۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
زورآزمایی تورم و سیاست های ضد تورمی در بورس| تاثیرگذاری عوامل داخلی و خارجی بر بورس به زودی
بازار گزارش می دهد؛

زورآزمایی تورم و سیاست های ضد تورمی در بورس| تاثیرگذاری عوامل داخلی و خارجی بر بورس به زودی

تابلوی معاملات بورس در هفته های اخیر نشان می دهد که بازار فعلا هیجانی بوده و  تاثیرگذاری عوامل داخلی و خارجی بر بورس به زودی نمایان می شود.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بازار سهام در روزهای اخیر سردرگم است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید شوک های مثبتی به بازار داده شود تا پول های خفته در کارگزاری ها دوباره وارد جریان معاملات شوند.

تقریباً در هفته اخیر روند معاملات به سمت پایین حرکت کرده اما گزارش ها حکایت از این دارد که سرانه خریدار در حال افزایش و سرانه فروش روندی کاهشی پیدا کرده و بخشی از این مسأله ناشی از هیجانات و وضعیت قیمت ها در بازار جهانی است.

بازار جهانی می تواند تاثیر بلندمدتی بر بورس داشته باشد

در شرایط کنونی اثر هیجانات موقت است اما روند معاملات بازار جهانی می تواند تاثیر بلندمدتی بر بورس داشته باشد. فعالان اقتصادی در روزهای اخیر منتظر آمارهای مهمی در بازار بودند تا تکلیف معاملات مشخص شود داده‌های بهای مصرف‌کننده ماه آگوست ایالات شاخص CPI ماهانه ۰.۵ درصد افزایش یافته، در حالی که انتظار می رفت شاخص خالص ۰.۲ افزایش یابد. بنابراین بازارها انتظار ندارند که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش دهد و همین مسأله بر بورس تاثیر می گذارد.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که باتوجه به داده‌های کلان اقتصادی و در صورت تثبیت یا بهبود شرایط اقتصادی کشور می توان انتظار افت دلار تا محدوده ۴۰ هزار تومان را داشت، ولی در صورت نابسامانی و ناهماهنگی اقتصادی می توان به اعداد حوالی ۷۰ هزار تومان نیز نیم نگاهی داشت

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه روند نزولی کوتاه مدت نرخ ارز در بازار بسیار ضعیف است که همین امر باعث به حاشیه بردن برخی تارگت‌های نزولی در محدوده ۴۴ هزار تومان می شود، اما به هر حال باتوجه به داده‌های کلان اقتصادی و در صورت تثبیت یا بهبود شرایط اقتصادی کشور می توان انتظار افت دلار تا محدوده ۴۰ هزار تومان را داشت و در صورت نابسامانی و ناهماهنگی اقتصادی می توان به اعداد حوالی ۷۰ هزار تومان نیز نیم نگاهی داشت.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه بازار سرمایه هنوز خود را با موج های تورمی و جهش های قبلی نرخ ارز به روز نکرده است، افزود: بورس با تاخیر به تغییرات تورمی بازار جهانی و نرخ ارز واکنش نشان می دهد و از آنجایی که هم اکنون به نحوی که ارزش دلاری آن در کم ترین سطوح خود قرار دارد نمی توان انتظار داشت که تاثیرات نوسانات بازار جهانی و تغییر لحظه ای نرخ ارز را بر تابلوی معاملات شرکت ها بتوان مشاهده کرد، اما اثر آن با تاخیر زمانی ۳ الی ۵ ماهه در کلیت بازار ظاهر می شود.

تاثیر متغیر های داخلی و خارجی بر بازار

نرخ تورم آمریکا بسیار مهم است، زیرا انتشار گزارش تورم ماهانه قوی‌تر از حد انتظار می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را بیشتر کند.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازارهای مالی از دیگر بازار های موازی و همچنین بازار های جهانی اثراتی را پذیرا می شوند، به خبرنگار بازار گفت: واضح است که عوامل و متغیر های داخلی و خارجی و قیمت ها در بازارهای جهانی بر بازار سرمایه ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثراتی را با تاخیرهای زمانی ایجاد می کنند.

هابیل خاوری افزود: این موضوع حائز اهمیت است که یک تحلیلگر و معامله گر بتواند همبستگی بین متغیرها و بازارها را چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ زمانی مورد سنجش دقیق قرار دهد تا بتواند پیش بینی های دقیق تری را از مسیر بازار داشته باشد.

به گفته هابیل خاوری از منظر بازارهای جهانی، نمی توان انتظار تاثیر لحظه ای داشت و حداقل نوسانات قیمت های جهانی با تاخیر زمانی ۶ ماهه بر بازار سرمایه اثر گذار هستند

وی با بیان اینکه بدون استفاده از آزمون های آماری، متغیر ها و بازار ها را نمی توان بهم ربط داد، تصریح کرد: حتی این که بخواهیم منتظر نوسانات بورس ایران در پی افزایش یا کاهش لحظه ای قیمت های جهانی در یک روز باشیم کاری بسیار اشتباه است، ولی متاسفانه باتوجه به سرعت گردش اطلاعات و رواج فضای مجازی و منتشر شدن اخبار و تحلیل های بی پایه و اساس روزانه شاهد مقایسه هایی که جز دسته رگرسیون کاذب بوده هستیم.

او افزود: از طرفی سیاست های انقباضی فدرال رزرو در پی افزایش نرخ بهره و همچنین با توجه به روند ۵۰ ساله نرخ بهره در آمریکا که سقف این چرخه بر روی ۲۰ درصد و کف آن بر رو ۰/۲۵ درصد قرار دارد، ظاهرا در ابتدای افزایش نرخ بهره هستیم و در حال حاضر در عدد ۵/۵ ایستاده است.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می تواند بازار های جهانی را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: طبیعتاً نوسانات منفی با تاخیر زمانی در صورت های مالی و گزارش شرکت ها نیز منعکس می شود؛ در نتیجه از منظر بازارهای جهانی، نمی توان انتظار تاثیر لحظه ای داشت و حداقل نوسانات قیمت های جهانی با تاخیر زمانی ۶ ماهه بر بازار سرمایه اثر گذار هستند.

او ادامه داد: ولی از این موضوع نیز نباید غافل شد که عده‌ای انتظار نوسان متناظر بازارهای جهانی و داخلی را دارند که این استنباط اشتباه و باعث ایجاد برخی هیجان های معکوس در معاملات می شود.

به گفته خاوری؛ از طرفی در این مدت شاهد این امر بوده‌ایم که نرخ های جهانی در کامودیتی ها اغلب سقف‌های جدیدی ثبت کرده اند، ولی بازار سرمایه ایران روندی معکوس در پیش گرفته است.

نرخ ارز در روندی خنثی با ماهیت نزولی

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: در خصوص اثر گذارترین متغیر بر بازار سرمایه می توان ادعا کرد که نرخ ارز، از منظر ارزش در کوتاه مدت نمی توان انتظار رشد شارپ داشت و به نظر تا پایان ۱۴۰۲ نرخ ارز در روندی خنثی با ماهیت نزولی طی مسیر کند، اما این نکته را نباید نادیده گرفت که مادامی که نرخ ارز به صورت مصنوعی در کشور کنترل شود جهش ارزی دیر یا زود مجدد رخ خواهد داد و نمی توان نرخ ارز را به صورت مصنوعی کنترل نمود.

به گزارش بازار، در حال حاضر مجموع ارزش دلاری بورس ایران شامل بورس تهران، فرابورس ایران و بازار پایه مجددا از ۱۶۰ میلیارد دلار رشد کرده و در حال حاضر به ۱۷۵ میلیارد دلار رسیده و در همین محدوده باقی مانده است.

بورس ایران در محدوده ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد دلار ارزندگی دارد. به نظر می‌رسد موج صعودی فعلی بتواند شرایطی را ایجاد کند که ارزش دلاری بورس ایران تا بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار حتی ۲۰۰ میلیارد دلار بالا برود. ارزش دلاری بورس ایران از ابتدای سال ۱۴۰۱ دارای یک روند نزولی بوده و اگر در این موج از ۱۸۰ بالاتر برود می توان گفت این روند نزولی شکسته شده، هرچند هنوز نمی‌توان گفت روندی شکل گرفته است.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha