۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۲
موافقت بایدن با معافیت از تحریم بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال پولهای ایران

موافقت بایدن با معافیت از تحریم بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال پولهای ایران

دولت بایدن با صدور معافیت از تحریم برای بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران موافقت کرد.

به گزارش بازار، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزادسازی شش میلیارد دلار داریی‌های مسدود شده ایران موافقت کرد.

دولت بایدن با صدور معافیت برای بانک‌های بین‌المللی برای انتقال این میزان از دارایی‌های مسدود شده ایران، زمینه اجرای این توافق را فراهم کرد.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز طی گزارشی مدعی شده بود که به جزئیاتی درباره توافق بین تهران و واشنگتن برای آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران و آزادی تعدادی از زندانیان دو طرف دست یافته است.

در این گزارش آمده است که هنگامی که شش میلیارد دلار از منابع مالی ایران در اوایل هفته آینده به بانک‌های قطر منتقل شود، یک برنامه طراحی‌شده دقیق آغاز می‌شود که منجر به خروج پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده از ایران و تعداد مشابهی از زندانیان ایرانی در ایالات متحده می‌شود.

در ادامه آمده است که به عنوان اولین گام، ایران در تاریخ دهم آگوست چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین آزاد کرد و در آنجا به نفر پنجمی که از قبل در هتلی نامشخص در حبس خانگی بود، پیوستند. در اواخر همان روز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده، این اقدام را اولین گام از روندی خواند که منجر به بازگشت آنها به خانه می‌شود.

دولت ایالات متحده گفته است که از جمله زندانیانی که از ایران خارج می‌شوند، «سیامک نمازی» ۵۱ ساله، «عماد شرقی» ۵۹ ساله و همچنین «مراد طاهباز» ۶۷ ساله هستند.

هویت چهارمین و پنجمین آمریکایی که به گفته دو منبع یکی از آنها زن است، فاش نشده است. رویترز نتوانست مشخص کند که کدام زندانیان ایرانی توسط ایالات متحده مبادله خواهند شد.

یک منبع آگاه در مورد این گفت‌وگوها گفت که دوحه حداقل هشت دور از مذاکرات با حضور مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی که در هتل‌های جداگانه نشسته بودند و از طریق دیپلماسی شاتل صحبت می‌کردند، برگزار کرد که جلسات ابتدایی عمدتاً بر موضوع هسته‌ای و جلسات بعدی بر آزادی زندانیان متمرکز بود.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha