۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
طرح فرهنگ سازمانی در صنعت نفت کلید خورد

طرح فرهنگ سازمانی در صنعت نفت کلید خورد

طرح فرهنگ سازمانی به همت گروهی متشکل از ستاد وزارت نفت و چهار شرکت اصلی وزارت نفت از سال ۱۴۰۱ در صنعت نفت آغاز شد.

به گزارش بازار، علی ستوده صبح امروز (۲۰ شهریورماه) در نشست تخصصی تجربه‌نگاری تعالی فرهنگ و سلامت اداری با حضور مانی آرمان، مشاور پروژه و فتاح آقازاده، مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ‌سازمانی و سلامت اداری، گفت: منابع انسانی در ابتدا جایگاه اداری داشته که هم‌اکنون حامی کارکنان است و نقش‌های راهبردی را در سازمان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی مجموعه‌ای است که باید جایگاه را برای تغییر فراهم کند، افزود: ما افزون بر نقش راهبردی، نقش تغییر در سازمان را ایفا می‌کنیم از این رو در منابع انسانی دو حوزه خرد و کلان وجود دارد که حوزه‌های کلان بسیار اثرگذار هستند و زمینه را برای منابع انسانی فراهم می‌کنند مانند راهبردهای منابع انسانی که از کلیدی‌ترین بخش‌های این حوزه تلقی می‌شوند.

مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت ادامه داد: حوزه‌های مورد بحث دیگر حوزه فرهنگ‌ سازمانی، مدیریت دانش و فناوری‌های حوزه منابع انسانی است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد، همچنین موضوع توسعه سازمانی (OD) از حوزه‌های کلیدی و کلان است که در ساختارهای سازمانی مابه‌ازای چندانی ندارد و تنها در سطح حاکمیتی سازمان، ردپایی از سمت‌های سازمانی وجود دارد، همچنین حوزه خرد منابع انسانی شامل امور کارکنان و پشتیبان است که مانند چرخ‌دنده‌هایی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و باهم سازمان را به جلو می‌برند.

ستوده با بیان اینکه فرهنگ سازمانی زمینه نگرش و عملکرد سازمان است و با توجه به نقشی که دارد بسیار اثرگذار است تصریح کرد: در صنعت نفت فرهنگی غنی با عمر بیش از ۱۱۰ سال وجود دارد که این فرهنگ نقشی برجسته را برای مدیران ایفا می‌کند و عملکردشان را در قالب یک چارچوب بررسی می‌کند که به مرور زمان این فرهنگ به فراموشی سپرده شد و اکنون انتظارها را از فرهنگ صنعت نفت به خوبی برآوده نمی‌کند و از علل این تغییر می‌توان به تغییر فرهنگ عمومی کشور، تغییر گروه‌های مدیریتی و ورود نسل‌های مختلف به سازمان اشاره کرد.

وی درباره دلایل اهمیت این فرهنگ گفت: فرهنگ عملکرد سازمان و کارکنان را تعیین می‌کند و پشتیبان راهبرد سازمان است و اگر سازمانی راهبرد داشته باشد و فرهنگ حامی آن نباشد همه برنامه‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند از این رو با توجه به مسئولیتی که در اداره کل آموزش برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحولی وزارت نفت داشتیم به سمت پروژه‌ای علمی و حرفه‌ای در حوزه فرهنگ سازمانی حرکت کردیم.

مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت افزود: هشت شرکت نفتی موفق جهان را انتخاب و دیدگاه‌های خبرگان صنعت نفت را بررسی کردیم و بانکی از ارزش‌ها تشکیل دادیم و ۶ ارزش اختصاصی را انتخاب کردیم.

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ‌سازمانی و سلامت اداری، یادآور شد: مهم‌ترین نکته موضوع استخراج ارزش‌های اقتصادی خود دستگاه است زیرا ارزش‌ها سرفصل‌های برنامه‌ ارتقای فرهنگی سازمانی را تعیین می‌کند و محصولات مختلف باید مبتنی بر همین ارزش‌ها باشند.

آرمان گفت: پروژه ما گروهی متشکل از ستاد وزارت نفت و چهار شرکت اصلی وزارت نفت است که این گروه دو کتاب در حوزه فرهنگ‌سازمانی تدوین کرده و پروژه فرهنگ‌سازمانی از پارسال آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه سازوکاری است که می‌توان از طریق آن عملکرد نیروی انسانی را بهبود بخشید و توسعه را نوعی سرمایه‌گذاری می‌دانیم، تصریح کرد: سازوکار دیگر که منجر به ارتقای عملکرد انسانی می‌شود، سازوکار فرهنگی است و باید در سازمان‌ها درباره به‌کارگیری سازوکارها تصمیم‌گیری شود و در اثربخشی این سازوکارها اختلاف‌نظر وجود دارد.

کد خبر: ۲۴۲٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha