۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
تبادل تجربیات زیست محیطی میان ایران و عربستان

تبادل تجربیات زیست محیطی میان ایران و عربستان

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان گفت: وظیفه اسلامی ما است که طرح های مختلف محیط زیستی خود را بدون استثنا با کشورهای همسایه به اشتراک بگذاریم.

به گزارش بازار، در حاشیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار، ضرورت تبادل تجربیات زیست محیطی ایران و عربستان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با أیمن بن سالم، مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان دیدار و گفتگو کرد.

سلاجقه در این دیدار گفت: ایران و عربستان تجارب ارزنده و ظرفیت‌های زیست محیطی مختلفی دارند که می‌توانند با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی با تأکید بر این که رایزنی‌های دوجانبه، چند جانبه و بین‌المللی ایران، سبب همگرایی در جهان شده، افزود: ایران و عربستان اشتراکات زیادی دارند ولی دشمنان می‌خواهند بین دو کشور فاصله ایجاد کنند و ضرر این دشمنی برای کشورهای اسلامی و سود آن برای دشمنان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ما معتقدیم که دین و احکام مشترک ما سبب سعادت بشر است و با همکاری با یکدیگر می‌توانیم روزهای خوبی را برای جهان اسلام رقم بزنیم.

سلاجقه با اشاره به آشنایی ایران و عربستان با توفان‌های گرد و غبار، گفت: مردم ایران به ویژه در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، آشنایی زیادی با این قضیه دارند.

وی بیان داشت: به غیر از موضوعات مربوط به خشکی، ایران و عربستان در دریا هم اشتراکات زیادی دارند و باید در کنار هم، برای جلوگیری از آلودگی دریا نیز اقدام کنیم.

در ادامه جلسه، مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان بابت میزبانی گرم و برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار، از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و گفت: برخی گمان می‌کردند که رابطه ایران و عربستان قطع شده، ولی من ساکن مکه هستم و سال‌ها میزبان حجاج ایرانی بودیم؛ با آنها بر سر یک سفره نشستیم و گفتگو داشتیم و معتقدم که روابط ما با ایران هرگز قطع نشده بود.

أیمن بن سالم افزود: روابط اسلامی قوی، دو کشور ایران و عربستان را به هم گره زده و ما به دنبال روابط بیشتر هستیم تا آینده بهتری برای دو کشور رقم بخورد.

وی یادآور شد: گرچه عربستان منطقه‌ای صحرایی است ولی تحت تأثیر گرد و غبار کشورهای همسایه هم قرار گرفته و این نشان می‌دهد که باید برای رفع این معضل، حتماً به صورت بین‌المللی اقدام شود.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان خاطرنشان کرد: این وظیفه اسلامی ما است که طرح های مختلف زیست محیطی، دستاوردها و تجربیات خود را بدون استثنا با کشورهای همسایه به اشتراک بگذاریم؛ ما به دنبال همکاری منطقه‌ای برای حل مشکلات ناشی از ریزگردها هستیم.

أیمن بن سالم بیان داشت: محمد بن سلمان با توجه به اهمیت محیط زیست، دو طرح بزرگ زیست محیطی شامل برنامه سبز و طرح سبز خاورمیانه را کلید زد و از کشورهای دیگر هم خواست تا در این طرح مشارکت جویند؛ لذا همکاری ایران با ما در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین درباره مرکز هواشناسی منطقه‌ای در عربستان توضیح داد: این مجموعه شامل سه مرکز فرعی هواشناسی منطقه‌ای برای مبارزه با توفان و هشدارهای زود هنگام، مرکز منطقه‌ای پیش بینی تغییرات آب و هوایی و مرکز برنامه‌ریزی منطقه‌ای بارورسازی ابرها است.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان اضافه کرد: در این مرکز پژوهش‌های علمی انجام، منابع گرد و غبار تعیین و علل رشد این پدیده بررسی می‌شود و فعالیت های این مرکز مورد تأیید سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

أیمن بن سالم تأکید کرد: در حال حاضر امکان همکاری میان ایران عربستان از طریق این مرکز فراهم است و ما از انتقال تجربیات و تبادل دانش بین دو کشور استقبال می‌کنیم تا شاهد حداقل مشکلات محیط زیستی در منطقه باشیم.

کد خبر: ۲۴۲٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha