۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بازار مرغ در قفس کمبود و گرانی نهاده ها | دلالان پا در کفش دولت کردند
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار مرغ در قفس کمبود و گرانی نهاده ها | دلالان پا در کفش دولت کردند

اصفهان- از یک طرف کمبود و گرانی نهاده ها و از سویی دیگر بازار سیاهی که برای فروش این نهاده ها ایجاد شده مرغداران را به شکل عجیبی در قفس مشکلات به دام انداخته است.

عارف اصفهانی؛ بازار: در پی افزایش قیمت گوشت قرمز، قشر زیادی از جامعه به سمت خرید مرغ هدایت شدند؛ اما این محصول پروتئینی هم، چنان با نوسان قیمتی روبرو شد که نگذاشت بازار مرغ روی تعادل را به خود ببیند.

این شرایط باعث شده که تولید کنندگان نگران باشند؛ چرا که پایین نگه داشتن قیمت مرغ از سوی دستگاه‌های متولی باعث شده که دخل آنها به خرجشان نرسد.

به گفته تولید کنندگان، ثابت نگه داشتن قیمت مرغ، می تواند به شکل موقتی انجام شود و تا زمانی که قیمت کنجاله و سویا رو به افزایش باشد و تولید کننده به شکل های مختلف متضرر شود؛ نمی توان با این روش بازار مرغ را به سرمنزل مقصود رساند.

آشفتگی در بازار مرغ

ابراهیم خدایی، از جمله مرغداران اصفهانی است؛ او بیش از یک دهه است که در بازار مرغ فعالیت دارد و در رابطه با وضعیت تولید کنندگان مرغ به بازار می گوید: وضعیت نابسامان نهاده ها دست دلالان را در این بازار باز گذاشته به طوری که عده ای آمده اند و بازار آزاد راه انداخته اند. ما باید نهاده ها و خوراک را با اختلاف قیمتی بخریم که اصلاً برای ما به صرفه نیست. از یک طرف مرغداران ناچار هستند که به دلیل کمبود نهاده ها، کم کم خوراک تهیه کنند و مابقی کمبودهایشان را از بازار آزاد تهیه کنند، از سوی دیگر سهمیه ای که قول داده شده به ما تعلق نگرفت و همین عوامل باعث شده که قیمت مرغ برای مرغدار گران تمام شود.

این فعال بازار مرغ، درباره پایین آمدن قیمت مرغ به بازار می گوید: علت این مساله افزایش جوجه ریزی است زیرا تولید کننده به بهره وری روی آورده و با افزایش جوجه ریزی بالتبع قیمت مرغ هم پایین می آید اما اینها همه دست به دست هم داده تا تولید کنندگان را به خاک سیاه بنشاند.

نرخ های مصوب مرغ به زیان آنها تمام می شود و این باعث می شود که بخشی از فعالان بازار مرغ را بپراند و خیلی ها عطای تولید را به لقایش ببخشند و به کارهای دیگری روی بیاورند؛ آشفتگی که معلوم نیست چه زمانی به پایان می رسد

دیگر تولید کنندگان هم همین نظر را دارند؛ آنها معتقدند که نرخ های مصوب مرغ به زیان آنها تمام می شود و این باعث می شود که بخشی از فعالان بازار مرغ را بپراند و خیلی ها عطای تولید را به لقایش ببخشند و به کارهای دیگری روی بیاورند؛ آشفتگی که معلوم نیست چه زمانی به پایان می رسد.

بی نظمی در قیمت

گرچه از اواسط خرداد امسال با تدابیری که صورت گرفت و با افزایش میزان جوجه ریزی، روند رو به بهبود این آشفتگی در بازار اصفهان اتفاق افتاد و برخی حمایت‌های انجام‌ شده از سوی دولت باعث افزایش قیمت مصوب مرغ به ۷۳ هزار تومان، شد تا مرغدار رغبت پیدا کند که میزان جوجه ریزی خود را افزایش دهد و کمبود این محصول رفع شود اما بازار مرغ باز هم ثبات لازم را پیدا نکرد و به شکل چند نرخی در برخی فروشگاه ها عرضه شد.

حالا فقط کافی است سری به فروشگاه ها بزنید تا متوجه این قضیه بشوید که قیمت مرغ شمال با مرغ اصفهان و همچنین استان های مجاور فرق دارد. تا جایی که گاهی برخی مرغ ها تا کیلویی ۸۵ هزار تومان و ۱۰۵ هزار تومان هم در فروشگاه ها به فروش می رسد.

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال بازار که علت این بی نظمی در قیمت گذاری چیست به خبرنگار بازار می گوید: وارد شدن گوشت مرغ از استان های شمالی و مجاور به اصفهان باعث شده که این مرغ ها در فروشگاه ها چند نرخی شود.

گرچه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی تاکید می کند که بازرسان این سازمان مرتب در این رابطه بازرسی های لازم را انجام می دهند اما بازار مرغ قصد متعادل شدن ندارد چرا که تنها واردات مرغ نیست که مشکلات عدیده ای برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است بلکه نبود و کمبود نهاده ها و عدم اجرای وعده ها در زمینه تامین نهاده ها و سویا نیز از دیگر مسائلی است که بال و پر بازار مرغ را بسته است.

تعادل به بازار برمی گردد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار درباره نگرانی تولید کنندگان از نبود کنجاله و سویا و خوراک مرغ می گوید: این موضوع قابل قبول است و ما راهکار مناسبی از سوی وزارتخانه و تیم مدیریتی استان برای این موضوع اندیشیدیم و با تعاملاتی که انجام شده این موضوع حل شده است اما به هر حال توزیع این حجم از سویا زمان زیادی نیاز دارد و ما از تولید کنندگان انتظار صبوری بیشتری را داریم.

وی در پاسخ به این سوال که این اتفاق قرار است به چه شکل انجام شود، اظهار داشت: ما با چند شرکت خصوصی وارد کننده که از قبل این نهاده ها را تهیه کرده بودند وارد مذاکره شدیم و قرار بر این شد که آنها برایمان سویا ارسال کنند که در حال انجام است با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نیز مقدار زیادی سویا در سامانه بازارگاه بارگذاری کرده است و این محموله به زودی از جنوب کشور به اصفهان خواهد رسید.

در پی حذف ارز ترجیحی بسیاری از مرغداران نتوانستند در این بازار دوام بیاورند چرا که همسو با این اتفاق خرید نهاده ها برای آنها بسیار گران تمام می شد

با تمام اینها زمانی که تولید برای تولیدکننده گران تمام می‌ شود نمی‌ توان انتظار داشت با تولید گران، مرغ ارزان در بازار عرضه شود.

در این میان دولت نیز قرار بود با حذف ارز ترجیحی ۳۰ هزار میلیارد تومان در اختیار بخش تولید دام و طیور قرار دهد تا این بازار متعادل گردد ولی به این علت که حمایت های دولتی به طور کامل اتفاق نیفتاد بازار مرغ هم به تعادل نرسید.

این همان موضوعی است که علی امینی، کارشناس کشاورزی به بازار می گوید و در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر بازار مرغ گذاشت می گوید: در پی حذف ارز ترجیحی بسیاری از مرغداران نتوانستند در این بازار دوام بیاورند چرا که همسو با این اتفاق خرید نهاده ها برای آنها بسیار گران تمام می شد و در کنار آن تولید کننده با قیمت ثابتی روبرو بود و با توجه به اینکه تولید گوشت مرغ فرآیندی زمانبر است تولید کننده تا رسیدن به نتیجه باید زمان زیادی را می گذاشت تا یک جوجه به مرغ گوشتی قابل مصرف تبدیل شود و همین تولید کننده را متضرر می کرد.

البته به اعتقاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تدابیر انجام شده تعادل در بازار مرغ اصفهان نسبت به سایر استان ها در وضعیت بهتری است و فعالان این حوزه خسارات کمتری دیده اند. تا جایی که اصفهان در تولید گوشت از تأمین نیاز خود فراتر رفته و امروز میزان جوجه ریزی در استان به هشت میلیون در ماه رسیده است. آنطور که ایراندوست گفته هم اینک هیچ نگرانی در تولید گوشت و مرغ نداریم اما قیمت تمام شده گوشت بالاست و این گناه کشاورز و دامدار نیست، زیرا قیمت نهاده شش برابر شده و لازم است حمایت‌ هایی برای بخش مصرف کننده صورت گیرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha