۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
فرصت طلایی راه آهن اینچه برون | عدم پذیرش FATF مانعی برای بهره برداری از تبادلات کالا
مدیرعامل شرکت بهینه ترابر آژور مطرح کرد

فرصت طلایی راه آهن اینچه برون | عدم پذیرش FATF مانعی برای بهره برداری از تبادلات کالا

گرگان- اقدم، مدیرعامل شرکت بهینه ترابر آژور و مجری نخستین قطار کانتینری روسیه به ایران، گفت: مسیر اینچه برون بهترین فرصت برای توسعه تبادل تجاری با کشورهای منطقه و اتصال روسیه به عربستان و هند است.

مصطفی بریانی اقدم در گفتگو با خبرنگار بازار درباره عبور نخستین قطار کانتینری روسیه از اینچه برون به بندرعباس، اظهار کرد: ایده اولیه بهره گیری از این مسیر آنجا شکل گرفت که طبق بررسی ها به این نتیجه رسیدیم در کریدور شمال به جنوب، اینچه برون بهترین مسیر را متصل می کند.

مدیرعامل شرکت بهینه ترابر آژور درباره مزیت های این مسیر گفت: یک دلیل این است که بخش عمده معادن روسیه در شرق این کشور قرار دارد و سایر مسیرهای موجود از طریق غرب روسیه منتقل شود.

وی ادامه داد: سایر مسیرهای موجود علاوه بر مسافت طولانی هزینه زیادی بر دوش تاجران می گذارد در حالی که مسیر اینچه برون علاوه بر نزدیک شدن مسیر، کوتاه شدن زمان حمل و نقل، نبود درگیری های سیاسی و امنیتی که بعضی کشورها دارند، کاهش آسیب های محیط زیستی، هزینه های تجاری را هم کاهش پیدا می کند.

اقدم درباره مزیت این نسبت به تردد دریایی هم گفت: همچنین از ترخیص های دریایی و تحمیل هزینه های اضافی نیز در این مسیر خبری نیست و به همین دلیل بارگیری اضافی هم وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که شرایط منطقه ارتباط کشورها را به هم نزدیکتر کرده است، گفت: توسعه این مسیر امکان اتصال روسیه را به عربستان و هند فراهم می کند و به توسعه تجارت منطقه کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه ترابر آژور بزرگترین مشکل کشور را تحریم و اف ای تی اف (FATF) عنوان کرد و گفـت: ما در پیمان های مختلف بین المللی حضور داریم ولی چون عضو اف ای تی اف نیستیم امکان جابجایی پول به راحتی نداریم.

وی با بیان این که عضویت در شانگهای و بریکس یک مزیت مهم است اما مشکل انتقال پول را برطرف نکرده، ادامه داد: ۹۰ درصد مشتریان ما می گویند چون عضو اف ای تی اف نستیم امکان تبادل پول با ما را ندارند.

اقدم پیش بینی انتقال بار از کریدور شمال به جنوب توسط روسیه را ۶۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ما بارهای زیادی داریم که از مرز ترکمنستان امکان جابجایی دارند اما مجبور هستیم به دلیل نبود اف ای تی اف، بار را با عنوان کشورهای دیگر جابجا کنیم که هزینه های زیادی به ما تحمیل می کند.

وی کریدور شمال به جنوب از مرز اینچه برون را بسیار سودآور برای کشور دانست و گفت: اگر بتوانیم موانع را برطرف کنیم این مسیر بااستقبال بین المللی مواجه خواهد شد و علاوه بر درآمدهای بسیار ترانزیتی و گمرکی و کمک به ایجاد اشتغال، در رونق زیرساخت و جذب سرمایه گذار هم موثر است.

اقدم توضیح داد: اگرشرایط مملکت درست شود کشورها در توسعه زیرساخت هم سرمایه گذاری خواهند کرد مثل سرمایه گذاری قزاقستان در باکو یا سرمایه گذاری چین و هند در عربستان.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha