۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم شهریور ۱۴۰۲
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم شهریور ۱۴۰۲

کاهش دوباره پیش‌بینی رکود اقتصادی آمریکا، کاهش‌ در بخش‌های مختلف اقتصادی در آلمان و ژاپن و رونق کار صندوق‌های بازار جهانی پول ازجمله مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته گذشته بوده‌اند.

به گزارش بازار، مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی جهان در هفته‌ای که گذشت، بر اساس گزارش‌های منتشرشده توسط رسانه‌های جهانی، مراکز ملی آمار، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ازاین‌قرارند:

۱۵۴٫۲۸ هزار میلیارد دلار
فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد افزایش ارزش املاک و مسکن و قدرت گرفتن بازار سهام باعث شده است تا ارزش ثروت خانوارهای آمریکایی در ۳ ماهه دوم سال جاری به ۱۵۴٫۲۸ هزار میلیارد دلار برسد. این آمار ازآن‌جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا دست‌کم در حال حاضر بهتر از رقبای بزرگ خود عمل می‌کند. همچنین نشان از آن دارد که اقدامات سخت‌گیرانه دولت آمریکا برای مهار تورم منجر به رکود اقتصادی یا کاهش تقاضای مصرف‌کننده نشده است. ارزش خالص ثروت خانوارهای آمریکایی در پایان ۳ ماهه اول سال جاری برابر ۱۴۸٫۷۹ هزار میلیارد دلار بوده است. سهم بازار سهام در این افزایش ثروت ۲٫۶ هزار میلیارد دلار و سهم املاک ۲٫۵ هزار میلیارد دلار بوده است. ترم جدید نسبت به ۳ ماه اول سال ۲۰۲۲ که با مجموع ثروت ۱۵۲٫۴۹ رکورد پیشین افزایش ثروت خانوارهای آمریکایی را ثبت کرده بود، افزایشی ۱٫۲ درصدی یا ۱٫۸ هزار میلیارد دلاری داشته است.

۴٫۸ درصد
نرخ رشد اقتصادی سالانه ژاپن در ۳ ماهه دوم سال جاری از ۶ درصدی که در ابتدا اعلام شد، به ۴٫۸ درصد کاهش‌یافته است. کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و کاهش مصرف خصوصی باعث کند شدن روند رشد اقتصادی ژاپن در این بازه زمانی شده است. تولید ناخالص داخلی تعدیل‌شده برای تورم در این بازه زمانی ۱٫۲ درصد نسبت به ۳ ماهه گذشته افزایش داشته است که نسبت به خوانش اولیه ۱٫۵ درصدی، کاهش داشته است. میزان مصرف خصوصی که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل می‌دهد، در این ۳ ماهه ۰٫۶ درصد کاهش داشته است.

۱ از ۴
پژوهشی جدید نشان می‌دهد مشکلات اقتصادی ناشی از تورم بالا در اروپا باعث شده تا بسیاری از اروپایی‌ها از وعده‌های غذایی خود کم کرده و وضعیت اقتصادی خود را متزلزل توصیف کنند. بر اساس نتیجه این پژوهش، از هر ۴ اروپایی ۱ اروپایی به‌واسطه افزایش نرخ تورم در وضعیت مالی متزلزلی قرار دارد. همچنین بر اساس پژوهشی دیگر، قدرت خرید اروپایی‌ها طی سال‌های متوالی کاهش پیداکرده است.

۰٫۸ درصد
تولیدات صنعتی آلمان در ماه جولای کمی بیش‌ازحد انتظار کاهش پیدا کرد. بر اساس آمار دفتر فدرال آمار آلمان میزان تولیدات صنعتی در این کشور برای ماه جولای ۰٫۵ درصد پیش‌بینی‌شده بود اما ۰٫۸ درصد کاهش پیدا کرد. اقتصاددانان باور دارند کند شدن اقتصاد جهانی و افزایش هزینه انرژی باعث شده تا چشم‌انداز اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا همچنان تیره‌وتار باقی بماند. در مقیاس ۳ ماهه هم میزان تولیدات صنعتی آلمان در ۳ ماهه ۲ ۱٫۹ درصد کمتر از ۳ ماهه قبلی بوده است.

۱۶ میلیارد دلار
دادگاهی در آمریکا آرژانتین را محکوم‌به پرداخت غرامتی ۱۶ میلیارد دلاری به سهامداران شرکت نفتی وای‌پی‌اف در آرژانتین کرد. این غرامت باید درازای توقیف گسترده سهام این شرکت توسط دولت در سال ۲۰۱۲ پرداخت شود. آرژانتین که در وضعیت اقتصادی بحرانی به سر می‌برد و با چالش‌هایی مانند کمبود شدید ارزهای خارجی مواجه است، به‌سرعت به این رأی اعتراض کرد. دولت آرژانتین به دنبال پرداخت غرامتی ۴٫۹۲ میلیارد دلاری بود زیرا پرداخت مبلغی بیشتر فشار مالی شدیدتری را به مردمی که هم‌اکنون با چالش‌های فزاینده اقتصادی دست به گریبان‌اند وارد خواهد کرد.

۱۵ درصد
گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا در سال ۲۰۲۴ را از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش داد. این موسسه به دلیل بهبود مداوم اقتصاد و انعطاف‌پذیری آن چنین تصمیمی گرفته است. به گفته این موسسه، شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند می‌توان شاهد تعادل دوباره اقتصاد و کنترل تورم بود و در چنین وضعیتی رکود جایگاهی نخواهد داشت ازاین‌رو احتمال وقوع رکود هم به‌تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. این رویکرد گلدمن‌ساکس در بهبود پیش‌بینی خود از احتمال رکود اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو را هم کاهش خواهد داد.

۵۷٫۳۸ میلیارد دلار
صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار جهانی پول در این هفته سهم قابل‌توجهی از سرمایه را به خود جذب کرده‌اند زیرا سرمایه‌گذاران در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد کند شدن رشد اقتصادی در چین و اروپا و عدم اطمینان نسبت به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، به سمت گزینه‌های مطمئن‌تر متمایل شده‌اند. داده‌های مالی نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران حدود ۵۷٫۳۸ میلیارد دلار سرمایه را به صندوق‌های بازار ÷ول جهانی وارد کرده‌اند. بر اساس منطقه، صندوق‌های بازار پول آمریکا، اروپا و آسیا به ترتیب ۳۲٫۱۸ میلیارد دلار، ۲۰٫۷۵ میلیارد و ۱٫۶۴ میلیارد دلار ورودی داشته‌اند.

۷٫۳۲ یوآن
این هفته ارزش یوآن در برابر دلار به پایین‌ترین رقم طی ۱۶ سال گذشته سقوط کرد و هر دلار برابر ۷٫۳۲ یوآن معامله شد. ارزش این واحد پولی اکنون نسبت به سال گذشته تقریباً ۶ درصد کاهش‌یافته است. این کاهش دوباره پس‌ازآن رخ داد که داده‌های رسمی نشان دادند صادرات چین برای چهارمین ماه متوالی کاهش‌یافته است و در ماه اوت نسبت به سال گذشته ۸٫۸ درصد کاهش‌یافته است. این به دنبال کاهش ۱۴٫۵ درصدی در ماه گذشته بود.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha