش‌بینی می‌کند که رشد تقاضا به ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز برسد.

در عین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ روزانه ۱.۸۱ میلیون بشکه و در سال بعد از ان ۱.۳۶ میلیون بشکه در روز باشد.

تاماس وارگا، تحلیلگر بازارهای نفتی در این رابطه گفت: «به دنیای پرهرج و مرج پیش‌بینی‌ها خوش آمدید.»

کد خبر: ۲۴۳٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha