۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
اخذ تاییدیه بانک مرکزی و رعایت سقف نرخ کارمزد، شروط تعیین نرخ کارمزد قرض‌الحسنه

اخذ تاییدیه بانک مرکزی و رعایت سقف نرخ کارمزد، شروط تعیین نرخ کارمزد قرض‌الحسنه

رعایت سقف نرخ کارمزد قرض‌الحسنه و اخذ تاییدیه از بانک مرکزی، دو شرط شورای پول و اعتبار برای تعیین نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه است.

به گزارش بازار، وام قرض‌الحسنه جزو محبوب‌ترین انواع تسهیلات بانکی است. زیرا هنگام بازپرداخت سودی به آن تعلق نمی‌گیرد و وام‌گیرنده فقط به ازای هزینه‌های عملیاتی بانک و موسسات مالی کارمزد می‌دهد. میزان کارمزد وام قرض‌الحسنه چهار درصد است و با سود ۲۳ درصدی سایر تسهیلات قابل مقایسه نیست.

کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه، اخذ کارمزد ثابت در تسهیلات قرض‌الحسنه و چگونگی محاسبه آن، از جمله موضوعاتی است که دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی پیرامون آنها مطرح می‌شود. در روزهای نخست شهریور «احسان خاندوزی» در همایش بانکداری اسلامی ضمن اشاره به اختلاف نظرها نسبت به اخذ کارمزد ثابت در تسهیلات قرض الحسنه و نحوه محاسبه آن، گفت: در این زمینه جلسه‌ای در شورای پول و اعتبار برگزار و موضوع حل و فصل می‌شود.

حال با گذشت سه هفته، شورای پول و اعتبار نحوه اعطای اختیار به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای تعیین نرخ و نحوه محاسبه کارمزد تسهیلات قرض الحسنه را بررسی کرد.

این شورا در مصوبه‌ای اعلام کرد: برای کاهش میزان کارمزد قرض الحسنه اعطایی و کمک به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه اقشار آسیب پذیر و جوانان در اخذ تسهیلات قرض الحسنه نظیر ازدواج، فرزندآوری و غیره، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز شدند نحوه محاسبه کارمزد قرض الحسنه اعطایی را با تصویب در هیات مدیره و منوط به اخذ تاییدیه از بانک مرکزی و با رعایت سقف نرخ کارمزد قرض الحسنه ابلاغی توسط بانک مرکزی تعیین کنند.

کد خبر: ۲۴۳٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha