۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
افزایش تقاضای نفت در جهان بر اساس پیش بینی اوپک

افزایش تقاضای نفت در جهان بر اساس پیش بینی اوپک

اوپک در گزارش ماهانه رشد قوی تقاضای نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را پیش بینی می‌کند.

به گزارش بازار، اوپک در گزارش ماهانه خود که دیروز منتشر شد به پیش‌بینی‌اش برای رشد قوی تقاضا برای نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پایبند است و اعلام کرده اقتصادهای بزرگ با وجود موانعی نظیر نرخ بهره و تورم بالا، بهتر از انتظار عمل کرده‌اند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد، تقاضا برای نفت در جهان در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت؛ این درحالی است که این سازمان رشد تقاضا برای سال ۲۰۲۳ را روزانه ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. هر ۲ پیش‌بینی نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.

برداشته شدن محدویت‌های قرنطینه در چین در سال ۲۰۲۳ به افزایش تقاضا برای نفت کمک کرد. اوپک دیدگاه نسبتا خوشایند در مورد سال ۲۰۲۴ را حفظ کرده است و رشد تقاضای قوی‌تری را نسبت به سایر پیش‌بینی‌ها نظیر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده است.

در گزارش اوپک آمده است، پیش‌بینی می‌شود، به ویژه با توجه به بهبود گردشگری، سفرهای هوایی و افزایش رانندگی، رشد مداوم اقتصاد جهانی تقاضای نفت را افزایش دهد. تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳ از سطح پیش از همه‌گیری کرونا پیشی خواهد گرفت.

تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافت اما اوپک پیوسته اعلام کرده است که بهبود می‌یابد و بنا بر همین گزارش، تقاضا در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط به ۱۰۲.۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که از سطح پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ بیشتر است.

اوپک و هم‌پیمانانش که به اوپک پلاس معروفند از سال ۲۰۲۲ با هدف تقویت بازار، محدود کردن عرضه نفت خام را شروع کردند. قیمت نفت برنت هفته گذشته پس از اعلام تمدید کاهش داوطلبانه عربستان و روسیه تا پایان سال جاری میلادی، برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

پس از اینکه این گزارش منتشر شد نیز قیمت نفت برنت به ۹۱.۸۲ دلار در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین رقم ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

در حال حاضر در معاملات امروز قیمت نفت برنت بالای ۹۲ دلار در هر بشکه در حال معامله است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیرا پیش‌بینی بسیار کمتر از اوپک برای تقاضا برای نفت در جهان در سال ۲۰۲۴ داشته است، جدیدترین گزارش این سازمان به زودی منتشر خواهد شد.

اوپک با اشاره به انعطاف‌پذیری اقتصاد در نیمه نخست و ثبات در روند رشد اقتصادی جهانی در سه ماهه سوم، پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی جهان در سال جاری را ۲.۷ درصد و برای سال آینده ۲.۶ درصد نگاه داشته است.

بنا بر اعلام این سازمان، (رشد اقتصادی) کشورهای نوظهور در آسیا به صورت ویژه، هند، برزیل و روسیه می‌توانند به طرز شگفت‌انگیزی روند افزایشی داشته باشند.

«بعلاوه، اگر آمریکا همچنان به روند کنونی خود ادامه دهد، رشد اقتصادی این کشور می‌تواند بیش از انتظار باشد.»

گزارش اوپک همچنین نشان داد، تولید نفت این گروه در ماه آگوست به علت افزایش تولید ایران باوجود پابرجایی تحریم‌های آمریکا و کاهش تولید داوطلبانه عربستان و همچنین افزایش تولید نیجریه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تولید اوپک در ماه آگوست ۱۱۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۲۷.۴۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ایران از کاهش تولید اوپک و اوپک پلاس به علت تحریم‌ها معاف است، نیجریه نیز به علت مشکلات داخلی تولید محدودی دارد.

کد خبر: ۲۴۳٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha