۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
در مدت ۲ سال ۲۲۵ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده شد| دستور ویژه رییس جمهور برای ورود۴۵۰۰ مگاوات
معاون وزیر نیرو در گفتگو با بازار:

در مدت ۲ سال ۲۲۵ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده شد| دستور ویژه رییس جمهور برای ورود۴۵۰۰ مگاوات

محمود کمانی معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در مدت ۲ سال ۲۲۵ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده شده، گفت: طبق دستور ویژه رییس جمهور باید تا پیک سال آینده ۴۵۰۰مگاوات به ظرفیت تجدید پذیر ها اضافه شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در طول دو سالی که از عمر دولت سیزدهم سپری می شود تنها ۲۲۵ مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر در کشور افزوده شده است. این در حالی است که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو قول داده در این دولت ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق از تجدید پذیرها باید افزوده شود. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که تنها ۲ درصد اهداف تعیین شده محقق شده و ۹۸ درصد دیگر هنوز تحقق نیافته این در حالی است که دو سال از عمر دولت ابراهیم رییسی بیشتر باقی نمانده است. در چنین شرایطی در شورای عالی انرژی ۲۰ هزار مگاوات دیگر به هدف گذاری انجام شده در حوزه تجدید پذیرها افزوده شده و با این اوصاف دو سال دیگر ۳۰ هزار مگاوات از برق کشور از محل تجدید پذیرها باید تامین شود.

البته محمود کمانی رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر معتقد است که حدود ۶۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در حال ساخت است. او همچنین از ورود رییس جمهور به مساله تجدید پذیر ها خبر داده و می گوید: تا پیک سال آینده ۴۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده خواهد شد. متن کامل گفتگوی بازار با محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر را در ادامه می خوانید:

*بر اساس هدف گذاری انجام شده قرار است که صنایع ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنند. سهم تجدید پذیرها از این افزایش ظرفیت چقدر خواهد بود؟

همانطور که اشاره کردید بر اساس توافقات صورت گرفته صنایع موظف به تامین برق به صورت خود تامین و احداث شدند. از طرفی طبق قانون جهش دانش بنیان ها ماده ۱۶ تمام صنایعی که مصرفی بیش از یک مگاوات دارند موظف هستند که طی مدت ۵ سال ۵ درصد (سالانه یک درصد) از نیاز خود را از تجدید پذیرها تامین کنند. به عبارت دیگر صنایع یا باید نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کنند یا اینکه معادل همین برق مورد نیازشان را با قیمت برق تجدید پذیر از شبکه تامین کنند. به همین دلیل صنایع به خصوص صنایع بزرگ به خصوص فولادی ها استقبال خوبی از این طرح داشتند و ۲۸۰۰ مگاوات برای صنایع پروانه احداث نیروگاه تجدید پذیر برای آنها صادر شده است.

در مدت ۲ سال ۲۲۵ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده شد. البته ۶۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هم اکنون در حال احداث بوده و باید تا قبل از پیک سال آینده ۴۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیرها افزوده شود

*جدای از صنایع، به صورت کلی در مدت ۲ سالی که از عمر دولت سیزدهم سپری می شود، چه تعداد نیروگاه تجدید پذیر وارد مدار شده است؟

۲۲۵ مگاوات.

*با این اوصاف عقب ماندگی زیادی در این حوزه وجود دارد و تقریبا می توان گفت ۲ درصد اهداف تعیین شده در حوزه تجدید پذیرها محقق شده است؟

کار احداث ۲۲۵ مگاوات تمام شده و وارد مدار شدند. اما تعداد زیادی نیروگاه وجود دارد که در حال احداث هستند.

*چه تعداد نیروگاه هم اکنون در مرحله ساخت قرار دارند؟

۶۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هم اکنون در حال احداث است.

* تا آخر امسال چه مقداری از این نیروگاه ها وارد مدار خواهند شد؟

هم اکنون یک کمیته زیر نظر رییس جمهور تشکیل شده که در آن امور مربوط به تشکیل نیروگاه های تجدید پذیر در آن پیگیری می شود. با توجه دستور ویژه رییس جمهور در این حوزه و معاون اول رییس جمهور در خصوص افزایش ظرفیت تجدید پذیر ها تا پیک سال آینده حداقل ۴۵۰۰ مگاوات باید وارد مدار شود.

*تامین مالی این پروژه ها چگونه قرار است صورت گیرد؟

این طرح به زودی در شورای اقتصاد به تصویب خواهد رسید. منابع آن هم از محل منابع ماده ۱۲ تامین خواهد شد.

*احداث نیروگاه های پشت بامی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به کجا رسید؟

۳۵۰۰ تا از این نیروگاه های خانگی وارد مدار شده و مابقی آنها در حال احداث است. برنامه ها ایجاد ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی است که امیدوارم تا پایان سال همه آنها تکمیل شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha