۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
بریکس به کاهش استثناگرایی آمریکا سرعت می بخشد
گلوبال تایمز مطرح کرد

بریکس به کاهش استثناگرایی آمریکا سرعت می بخشد

گسترش بریکس نشانه ای از ظهور جنوب جهانی بوده که کاهش استثناگرایی آمریکا را سرعت می بخشد.

بازار؛ گره بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا گزارشی با قلم «دنی هایفونگ» با عنوان « بریکس به کاهش استثناگرایی آمریکا سرعت می بخشد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

گسترش بریکس، نشانه ای از ظهور جنوب جهانی، نشان دهنده افول هژمونی ایالات متحده آمریکا و بستر ایدئولوژیک آن یعنی استثناگرایی آمریکایی است

گسترش بریکس، نشانه ای از ظهور جنوب جهانی، نشان دهنده افول هژمونی ایالات متحده آمریکا و بستر ایدئولوژیک آن یعنی استثناگرایی آمریکایی است. استثنا گرایی آمریکایی بر این باور است که ایالات متحده آمریکا بهترین کشور در جهان است و تسلط ایالات متحده را به عنوان ویژگی دائمی سیاست جهانی به تصویر می کشد.

انتظار می رود که متحدان و دشمنان فرضی به طور یکسان از دستورات اقتصادی، سیاسی و نظامی سیاستگذاران ایالات متحده آمریکا پیروی کنند - بدون توجه به عواقب آن برای توسعه حاکمیت خود.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس در اواخر آگوست همراه با علاقه فزاینده کشورهای جهان به عضویت در آن برگزار شد. تا پایان اجلاس، شش عضو جدید - آرژانتین، اتیوپی، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران- به آن پیوستند.

عضویت این کشورها در بریکس، نشانه‌ای قدرتمند از نظم جهانی چندقطبی است که در آن هیچ کشوری راه حل های صرفا نظامی را نمی‌پذیرد. در حالی که بریکس کشورهای ثالث را هدف قرار نمی دهد، گسترش آن پاسخ به خطراتی است که هژمونی آمریکا بر جهان تحمیل کرده است.

به عنوان مثال ایران چندین دهه تحریم های فلج کننده یکجانبه از سوی ایالات متحده را تجربه کرده است که باعث بی ثباتی اقتصادی و مشکلات اجتماعی برای آن در سطح ملی و جهانی شده است. پذیرفته شدن ایران در اولین توسعه بریکس، گواهی بر مخالفت این سازوکار با تحریم های یکجانبه و تعهد آن به توسعه صلح آمیز است.

ورود آرژانتین به بریکس را نمی توان از سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در برخورد با آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت خود جدا کرد

ورود آرژانتین به بریکس را نمی توان از سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در برخورد با آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت خود جدا کرد. اصلاحات نئولیبرالی که توسط ایالات متحده آمریکا تحت اجماع واشنگتن انجام شد، کمک زیادی به فقیر شدن اقتصاد آرژانتین کرده است. علاوه بر این صندوق‌های تامین قدرتمند وال استریت به نام «صندوق کرکس» از آرژانتین با هدر دادن ثروت این کشور سوء استفاده کرده‌اند.عضویت آرژانتین در بریکس گامی بزرگ به سوی حاکمیت اقتصادی است.

الحاق اتیوپی، مصر، عربستان سعودی و امارات به بریکس نشان دهنده تغییر قابل توجهی در محاسبات ژئوپلیتیکی در قاره آفریقا و غرب آسیا است. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا پایان تاریخ را اعلام کرد و به سرعت برای تامین منافع هژمونیک خود در این مناطق غنی از منابع جهان حرکت کرد.

این امر منجر به تهاجمات ویرانگر به کشورهای مستقل و تلاش های مداوم برای ایجاد روابط عمیق و نابرابر با دولت های دوست شد. روابط ژئوپلیتیکی آن با عربستان سعودی یکی از مهمترین روابط برای ایالات متحده بوده است. واشنگتن از طریق خرید ذخایر نفتی عظیم عربستان سعودی به دلار آمریکا، ارز اصلی ذخیره در جهان از پایان جنگ جهانی دوم، بر بازار انرژی جهان تسلط یافته است.

مصر، اتیوپی و امارات برای منافع گسترده تر ایالات متحده آمریکا و حفظ سلطه بر شمال آفریقا و غرب آسیا مهم بوده اند. مداخله ایالات متحده در امور این کشورها جهت پیوستن آنها به بریکس نقش داشت. کشورهای آفریقایی و غرب آسیا همگی هشدارهای جدی از سوی ایالات متحده آمریکا دریافت کرده اند مبنی بر اینکه ادامه تجارت با روسیه در جریان درگیری اوکراین می تواند منجر به تحریم ها و سایر اشکال مجازات شود.

اما حقیقت این است که بریکس صرفاً رد سیاست ایالات متحده آمریکا نیست. کشورهای جنوب جهان دارای منافع مشترک و در بسیاری موارد اقتصادهای مکمل هستند. بریکس نه تنها جایگزین های برد-برد برای سیستم مالی تحت رهبری ایالات متحده ارائه می دهد، بلکه از سیاست عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها نیز پیروی می کند. بنابراین به نفع جنوب جهانی است که روابط را بدون توجه به وضعیت روابطی که با ایالات متحده دارند، متنوع کنند.

بریکس تنها یکی از نمونه های متعدد قدرت رو به رشد جهان چندقطبی است. مکانیسم‌های چندجانبه در همه حوزه‌های توسعه نیز در حال رشد هستند، از سازمان همکاری شانگهای گرفته تا پروژه‌های تحت رهبری چین مانند طرح یک کمربند یک جاده. بنابراین گسترش تاریخی بریکس، امید و الهام بیشتری را به نظم جهانی تزریق می‌کند که شاهد ویرانی‌های بسیار زیادی از تک قطبی بودن به رهبری ایالات متحده آمریکا و بنیاد ایدئولوژیک آن استثناگرایی آمریکایی بوده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha