۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
ترکیه آمار بیکاران خود را ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد

ترکیه آمار بیکاران خود را ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد

مرکز آمار ترکیه شمار بیکاران این کشور را در حال حاضر حدود سه میلیون و سیصد هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش بازار، بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، نرخ بیکاری ترکیه با حدود فقط دو دهم درصد کاهش، به ۹.۴ رسیده است.

بنا به آخرین گزارش موسسه آمار ترکیه، نرخ بیکاری برای مردان ۱۵ ساله و بالاتر ۷.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان نیز ۱۲.۹ درصد برآورد شده است.

بنا به این گزارش، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال ترکیه حدود ۱۸ درصد برآورد شده و بیشترین آمار بیکاران ترکیه در این گروه سنی قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان ترکیه، آغاز روند بازسازی مناطق زلزله زده و افزایش تولید محصولات صنعتی صادراتی در پی کاهش ارزش پول ملی این کشور، از علل کاهش اندک نرخ بیکاری ترکیه در ماه های اخیر بوده است.

به گزارش ان. تی. وی، تعداد بیکاران ترکیه در اوایل امسال حدود سه میلیون و ۵۸۵ هزار نفر اعلام شده بود.

بر اساس داده های آماری، هم اکنون از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ترکیه، ۳۱.۷ میلیون نفر شاغل هستند و نرخ اشتغال جمعیت کل حدود ۴۹ درصد برآورد شده است.

جودت ییلماز معاون اول رییس جمهور ترکیه چند روز پیش به رغم کاهش جزئی نرخ بیکاری در ترکیه، ایجاد اشتغال را دغدغه مهم مقامات کشور خود عنوان کرد و گفت: با وجود ایجاد سالانه ۹۰۰ هزار شغل جدید، در دوره سه ساله پیش رو کاهش نرخ بیکاری متصور نیست.

هر چند که نرخ بیکاری در ترکیه بهبود جزئی یافته ولی مردم شاغل این کشور نیز با تورم بیش از ۴۸ درصد کنونی دست و پنجه نرم می کنند و کارشناسان نرخ تورم ترکیه در پایان سال جاری را ۶۵ درصد و به اندازه میانگین سال گذشته پیش بینی کرده‌اند.

روزنامه قرار ترکیه به نقل از آخرین گزارش بانک سرمایه گذاری آمریکا و شرکت خدمات مالی موسوم به جی. پی مورگان در باره وضعیت ۲۰ اقتصاد برتر جهانی، نرخ تورم سالانه ترکیه در پایان سال جاری میلادی را ۶۵ درصد پیش بینی کرده و اعلام کرد که به رغم خوشبینی مقامات آنکارا، نرخ تورم ترکیه در سال ۲۰۲۴ حدود ۷۳ درصد خواهد بود.

دولت ترکیه از آغاز سال جاری میلادی تمام توان خود را برای کاهش نرخ تورم به زیر ۵۰ درصد معطوف کرده ولی به رغم تلاش مقامات این کشور، مردم همچنان از تورم بالا و کاهش قدرت خرید رنج می برند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، وقوع زلزله و خسارت مالی سنگین ۱۰۴ میلیارد دلاری آن و نیز اجرای برخی سیاست‌های پولی از سوی دولت اردوغان و نوع سیاست خارجی وی در منطقه در سالهای گذشته از جمله عوامل افول شاخص‌های اقتصاد ترکیه بوده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha