۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
نقش دولت در پازل مبهم بورس| مصوبات حمایتی جریان بنیادی سهم‌ها را تقویت می کند
بازار گزارش می دهد؛

نقش دولت در پازل مبهم بورس| مصوبات حمایتی جریان بنیادی سهم‌ها را تقویت می کند

مهرماه بازار این قابلیت را خواهد داشت که با کمک گزارش‌های ماهانه و سپس میان دوره‌ای کمی از فضای بدبینی فاصله بگیرد و افشای مصوبات حمایتی نیز جریان بنیادی سهم‌ها را تقویت کند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس هنوز در ترند صعودی باقی مانده است و این ریزموج های نزولی نگرانی ندارد، هرچند برخی هم کمی به بازار بدبین هستند در حالی که بازار بعد از یک رشد مقطعی به استراحت‌های کوتاه مدتی احتیاج دارد.

با توجه به اینکه پیش بینی می شد بعد از یک مرحله رشد بورس وارد اصلاح زمانی و درجا زدن شود سپس حرکت جدید که در این سطح آغاز کند؛ هرچند اتفاقات و رویدادهایی هفته گذشته خوشبینی ایجاد کرده بود و بی‌رمقی، رکود و کم‌تحرکی بازار این هفته را کمی دور از انتظار بود.

رضا روحی، کارشناس: اتفاقات مثبت برای گروه خودرو و شفاف سازی بیشتر شرکت‌ها از نرخ تسعیر و همچنین تحولات مهم در حوزه سیاسی می تواند در بازار اثر مثبت بگذارند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه آرام آرام شاخص از لاک تدافعی خود خارج می‌شود، گفت: به نظر برای این موضوع به اخبار خوب و قوی نیاز است که لازمه آن وجود جو مثبت و خوشبینی و نبود خبرهای منفی است.

رضا روحی با بیان اینکه اتفاقات مثبت برای گروه خودرو و شفاف سازی بیشتر شرکت‌ها از نرخ تسعیر و همچنین تحولات مهم در حوزه سیاسی می تواند در بازار اثر مثبت بگذارند، افزود: یکی از مهمترین رویدادهای در حال حاضر سیاست گذاری ها برای برنامه هفتم توسعه است که به زودی و طی همین هفته آینده روی بازار اثر می‌گذارد، زیرا می تواند روی تامین و قیمت گذاری انرژی، مواد اولیه و بهای تمام شده شرکت‌ها و همچنین موضوع فروش و قیمت‌گذاری دستوری تاثیر بگذارد.

تاثیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بر بازار

روحی با تاکید بر اینکه موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و عدم الزام شرکت‌ها به این موضوع می‌تواند یکی از مهم‌ترین خبرها و اتفاقات باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بورس فعلا بلاتکلیف است در حالی که با توجه به شرایط تورمی اقتصاد به راحتی می تواند تغییر فاز بدهد و وارد فاز صعودی شود.

شوک تسعیر ارز تا حدودی اثراتش بر بازار روشن شده است، هر چند که به بدترین شکل ممکن این موضوع در بازار بیان شد و هنوز بسیاری نمی‌دانند چه ابعاد و تبعاتی دارد و اثرات آن بر شرکت‌ها چگونه است. در هر صورت این خبر فضای متفاوتی را برای بازار رقم زد و طی همین مدت از بحران و سقوط نجات یافت و کمی به محدوده خوب ۲۲۰۰ نزدیک کرد.

حرکت دلار و تورم محرک بورس

فعلا فشار دولت و دست پر او مانع از رشد دلار شده و جریان را به سمت تثبیت می‌برد ولی در نهایت حرکت دلار و تورم جایی همراه و همگام خواهد شد.

به گفته بهناز اکبرپور یک راهکار حمایتی وجود دارد مبنی بر آن که صندوق توسعه بازار قصد دارد برای برگشت آرامش و ثبات به بازار و آرامش خاطر سرمایه گذاران، ۶ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با سررسید یک ساله و نرخ ۲۰ درصد منتشر کند

بهناز اکبرپور کارشناس بازار سرمایه می گوید با وجود آن که شاخص در محدوده قدرتمندی نیست، اما می تواند نوید دهنده بازاری صعودی باشد.

او با بیان اینکه انتشار خبرهای تایید نشده‌ای درباره اقدامات احتمالی دولت و بانک مرکزی در رابطه با مسائلی که برای بازار سهام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است یک محرک جدید برای بازار است، تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته شرایط سختی برای بازار رقم خورده بود و اخبار مثبت سیاسی در سطح کلان، موجب شده تا سهامداران با اعتماد و امیدواری بیشتری به معاملات بپردازند.

به گفته اکبرپور یک راهکار حمایتی وجود دارد مبنی بر آن که صندوق توسعه بازار قصد دارد برای برگشت آرامش و ثبات به بازار و آرامش خاطر سرمایه گذاران، ۶ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با سررسید یک ساله و نرخ ۲۰ درصد منتشر کند و به نوعی برای سبد سهام سرمایه گذاران ضمانت محسوب می شود.

اکبرپور افزود: شاخص کل بورس با وجود شرایط سخت پس از شکست محدوده حمایتی که از اهمیت نسبتا بالایی نیز برخوردار بود، با ثبت کندل مثبت و قدرتمند هفته گذشته توانست بار دیگر مسیر را به بالای محدوده حمایتی برگرداند و مانع از ریزش‌های بیشتر شود؛ از این رو می‌توان انتظار داشت که شرایط در روزهای آتی نیز با قدرت مناسبی تداوم یابد.

تاثیر گزارش‌های ماهانه بر بورس

به گزارش تحلیل بازار، مهرماه بازار این قابلیت را خواهد داشت که با کمک گزارش‌های ماهانه و سپس میان دوره‌ای کمی از فضای بدبینی فاصله گرفته و افشای مصوبات حمایتی جریان بنیادی سهم‌ها را تقویت می کند و یک کف‌سازی محکم پس از رشد اخیر ایجاد شده را رقم بزند. بنابراین گزارش‌های میان دوره‌ای نقطه خوبی برای محک عرضه و تقاضای بازار است.

در هفته اخیر با وجود اینکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار ادامه رشد شاخص کل بورس را داشتند اما بورس روز شنبه افت سنگینی تجربه کرد و به نوعی اصلاح شاخص کل بورس را تایید کرد

بازار سهام روز نسبتا قابل توجهی را با لیدری خریداران دنبال کرد، اما باز هم خروج پول هوشمند حقیقی ها ادامه داشت و صندوق های درآمد ثابت با ورود پول حقیقی ها روبرو بودند. در حال حاضر عدم اعتماد به روند بازار سهام مانع ورود پول و نبود نقدینگی در بازار بورس در روزهای اخیر شده است که با ادامه پمپاژ اخبار مثبت شرایط تغییر خواهد.

در هفته اخیر با وجود اینکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار ادامه رشد شاخص کل بورس را داشتند اما بورس روز شنبه با افت سنگینی که تجربه کرد و در ادامه روز یک شنبه منفی ماند و به نوعی اصلاح شاخص کل بورس را تایید کرد، حالا باید دید در ادامه سهامداران چقدر نسبت به آینده بورس امیدوار هستند و تقاضای خود را افزایش می دهند.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha