۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
ایرانیان خارج از کشور بدون دغدغه به کشور سفر کنند
وزیر امور خارجه:

ایرانیان خارج از کشور بدون دغدغه به کشور سفر کنند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایرانیان دوتابعیتی را هرگز تهدید نمی‌دانیم بلکه فرصتی برای ایران و جهان می‌دانیم، از همه ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد که گرفتار تبلیغات کاذب ایران هراسانه نشوند.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه ۲۰ شهریور ماه در کارگروه کنسولی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور طی سخنانی گفت: یکی از دغدغه‌های ایرانیان در اقصی نقاط دنیا رفع مشکلات کنسولی است. برای ایرانیان در سراسر دنیا حفظ هویت خیلی مهم است.

وی بیان کرد: براساس آمارهای ما ۵.۲ میلیون ایرانی به صورت رسمی در کشورهای مختلف حضور دارند و این دسته از ایرانیان حداقل یک مرتبه برای خدمات کنسولی به نمایندگی‌های ما در خارج از کشور مراجعه داشتند و صرفنظر از گرایش، نگاه و دین و قومیت، دریافت شناسنامه برای فرزندانشان یک اولویت است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری به دستگاه دیپلماسی این است که ایرانیان خارج از کشور را فراموش نکنید، اینها فرزندان ایران هستند و رابطه اینها با ایران را باید هر روز قوی‌تر کنید و فرزندان آنها بتوانند راحت با ایران ارتباط بگیرند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه خرسندیم که ایرانیان خارج از کشور به راحتی به ایران سفر می‌کنند، یادآور شد: علی‌رغم تبلیغات کاذب ایران هراسانه شاهد حضور میلیونی ایرانی‌ها در فصل‌های مختلف در داخل کشور هستیم.

وی یکی از وظایف اصلی وزارت امور خارجه را ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر به ایرانیان خارج از کشور برشمرد و گفت: آقای رئیس جمهور نیز توجه اکید به مسأله ایرانیان خارج از کشور دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: کارگروه کنسولی تلاش می‌کند که شرایط بهتری را برای ایرانیان فراهم کند. در چارچوب دولت، ‌ نیروهای مسلح، قوه قضائیه، مجلس و صدا و سیما کارگروه ویژه‌ای را در وزارت امور خارجه تشکیل داده‌ایم که در چارچوب سامانه پرسمان تردد فعالیت می‌کند. ایرانیان خارج از کشور صفحه اول گذرنامه ایرانی خود را بر روی این سامانه قرار می‌دهند و در کمتر از ۱۰ روز کارگروه متشکل از همه بخش‌های امنیتی، قضایی و کنسولی، وضعیت این فرد را رسیدگی می‌کنند و به این فرد اعلام می‌شود که به راحتی می‌تواند به کشور تردد کند. از زمانی که این سامانه به راه افتاده و در دو سال گذشته، گاها تا هفت مورد در سال یک فرد بدون هیچگونه دغدغه و نگرانی به کشور سفر کرده است.

وی گفت: از جمله خدماتی که امروز بحث شد خدمات کنسولی دیجیتال است. این خدمات را از هفته جاری به صورت آزمایشی شروع کردیم و روی اسناد و مدارک ساده‌تر کار را شروع کردیم و هماهنگی‌هایی با بخش‌های ذیربط داریم که این خدمات را به صورت امن و مطمئن در اختیار ایرانیانی قرار دهیم که برای رسیدن به خدمات کنسولی ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند. از جمله ایرانیانی که در کانادا زندگی می‌کنند که در حال حاضر روابط دیپلماتیک بین دو کشور برقرار نیست و این را متناسب با امنیت شبکه‌ای که همکاران ایجاد می‌کنند به سایر بخش‌ها توسعه می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز در ۲۵ نمایندگی ما در خارج از کشور کارت ملی صادر می‌شود و این نمایندگی‌ها در حال افزایش است.

وزیر خارجه با اشاره به گردهمایی ایرانیان خارج از کشور در اسفند سال گذشته در تهران و اینکه برخی از ایرانیان در کشورهایی زندگی می‌کنند که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیست مثل افغانستان و سوریه و برخی کشورهای دیگر عنوان کرد: این کارگروه مصمم است در اولین نشست شورای عالی ایرانیان مصوبه‌ای داشته باشیم که ارائه خدمات کنسولی را با تعرفه پایین را برای این بخش از ایرانیان در نظر بگیریم.

وی به موضوع نظام وظیفه و دغدغه ایرانیان خارج از کشور در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: راهکارهایی در این خصوص ارائه شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه قانون جامع حمایت از ایرانیان مراحل تصویب خود را در دولت پشت سر گذاشته و در کمیسیون تخصصی در مجلس از مرحله تأیید و بررسی گذشته، ‌گفت: این قانون در دستورکار صحن علنی مجلس قرار دارد. این قانون ضمن اینکه در خصوص تسهیل ارائه خدمات کنسولی و روان‌تر کردن تردد ایرانیان به سرزمین مادری بازنگری کرده، نگاه ویژه‌ای به مسأله ایرانیان دوتابعیتی دارد که در چارچوب قانون مدنی بتوانیم تسهیلاتی را فراهم کنیم که این دسته از ایرانیان را که ما هرگز آنها را تهدید نمی‌دانیم، بلکه فرصتی برای ایران، جمهوری اسلامی ایران و همه جهان می‌دانیم.

وزیر خارجه با بیان اینکه ایرانیان در هر کجای عالم هستند منشأ خدمات گسترده‌ای بوده‌ و هستند، اظهار داشت: در همین جلسه یک‌بار دیگر از همه ایرانیان عزیز دعوت می‌کنیم که بدون دغدغه به سفرهای خودشان به ایران با همین علاقه، گرمی و نشاطی که در شرایط فعلی حاکم است ادامه دهند و گرفتار تبلیغات کاذب ایران‌هراسانه نشوند.

وی از نسل‌های جدید ایرانیان خارج از کشور برای سفر به ایران دعوت کرد و گفت: ایران متعلق به همه ایرانیان است. بدون دغدغه به کشور سفر کنید. به آنها خوشامد می‌گوییم و ظرفیت‌های خوبی برای جذب، به کارگیری و استفاده از دانش و تجربه ایرانیان عزیز در دولت آقای رئیسی فراهم شده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha