۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
پیشنهاد قیمت های استانی برای محصولات کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد

پیشنهاد قیمت های استانی برای محصولات کشاورزی

علی ‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار محصولات کشاورزی شفافیت ندارد، گفت: داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای تولید و قیمت‌گذاری منطقه‌ای و استانی بازار بخش کشاورزی را شفاف می‌سازد.

بازار؛ گروه کشاورزی: محسن علی ‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سپیدان و بیضاء، بازار محصولات کشاورزی را غیرشفاف خواند و گفت: بازار کشاورزی به هیچ وجه شفافیت ندارد و متاسفانه محصولات کشاورزی ما تنها درگیر دلال بازی و  سفته بازی شده است. به طوری که در حال حاضر یک سوم از آنچه که در بازار فروش می‌رود به دست بهره بردار و تولیدکننده نمی‌رسد.

علی ‌زاده خاطرنشان کرد: وقتی هزینه‌های تمام شده یک محصول را محاسبه و به علاوه ۳۰ درصد کنیم و سپس آن را توسط یک فروشنده به دست مصرف کننده برسانیم، آن موقع می‌توانیم بگوییم که بازار محصولات کشاورزی شفافیت دارد. اما متاسفانه امروز بسیاری از قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد درگیر بازی‌های دلالان شده است.

برنامه‌ریزی برای تولید محصولات کشاورزی؛ اولین موضوع مد نظر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص عمده دلایل شفاف نبودن بازار نیز گفت: عدم شفافیت بازار عمدتا به این دلیل است که برنامه‌ریزی دقیقی برای قیمت‌گذاری از قبل وجود نداشته است. از سوی دیگر ما هیچ برنامه‌ریزی دقیقی برای تولید نیز نداریم و نمی‌دانیم در کدام مناطق از کدام محصول چقدر باید تولید کنیم.

علی ‌زاده افزود: ما معتقدیم که قیمتگذاری باید منطقه‌ای و استانی باشد؛ یعنی به عنوان مثال قیمت گوجه در استان فارس با قیمت همین محصول در استان خوزستان متفاوت باشد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم قیمت گذاری را به صورت منطقه‌ای و استانی انجام دهیم و از آن طرف یک سامانه دقیق نیز وجود داشته باشد و بتوانیم در این سامانه نیز قیمت‌ها را از قبل اعلام کنیم می‌توان گفت شفافیت در قیمت‌ها بوجود می‌آید در غیر این صورت خیر.

علی زاده در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان نماینده مجلس در راستای شفاف سازی بازار محصولات کشاورزی چه برنامه ای دارید، گفت: قطعا در ابتدا بایستی در کمیسیون تخصصی کشاورزی شنونده نظر دیگر اعضا نیز باشیم چون مطمئنا این دوستان نیز برنامه‌هایی برای شفاف سازی دارند. اگرچه شنیده‌ها حاکی است اولین موضوع مورد نظر در کمیسیون کشاورزی، در خصوص برنامه‌ریزی تولید است.

وی افزود: بنابراین اگر برنامه‌ریزی تولید محصولات کشاورزی را بتوانیم به طور درستی اجرا کنیم مطمئنا می‌توانیم در قیمت‌گذاری محصولات نیز نقش داشته باشیم.

کد خبر: ۲۴٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha